קידום אתר שנעלם מגוגל [ביומיים עבודה]

הסיפור מתחיל כאשר קולגה שהיה בטיול בחו"ל, פנה אליי בבהילות וביקש עזרה עם לקוח שנעלם מגוגל. הוא נתן לי את הטלפון של הלקוח, וביקש שאנסה לטפל בבעיה עד שיחזור לארץ.

מיותר לציין שהמצב היה לא נעים, לצד לחץ גדול להחזיר את מיקומי האתר כמה שיותר מהר (ורצוי שלשום). בהחלט מצב לא סימפטי, אז ניגשתי מייד לבדוק ולעזור.

שלב 1 – בדיקה מקיפה

ממה שהקולגה והלקוח אמרו, ומתוך בדיקה ראשונית שעשיתי – האתר נעלם מהאינדקס בשלושה ביטויים עיקריים שמהווים את ליבת העסק (שלושה ביטויים עם אלפי חיפושים כל אחד, שהקבילו לשלושת העמודים החזקים ביותר באתר, כולל עמוד הבית).

לאחר הבדיקה הראשונית, נכנסתי יותר לעומק. הנה חלק מממצאי הבדיקה:

טיפול באתר שנעלם מגוגל

אין הודעות על עונש ידני בקונסולת החיפוש, אבל יש עשרות הודעות על קודי סכמה שגויים בחלק מהמוצרים. שגיאות סכמה עלולות לעיתים להדיח עמודים מהתוצאות.

עמוד הבית המקורי מפנה ב-302 לעמוד בית חדש. בניסיון סריקה בקונסולת החיפוש נאמר שהעמוד החדש אינו קיים באינדקס, וזה כנראה "הודות" לסוג ההפניה (302 במקום 301).

בעמוד השני בחשיבותו (עמוד קטגוריה של מוצר ספציפי), בוצעו שינויים בעייתיים בשמות המוצרים. כל מוצר קיבל גם את מילת המפתח המדויקת שלו, מה שכנראה הוביל לאובר אופטימיזציה.

הטייטל של עמוד הבית השתנה לרעה – במקום הטייטל המקורי שהיה שם עד לאחרונה (בדיקה בארכיון האינטרנט), שולבו בו שתי מילות מפתח עיקריות שהיו שייכות לשני עמודי קטגוריה. ייתכן שמצב זה יצר קניבליזציה, ולא איפשר לגוגל להבין מי העמוד האמיתי שעוסק בכל אחד מהנושאים.

האתר לא התרענן ולא הציג שינויים שבוצעו בממשק הניהול – מבדיקה קצרה הבנתי שמקימי האתר נתנו ללקוח ולמקדם רק גישה בסיסית לניהול, ללא אפשרויות מתקדמות. מסתבר שבשל כך, תוסף קאש שהיה באתר לא פעל נכון וגרם לבעיות סריקה קשות.

נקודה בעייתית במיוחד הייתה שהאתר נעלם רק מהדסקטופ, בעוד שבמובייל המיקומים נשארו גבוהים מאוד. הבנתי שיש קשר לסעיף הקודם, ושזו כנראה בעיה של מטמון.

מהירות האתר בעייתית מאוד – עמוד הבית נטען תוך 28 עד 30 שניות בערך, ועמוד קטגוריה ראשית נטען ב-7 שניות. עיקר הבעיה לפי GT Metrix הוא חוסר במטמון דפדפן, וכן בטעינה של JS יחד עם כל העמוד.

הלקוח מבצע שינויים באתר על דעת עצמו, כנראה בלי להתייעץ עם אותו קולגה (שתפקידו לקדם את האתר, מן הסתם). זה בא לידי ביטוי בהוספה ידנית של קנוניקל בכל עמודי האתר (למרות שיוסט עושה זאת אוטומטית), כתיבה של טייטלים ארוכים מהגיהנום (לא בדקתי, אבל בהחלט מעל 100 תווים) ועוד מעשים שונים ומשונים שרוב הסיכויים שלא מיטיבים עם הקידום.

היו עוד כמה וכמה נקודות חשובות לא פחות: מאמרי-משנה שעסקו בדיוק באותה מילת מפתח כמו הקטגוריות הראשיות – ובכך בעצם התחרו בקטגוריות, ועלו במקומן בתוצאות החיפוש (קניבליזציה). כמו כן קטגוריות חשובות נוספות לא הופיעו בתפריט הראשי, ולא קיבלו את החשיבות הראויה (מודל הגולש הסביר עדיין חי ונושם).

בנוסף חלק ניכר מהטקסטים בעמודים העיקריים מופיעים בתוך סליידר מתחלף – פחות נחמד לצורכי קידום; ולבסוף מצאתי שגם כותרות-משנה בגוף התוכן הפכו לקישורים, שקישרו שוב ושוב לאותו עמוד מאותו עמוד (YIKES!).

שלב 2 – טיפול במינימום הדרוש

מכיוון שגם הלקוח וגם הקולגה היו לחוצים בזמן, ורצו לראות שינויים לטובה ומהר (וגם אני כמובן), ניגשתי לטפל אך ורק בנקודות הקריטיות ביותר. אומנם הכנתי מסמך מפורט שכלל יותר דברים לביצוע, אבל נצמדתי ל-20% שיביאו 80% תועלת ומהר.

ראשית תיקנתי את כל שמות המוצרים בעמוד הקטגוריה הראשי, כך שלא כולם יכילו את האנקור המדויק לקידום. חלק כן, חלק לא וחלק בסגנון מעורב. בנוגע לקודי הסכמה השגויים, ביקשתי מהלקוח שיערב מומחה בנושא, כי ייתכן שזה מעכב ביצועים.

שנית ביקשתי מהחברה שבנתה את האתר לקבל גישת אדמין מלאה. זה אומנם היה כרוך בחתימה של הלקוח על הסכם הסרת אחריות, אבל הוא נועד רק כדי להפחיד. ברגע שקיבלתי גישה מלאה לניהול האתר, יכולתי מייד לראות שיש תוסף מטמון שלא עבד נכון. לאחר תיקון האתר התרענן והציג שינויים במהירות. זה היה חשוב מאוד לביצוע, מכיוון שהתוסף מנע מהאתר להתאנדקס בדסקטופ (לא ברור לי למה, ולא ברור למה זה לא פגע גם באינדוקס במובייל).

שלישית – שיניתי את הטייטל של עמוד הבית, כך שלא יתחרה בעמודי הקטגוריה; אבל מכיוון שפה יש הפניית 302 במקום 301 – זה מפריע לטייטל החדש להתאנדקס בגוגל. הסברתי את המצב לקולגה, והוא אמר שיבדוק ויטפל בהמשך. בהקשר לזה, ביקשתי מהלקוח שיסיר את כל הקנוניקל שהציב באופן ידני, כאשר אני עצמי הסרתי את הקנוניקל שלו מעמוד הבית.

רביעית – תיקנתי את הטייטלים והתיאורים של שני עמודי הקטגוריה החשובים ביותר. מכיוון שהלקוח כתב אותם על דעת עצמו, הם היו ארוכים מדי ולא אפקטיביים. הוא ניסה לדחוס כמה שיותר מילות מפתח לטייטל, עד שחרג מעבר ל-100 תווים.

חמישית – הסרתי קישורים שהיו בכותרות-משנה בגוף התוכן בעמוד הבית. לא רק שקישור מתוך כותרת הוא לא הדבר הכי טבעי בעולם, אלא שכמעט כל הקישורים שהיו בכותרות הפנו לאותו עמוד (כנראה במטרה לקדם אותו). אין טעם להוסיף יותר מקישור אחד לאותו עמוד, ובטח שלא מכותרות משנה. זה לא רק מיותר, זה גם עלול לחבל בקידום.

את מהירות הטעינה לא ניסיתי לתקן, כי זה ייקח יותר מדי זמן והרבה סבלנות. עדכנתי את הלקוח ואת הקולגה, הפניתי אותם לממצאים של GT Mertix ואמרתי להם לטפל בהתאם. כמו כן לא היה באפשרותי לתקן את ההפניה בעמוד הבית מ-302 ל-301, בעיקר מכיוון שלא היה ברור באיזו רמה בוצעה ההפניה (דרך תוסף? הגדרות השרת? וכו').

שלב 3 – שליחה לסריקה והמתנה לשינויים

לאחר שביצעתי שינויים בכל עמוד, דאגתי לשלוח אותו לסריקה מחדש בקונסולת החיפוש. לצערי הרב יש תקלה במפת האתר שמיוצרת על ידי יוסט, ולכן לא ניתן להשתמש במפה תקינה ורלוונטית. בכל מקרה, השליחה לסריקה מחדש לאחר השינויים, האיצה את האינדוקס בגוגל (למעט עמוד הבית, שנשאר "תקוע" עם אותו סניפט).

כפי שציינתי קודם לכן – אומנם עדיין לא נגעתי בחצי מהדברים שרציתי לתקן, כמו קניבליזציה של מילות מפתח, הוצאת הטקסטים מהסליידר, הוספת עמודים לתפריט וכן הלאה; אבל מכיוון שרציתי לראות מה יקרה הלאה, המתנתי לאחר כל הפעולות הללו כדי לראות מה יקרה.

שלב 4 – התוצאות מגיעות

כמעט יומיים לאחר שהקולגה פנה אליי בבקשת עזרה, קמתי בבוקר ובדקתי את מיקומי האתר בדסקטופ (במובייל הרי לא הייתה בעיה). שמחתי לגלות שלפחות שני ביטויים עיקריים – כל אחד בנפח של אלפי חיפושים בחודש – לא רק חזרו לתוצאות הדסקטופ, אלא כבר נכנסו ישירות לעמוד התוצאות השני.

הודעתי לקולגה וללקוח, ושמחתי שלפחות התחלנו על רגל ימין. בהנחה שההנחיות הנוספות שלי יבוצעו, אני מניח שהאתר יחזור לעצמו תוך כמה ימים נוספים.

האתר שלכם לא זז בגוגל? או אולי עף לחלוטין?
צרו קשר עם כתובת URL כולל עד 5 ביטויים, ואבדוק האם אוכל לעזור.

כתוב/כתבי תגובה