איך לכתוב עמודי קטגוריה שיתקדמו בגוגל ויביאו יותר המרות

רבים חושבים שעמודי קטגוריה נחשבים לעמודים שגוגל “פחות אוהב” באופן כללי. יש לכך כמה סיבות:

  • רוב עמודי הקטגוריה כוללים יחסית מעט טקסט, וגם אם יש בהם טקסט הוא בדרך כלל נדחק לשוליים.
  • בעמודי קטגוריה יש בדרך כלל מוצרים / מאמרים’ או כל סוג אחד של אייטמים שכבר נמצאים בעמודים אחרים.
  • הרבה עמודי קטגוריות לא מעוצבים בצורה הכי שימושית: הם עמוסים מדי, ארוכים מדי או פשוט סתם לא נראים טוב.

אבל זה לא צריך להיות המצב. אם מטפלים בעמודי קטגוריות כמו שצריך ולא מתייחסים אליהם כמו משהו שאי אפשר לשנות, הם יכולים להיות נכס של ממש. מאתרי איקומרס ועד בלוגים עשירים בקטגוריות – לעבודת אופטימיזציה על קטגוריות יש משמעות גדולה לתהליך של קידום אתרים אורגני.


עמודי קטגוריות מול עמודי Hub

באנגלית קיים מושג בשם Hub Pages.

אין לזה תרגום ממש מדויק בעברית, אז נתרגם אותם כ”עמודי שער” או “מיני פורטלים”. אם תסתכלו על פורטל כזה בוויקיפדיה, תוכלו לראות שמצד אחד יש בו הרבה קישורים כמו שהיינו מצפים למצוא בכל עמוד קטגוריה, אבל מצד שני יש בו ערך מוסף. לדוגמה, אם ניקח את פורטל מתמטיקה, יש בו ערך נבחר, מתמטיקאי נבחר, ערכים מומלצים ועוד.

כשהאלגוריתם של גוגל יסתכל על עמוד כזה, סביר להניח שהוא יבין שיש כאן משהו מעבר לתוכן שכבר קיים בעמודים אחרים. אפילו אם מדובר בתקצירים, התקצירים הללו לקוחים מכל מיני עמודים ולכן כאוסף יש להם ערך משלהם. השערים בוויקיפדיה גם מתעדכנים בזמן אמת על פי תאריכים שונים, מה שמגדיל את מספר המבקרים החוזרים שירצו להיכנס אליהם.

אבל זה לא הכול: יש עוד הרבה מאוד טכניקות שבעזרתן אתם יכולים לשפר את עמודי הקטגוריות או עמודי השער אפילו יותר. בואו נדבר על זה קצת.

אופטימיזציה של עמודי קטגוריה באתר

1. שינוי תגי המטא

במבט ראשון תגי המטא האוטומטיים חוסכים המון עבודה, אבל זה בדיוק גם מה שמונע מהם להיות אטרקטיביים. אם לכל הקטגוריות בחנות יש מבנה כמו “המוצרים הכי טובים בשוק”, זה ייראה משעמם. לעומת זאת, תגי מטא שנוצרו באופן ספציפי לכל קטגוריה נראים הרבה יותר מושכים, מכיוון שאנו יודעים בדיוק מה הגולשים מחפשים.

לדוגמה, בקטגוריית “מיטות נוער”, אפשר לכתוב משהו כמו “אזהרה: אחרי שתקנו את מיטות הנוער שלנו, כל הכיתה תרצה לישון אצל הילדים שלכם!”. הכותרת הזו כבר הרבה יותר משעשעת, והיא גם עונה על הצורך של ההורים להפסיק לחפש כל מיני פתרונות כמו מזרן נוסף או ספה נפתחת כשחברים של הילדים שלהם מגיעים לישון.


2. פסקה מקדימה עשירה

טקסט נלווה שכולל כמה שורות טריוויאליות על הקטגוריה, כמו למשל “אצלנו תמצאו מיטות גדולות, מיטות וחצי, מיטות נוער, מיטות קומתיים ו- (השלימו את החסר)” – הוא משעמם וגם מתמקד יותר מדי במילות מפתח. לעומת זאת, אינפוגרפיקה או הסברים ונתונים אחרים בתוך הקטגוריה על תת הקטגוריות השונות, נראים טוב יותר וגם משאירים את הגולש בדף, גם אם הם דוחפים את הרשימות עצמן קצת למטה.

אם אתם משתמשים בוורדפרס, זה סופר פשוט לעשות את זה, בתנאי שהתבנית שלכם תומכת בזה (אחרת תצטרכו לערוך אותה): כאשר אתם עורכים קטגוריה (או תגית לצורך העניין), יש לכם שדה של תיאור, בו אתם יכולים להוסיף מה שתרצו באמצעות העורך הרגיל של וורדפרס. בהזדמנות הזו תוכלו גם לשים תמונת Cover שתוסיף נפח לעמוד.

כמה דוגמאות:

  • בלוג עם תגיות או קטגוריות יכול לכלול מילון.
  • חנות מתמחה כמו חנות לציוד גלישה יכולה לספר סיפור כלשהו שיגרה את הדמיון של הקורא.
  • חנות אופנה יכולה להשתמש בתמונה של תלבושת שכולה מורכבת מפריטים בקטגוריה עם כמה מילים ליד כל פריט.
  • אתר חדשות יכול להכיל “חדשות מתפרצות”.

