ניהול מוניטין בגוגל – 10 טיפים לדחיקת תוצאות שליליות

קמתם בבוקר וגיליתם תוצאה בעייתית בגוגל?

עסק, חברה ותדמית נבנים במאמצים רבים במשך שנים על גבי שנים, אבל עלולים להיהרס תוך כמה דקות.

מנועי החיפוש זוכרים הכול, לכן תוצאות חיפוש שליליות עלולות להוות בעיה עבור כל אחד ואחת מאיתנו – החל מחברות, ארגונים ועסקים קטנים; המשך באנשים מפורסמים, אומנים, אנשי ציבור ופוליטיקאים, וכלה באזרחים אנונימיים שעלולים להיתקל בבעיות בגלל תוצאת חיפוש שלילית (בייחוד כאשר מחפשים אותם בגוגל לפני ראיון עבודה, בדיקת רקע לפני שכירת דירה ועוד).

ניהול מוניטין בגוגל - דחיקת תוצאות חיפוש שליליות

חשוב גם לזכור שכיום אנו חיים בעידן השיימינג, שבו היד קלה על ההדק יותר מאי פעם. כל שטות שהמקלדת שלכם פלטה לרשת – החל מטקסט ותמונות וכלה בסרטונים והלאה – עלולה לשמש נגדכם, ולעיתים אף להוות מקור לאיומים ולסחיטה כספית, רגשית ונפשית. לכן תמיד עדיף להתנהל בצורה מתונה כאשר אתם מחוברים לרשת.

למרות זאת לא תמיד אנו יכולים לזכור כל דבר, ועלולים להתעורר בוקר אחד לתוצאות חיפוש לא מחמיאות בגלל מה שכתבנו באיזה פורום נידח ב-1999. כדי לטפל בתוצאות בעייתיות שכאלה, שעלולות לחרב לכם את המוניטין ואף לפגוע במקור/ות הכנסתכם – יש לבצע ניקוי תוצאות שליליות הנקרא "ניהול מוניטין" (ORM – Online Reputation Management). מדובר למעשה בסוג חדש של יחסי ציבור באינטרנט.

האם אפשר להסיר לגמרי תוצאות חיפוש מגוגל?

תלוי במקרה.

אם הצלחתם לשכנע את המפרסם להסיר את האייטם הבעייתי, בסופו של דבר הוא ייעלם לחלוטין גם מגוגל (וניתן אף להאיץ את תהליך ההסרה במקרה הזה).

אבל מכיוון שבדרך כלל זה אינו המצב, הדבר הכי טוב והכי קרוב שניתן לעשות הוא לדחוק את התוצאות הבעייתיות עד שייעלמו מדף התוצאות הראשון, השני או השלישי בגוגל.

כמה זמן לוקח לנקות / לשפר מוניטין בגוגל?

גם פה התשובה תלויה בכל מקרה לגופו, אבל בגדול ניתן לומר שמדובר בתהליך ארוך. בין שבועות בודדים במקרה הטוב, ועד חודשים רבים ואף מעבר לכך במקרים בעייתיים.

לדוגמה, אם מדובר במאמר בעייתי אחד – אפשר די בקלות להתמודד איתו תוך מספר שבועות עד חודשיים. אבל אם מדובר בכמה מאמרים במקורות שונים, ואף במצב שבו מישהו ממשיך לפרסם עליכם תכנים בעייתיים באופן קבוע – מדובר במלחמת קבע שעשויה להימשך גם שנים. על כל מאמר חדש שיפרסמו עליכם, תצטרכו להגיב מיידית עם מאמר חיובי מהצד שכנגד.

כמובן שבמקרים קיצוניים שכאלה, מומלץ עד חובה שיהיה ברשותכם עורך דין מומחה שיפעל בשמכם גם בעולם האמיתי – מחוץ לגבולות הדיגיטל. לפעמים המקרים הללו, של תכנים מכפישים, גובלים גם בהוצאת דיבה.

מה ההבדל בין ניהול מוניטין ברשת / באינטרנט לעומת ניהול מוניטין בגוגל / במנועי חיפוש?

ההבדל טמון בהיקף העבודה הנדרשת.

ניהול מוניטין ברשת / באינטרנט משמע עבודה על מספר גדול יותר של נכסים במקביל – אתר הבית ואתרי תמיכה, תוצאות במנועי חיפוש, חוות דעת ברשתות חברתיות ובגוגל לעסק שלי, תוצאות וידאו ותמונה, השלמות אוטומטיות ועוד.

ניהול מוניטין בגוגל / במנועי חיפוש קטן יותר בהיקפו, משום שהוא מתרכז אך ורק בטיפול בתוצאות חיפוש (בלי להיכנס לנושאים כגון חוות דעת בפייסבוק ובגוגל לעסקים, יוטיוב ועוד).

מה ההבדל בין ניהול מוניטין ברשת ובין קידום אתרים?

מכיוון שתוצאות החיפוש בגוגל מבוססות על אלגוריתם שעושה בהן סדר, מי שמכיר את דרכי פעולתו של האלגוריתם יכול להזיז תוצאות ממקום למקום. ניהול מוניטין ברשת מבוסס למעשה על חוקי ה-SEO (קידום אתרים אורגני), אבל בהבדל אחד משמעותי:

  • קידום אתרים משתמש בריבוי שיטות ונכסים דיגיטליים כדי לשפר את מיקומיו של אתר אחד שנמצא בשליטתנו.
  • ניהול מוניטין באינטרנט משתמש בריבוי שיטות ונכסים דיגיטליים כדי לשפר את מיקומיהם של מספר נכסים במקביל, רובם לא נמצאים בשליטתנו.

איך מטפלים בתוצאות חיפוש בעייתיות בגוגל? 10 טיפים אפקטיביים במיוחד

יש אינספור דרכים לנקות תוצאות שליליות בגוגל, אבל הנה העיקריות והיעילות ביותר:

טיפ 1 – פנו לגורם המפרסם

זו השיטה הראשונה שמומלץ ליישם באופן מיידי. פנייה אמיתית וכנה עשויה להסביר את הצד שלכם, ולשכנע את הצד השני להסיר את התוכן.

בדרך כלל זה לא קורה, לכן השלב הבא הוא לפנות לגורם המפרסם באמצעות עורך דין (בהנחה שאכן יש לכם עילה משפטית למהלך שכזה).

טיפ 2 – בקשו הסרת תכנים ישירות מגוגל

בהנחה שפנייה לגורם המפרסם לא הייתה יעילה, כמו ברוב המקרים, תוכלו לבקש מגוגל להסיר את התוצאות הבעייתיות. להתנעת התהליך הקליקו כאן >

שימו לב שמדובר בכמה אפשרויות, כגון הסרת תמונות או פורנוגרפיה מזויפת; תכנים המשמשים לסחיטה כספית (שיטות נצלניות); מידע רפואי ופיננסי וכן הלאה.

כיום יש מודעות גדולה יותר לנושא הזה בעקבות חוק "הזכות להישכח", למרות שהוא מיועד לאזרחי אירופה ובישראל הוא לא ממש רלוונטי. אבל שווה לנסות.

טיפ 3 – פרסמו באותו אתר שפרסם עליכם

לדוגמה – אם הכתבה הבעייתית מופיעה באתר ynet, יהיה עליכם לפרסם כתבה חיובית שגם היא תופיע ב-ynet (קחו בחשבון שכתבה שם תעלה לפחות 10,000, אם לא 15,000 שקל).

מכיוון שגוגל מעדיף להציג גיוון בתוצאות החיפוש, הוא ינסה להימנע מהצגת 2 תוצאות על שמכם מאותו דומיין – ולכן הכתבה החדשה שלכם תוכל להחליף את הכתבה הישנה יותר.

כמובן שזה לא מובטח, כי כתבות ישנות צוברות ותק ומוניטין (פרמטר חשוב מאוד בגוגל) – ולעיתים קשה מאוד להדיח אותן ממקומן בתוצאות החיפוש.

אם פרסמתם כתבה חדשה באותו מקור ועדיין מופיעה הכתבה הבעייתית, פרסמו כתבה נוספת באותו מקור. ברוב המקרים זה כבר אמור לטפל סופית בבעיה.

טיפ חשוב לפרסום כתבות לניהול מוניטין: ודאו שהשם המלא שלכם / שם המותג מופיע גם בכותרת הראשית, גם בתקציר וגם בגוף הכתבה פה ושם. זה יגדיל את הסיכוי שהכתבה החדשה שלכם תחליף את הישנה.

טיפ 4 – חזקו מאמרים חיוביים קיימים

במידה שיש כבר כתבות-עבר אודותיכם במקורות כאלה ואחרים, השתמשו בהם וחזקו את נוכחותם בתוצאות גוגל.

לדוגמה, נגיד שלפני שלוש שנים פרסמתם כתבת יח"צ על עצמכם באתר וואלה; כל מה שצריך לעשות הוא לקשר אל הכתבה הזו ממקורות חיצוניים חדשים – כגון האתר שלכם (אם יש), כתבות חדשות באתרים מובילים ועוד.

עשו זאת עם כל הכתבות החיוביות שפורסמו עליכם, חזקו אותן באמצעות קישורים ואולי הן יצליחו לעלות מעלה במיקומים ולהחליף כתבות בעייתיות. אגב – מומלץ לעשות אותו דבר גם עם כתבות שפרסמתם לפי סעיף 3.

טיפ 5 – השתמשו בכל הרשתות החברתיות

פייסבוק, טוויטר, לינקדאין, יוטיוב וכן הלאה – ודאו שבכל אחד מאלו יש לכם נוכחות הכוללת את שמכם המלא / שם המותג כשם הפרופיל. כמובן שלא מספיק שיהיה לכם פרופיל ברשתות הללו, אלא מומלץ מאוד שהפרופילים יהיו גם דינמיים ומתעדכנים בתדירות גבוהה עד כמה שאפשר.

במקביל מומלץ לפתוח, לאמת ולנהל גם פרופיל גוגל לעסק שלי תחת שמכם / שם המותג. למרות שזה מיועד בעיקר לעסקים, כאשר מדובר בתוצאות גוגל במובייל, הפרופיל הזה מופיע בחלק העליון ועשוי לדחוק למטה תוצאות בעייתיות.

טיפ 6 – הקימו ערך בוויקיפדיה

כאן בדרך כלל תידרש התערבות של איש מקצוע, שיודע כיצד לכתוב ערכי ויקיפדיה בלי שיימחקו (בטענה שהם לא מהווים ערך אנציקלופדי). אומנם זה יעלה כסף, אבל בהחלט שווה את ההוצאה.

ויקיפדיה הוא אתר סמכותי מאוד, שממנו אפשר גם להוציא קישורים לכל שאר הכתבות החיוביות שאספתם על עצמכם, האתר שלכם, הפרופילים החברתיים ועוד.

בנוסף – מי שיש לו ערך בוויקיפדיה יכול גם לקבל הופעה בולטת בגרף הידע של גוגל (הקובייה שמופיעה לצד התוצאות כאשר מחפשים שם של מישהו / מקום מפורסם).

ערך ויקיפדיה שמופיע בגרף הידע בגוגל

טיפ 7 – השתמשו בשמכם המלא בהקשרים חיוביים

תגובות באתרים, בפורומים ובבלוגים תחת שמכם המלא יגדילו את מספר האזכורים החיוביים הקשורים אליכם. אפשר לעשות זאת גם בפייסבוק וברשתות החברתיות האחרות, ובתנאי שהן ציבוריות וחשופות למנועי חיפוש (לדוגמה, אפשר לסגור פרופיל פייסבוק כך שלא יופיע בגוגל). אופציות נוספות הן אתרים מקצועיים בהם ניתן לפתוח פרופילים אישיים, בהתאם לתחום העיסוק שלכם.

טיפ 8 – הקימו ותחזקו אתר / בלוג

עם קצת עבודת תוכן ואופטימיזציה מתאימה, אתר או בלוג הנושא את שמכם יופיע כמעט תמיד במקום הראשון בגוגל – אלמנט מצוין שיכול לדחוק תוצאות בעייתיות אחרות. אומנם אתר לא ידחוק תוצאות המגיעות מאתרי חדשות, אבל הוא כן אפקטיבי בכל הנוגע לתוצאות חיפוש רגילות.

כמו כן בכל כתבה שאתם מפרסמים באתר חיצוני, ודאו שיש קישור לאתר / בלוג שלכם תחת שמכם המלא. זה יחזק את האתר שלכם ולא את התוצאות הבעייתיות.

טיפ 9 – הגיבו להשלמות אוטומטיות בגוגל

לעיתים נוצרים מצבים בהם יש השלמות אוטומטיות בגוגל שלא ממש מחמיאות לנו. גם במקרה כזה מומלץ לפעול בהתאם לכל הסעיפים שהוזכרו עד כה, ובנוסף מומלץ להפעיל שיטה נוספת: תגובה ישירה להשלמה הבעייתית.

לדוגמה, אם בגוגל יש השלמה אוטומטית בסגנון "משה ישראלי גנב" – הקימו באתר שלכם עמוד חדש עם הביטוי המדויק הזה. בעמוד הזה תכתבו מאמר שמסביר את הצד שלכם בסיפור, ומדוע מדובר בהכפשה בלבד. כדי שהעמוד יופיע במהירות בגוגל, שלחו אותו לסריקה בקונסולת החיפוש. מי שיקליק על ההשלמה האוטומטית בפעם הבאה, יראה גם את העמוד שאתם כתבתם – ויוכל להבין ממנו גם את הצד שלכם בסיפור.

טיפ 10 – המשיכו לפרסם

אם תתמידו בפרסום כתבות ומאמרים הנושאים את שמכם המלא / שם המותג, תוכלו ליצור מצב שבו העמוד הראשון, השני ואף השלישי בגוגל מלאים בתכנים חיוביים אודותיכם. תחזוקה שוטפת בנושא הזה תמנע את רוב הבעיות בהמשך.

טיפים למתקדמים

ניתן להשתמש בשירותי CTR בתשלום, על מנת לנסות ולדחוק אחורה תוצאות שליליות. מדובר בשירות אוטומטי או ידני – תלוי באיזה ספק בחרתם – שגורם לגוגל להבין שהכתבה הבעייתית לא כל כך רלוונטית ומעניינת.

איך עושים את זה? באמצעות יצירת התנהגות משתמש שנקראת "קליקים קצרים" – כניסה לכתבה הבעייתית, שהייה של כמה שניות בודדות ויציאה אחורה לתוצאות גוגל. אומנם אפשר לעשות זאת לבד גם באמצעות מכשירים שונים, אבל שירות בתשלום יעשה זאת בכמויות גדולות משמעותית ומכתובות IP מתחלפות, כך שהדחיקה תהיה מהירה יותר. חשוב לזכור שגם פה, כמו בכל שירות מהסוג הזה – לא ניתן להבטיח תוצאות.

טיפ חשוב נוסף – כדי שתוכלו לעקוב אחרי תוצאות בעייתיות בגוגל, מומלץ להשתמש ב-Google Alerts עם שמכם המלא ו/או שם המותג (כולל וריאציות). אומנם זה לא מגלה כל דבר עלי אדמות, אבל זה עדיף על כלום.

האם אפשר להבטיח ניקוי תוצאות שליליות?

לא, אי אפשר להבטיח תוצאות בקמפיין ניהול מוניטין.

בדיוק כמו בקידום אתרים או בכל צורה אחרת של שיווק, אין אפשרות להבטיח תוצאות. למרות זאת, אם הקמפיין נעשה בצורה הנכונה יש סיכוי גדול שהוא אכן יישא פרי (ראו גם פסקה קודמת בנוגע לזמן הדרוש להצלחת הקמפיין).

איך מונעים תוצאות חיפוש שליליות מלכתחילה?

בקצרה: מתנהלים בחוכמה.

לא תמיד צריך להגיע למצב בעייתי שבו מסתובבות תוצאות שליליות תחת שמכם. בכל הנוגע למעשים שלכם ולהתנהלותכם ברשת האינטרנט, יש רק חוק אחד שחייבים להקפיד עליו: לעולם לא לכתוב או לפרסם שום דבר שעלול להוות עבורכם בעיה, תחת שמכם המלא (או שם המותג שלכם).

לא בפייסבוק או בכל רשת חברתית אחרת, לא בפורומים, לא בכתבות / ראיונות, לא באתרים בבעלותכם וכן הלאה. אל תגיעו למצב שבו דברים שפרסמתם – תוכן טקסטואלי, תמונות, סרטונים, קובצי קול ועוד – עלולים לשמש נגדכם בכל צורה שהיא.

אל תעלו תמונות שלכם כשאתם שיכורים או במצבים מביכים; אל תכתבו דברים בעייתיים תחת שמכם המלא (אפשר לפתוח יוזרים פיקטיביים במקום) וכן הלאה.

כמה עולה ניהול מוניטין בגוגל?

מכיוון שכל מקרה הוא לגופו, התמחור נעשה בהתאם למצב הקיים בתוצאות החיפוש.

יש מקרים שידרשו אך ורק טיפול קצר ונקודתי (כגון שליחת בקשה להסרת האזכור הבעייתי), ויש מקרים בהם נידרש לפרסם כתבות באתרי תוכן וחדשות, ולעיתים אף בניית אתר / בלוג שלם.

מכיוון שכך, מחירו* של שירות ניהול מוניטין נחלק לרכיבים קבועים מצד אחד – ולרכיבים משתנים מצד שני:

  • ריטיינר חודשי קבוע לביצוע משימות שוטפות – החל מ-1,500 ש"ח בחודש, בהתאם למשימות הרלוונטיות למקרה: כתיבת מאמרים וכתבות, פתיחת גוגל לעסק שלי, הקמת בלוגים חינמיים בדומיין משני, הקמת פרופילים חברתיים, הצבת תגובות ועוד.
  • פרסום באתרי תוכן וחדשות, בבלוגים ועוד – החל מ-100 ש"ח לכתבה ועד עשרות אלפי שקלים; תלוי באתר בו אנו רוצים לפרסם (כלכליסט, מאקו, ynet, ישראל היום וכן הלאה). עלויות אלו הן בנפרד ובנוסף לריטיינר החודשי.
  • בניית אתר / בלוג תחת שם המותג (רק אם יש צורך) – 3,000 ש"ח חד פעמי, תבנית פשוטה ללא עיצוב מורכב כולל 3 עמודים (בית, אודות, צור קשר; כל עמוד נוסף, 100 ש"ח). הדומיין והאחסון יהיו על שם הלקוח ובבעלותו.

* כל המחירים לפני מע"מ