3. קטגוריות קרובות מול קטגוריות משנה

שוב, באנגלית זה נשמע יותר טוב: Sibling Categories הן קטגוריות קרובות ואילו Subcategories הן תת קטגוריות או קטגוריות משנה.

למה הכוונה? אם ניקח כדוגמה את האתר הבינלאומי של איקאה (האתר הישראלי קצת יותר פשטני), לצד הקטגוריה של “חדר הסלון” נוכל למצוא בפאנל העליון גם קטגוריות קרובות כמו למשל “ספות” או “שולחנות קפה”. קטגוריות המשנה יופיעו גם בפאנל הזה, אבל גם כגלריה עם טקסט נלווה ותמונות בחלק היותר תחתון כמו שאנחנו מכירים.


4. קישורי עומק

אם אי פעם נכנסתם לאמזון, ודאי שמתם לב שהמבנה של העמודים הוא לא לגמרי סיסטמטי. לדוגמה, אם תיכנסו לקטגוריה של “שעוני גברים”, תוכלו לראות שעונים גם מהקטגוריה הכללית תחת “הנמכרים ביותר”. אם אתם מחוברים לחשבון שלכם, תקבלו גם רשימה של מוצרים שמתבססים על המוצרים שקניתם או צפיתם בהם בעבר, אפילו אם לא מדובר בכלל בשעונים!

זו דוגמה לעמוד קטגוריה שהמטרה שלו היא לא בהכרח רק להתקדם בגוגל, אלא קודם כל למכור ולקצר לגולשים את הדרך. זה לא אומר שאתם צריכים לעשות בלגן באתר שלכם ולזרוק את ההיררכיה לפח, אבל כן אפשר וכדאי להתגמש קצת.

באותו אופן, קישורי עומק יכולים להיות גם פילטרים של מותגים, צבעים, קולקציות חדשות וכו’.


5. לא להסתפק בסתם ביקורות

כולם מכירים את הביקורות הפשוטות עם כמה כוכבים שהגולשים משאירים, ושורות הטקסט האופציונליות. הבעיה היא שהביקורות האלו לא תמיד עוזרות למכירות וגם לא לגוגל.

נסו לעודד את הגולשים להשאיר ביקורת יותר מפורטת, והוסיפו שדות אופציונליים כמו למשל “האם הייתם ממליצים על המוצר הזה לחברים”. אפשר גם לתת לגולשים עצמם לדרג את הביקורת הכי יעילה, וכך לדחוף אותה כלפי מעלה (בדרך כלל זו גם תהיה הביקורת הכי מפורטת).

ביקורות גולשים בעמודי קטגוריה

6. קישורים פנימיים – יותר מסתם קישוט

הרבה מקדמים חושבים שאם הקישורים לקטגוריות הנפוצות נמצאים בעמוד הבית, זה מספיק. אבל אם יש לכם עמודי תוכן מורחבים, מדריכים או סתם פוסטים קשורים שלא בהכרח שייכים לקטגוריה הזו, אתם יכולים להשתמש בהם כדי לחזק את הקטגוריות הפנימיות ולהפך.

לדוגמה, בקטגוריה של מדיחי כלים, אתם יכולים לקשר למאמר על הבדלים בין אבקות הדחה שונות, טיפים לסידור הכלים בתוך המדיח וכו’. כמובן שגם ההפך הוא הנכון: יהיה חבל מאוד אם לא תקשרו מהמאמר אל קטגוריות המדיחים.


7. קישורים מעל לכל

כמו שאתם בוודאי יודעים, קשה מאוד לקדם היום אתרים בלי קישורים, וזה נכון על אחת כמה וכמה גם בעמודי קטגוריות. הרבה קמפיינים של בניית קישורים מתרכזים במילות המפתח של הקטגוריות הראשיות, מתוך הנחה שהקטגוריות האחרות יותר יתקדמו מעצמן.

אבל קמפיין בניית קישורים טוב צריך להיות רוחבי ולהכיל קישורים לקטגוריות שונות באתר. אם יש באתר מערך חכם של קישורים פנימיים בדיוק כמו שהסברנו בסעיף הקודם, פרופיל הקישורים יהיה אופטימלי ויקטין את הסיכוי שהאתר ייפול באחד ממסנני הספאם של גוגל.


8. חלוקה לעמודים – ספקולציות מול מציאות

עד לפני כמה שנים גוגל עודדה את בעלי האתרים לעשות שימוש בקישורי קדימה ואחורה, עם סימון של rel=prev או rel=next בקוד עצמו. במרץ 2019 גוגל נזכרה פתאום שהיא כבר לא מתייחסת לסימון הזה, למרות שבעלי אתרים רבים ומקדמים שיערו זאת כבר קודם…

יחד עם זאת, עדיין מדובר בסטנדרט של HTML, כך שלא בהכרח כדאי להיפטר ממנו כל כך מהר אם יש לכם אותו מוטמע בקוד. ההמלצה היא להמשיך ולחלק את הקטגוריות לעמודים שונים, ולא ללכת על עמודים עם גלילה אינסופית או לטעון פריטים אחרים בזמן אמת (On the fly). מעבר לכך שזה לא אופטימלי מבחינת גוגל, חשבו גם על המשתמש שרוצה לחזור אחורה או קדימה אל עמודים שכבר ביקר בהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *