קידום אורגני בטיקטוק – כל אחד יכול
מה הופך את טיקטוק למערכת שיווק יעילה ביותר, אפילו בלי לשלם שקל? קצת מהניסיון המועט שלי, באחת האפליקציות היעילות ביותר להפצה אורגנית של תוכן ויזואלי.
בראשית הייתה גוגל (פחות או יותר); ואז הגיעה יוטיוב; בסוף באה פייסבוק; והיום ההייפ הוא סביב טיקטוק. אבל עם חלוף השנים, האפקטיביות של כל רשת חברתית מתמעטת והולכת. החשיפה האורגנית יורדת, במיוחד בפייסבוק שסובלת מהתחלואה הזו בצורה הכי בולטת כיום – כמעט אין חשיפה למי שלא משלם.
יש לכך שתי סיבות עיקריות, ככל הנראה: הראשונה היא שפייסבוק מעדיפה שישלמו (כאילו, דה!). השנייה היא שפייסבוק כבר עמוסה ומפוצצת במשתמשים, ופשוט אי אפשר להגיע באפקטיביות לכולם. מעבר לכך, מחקר של גוגל מגלה כי 40% מהצעירים בני ימינו מחפשים בטיקטוק ובאינסטגרם – ולא בגוגל ובנכסיה הנוספים (כגון גוגל מפות).
האם זה אומר שגוגל כבר לא רלוונטי?
ממש לא.
בגוגל מתבצעים כמעט 100 אלף חיפושים כל שנייה, והנתון הזה נשאר יציב יחסית לאורך זמן (למעט נפילות או ירידות בחתכי זמן קצרים של מספר שנים בודדות).
עם זאת, כל מי שעיניו בראשו מבין ששיווק יעיל לא יכול להתבצע רק באפיק אחד, ולכן מומלץ להשקיע בכל אפיק אפשרי בו נמצא קהל היעד שלנו. אם אתם פונים לצעירים, אתם לא יכולים להתעלם מטיקטוק ואינסטגרם.
הנה כמה מהסיבות שהופכות את טיקטוק למנוע ההפצה הכי טוב כרגע, ולמה הוא כנראה לא ייפול באותו בור כמו פייסבוק, יוטיוב וגוגל.
סיבה 1 – אלגוריתם For You
כשמו כן הוא, מדובר באלגוריתם שמתאים את התכנים המוצגים בצורה ייחודית לכל משתמש/ת.
כך, פחות או יותר, זה עובד:
- שלב 1 – אנחנו מעלים תוכן לטיקטוק (וידאו, תמונה או טקסט).
- שלב 2 – התוכן נכנס לשלב של בדיקה ומופץ לכמות קטנה של משתמשים (נגיד 100 איש לצורך הדוגמה).
- שלב 3 – ככל שיותר משתמשים מתוך ה-100 יצפו ויבצעו אינטראקציה כלשהי (לייק, תגובה, שיתוף), כך התוכן ייחשף גם מחוץ למעגל העוקבים שלנו באמצעות פיד ה"פור יו".
זה אומר שגם אם הרגע הקמתם את חשבון הטיקטוק שלכם, בלי עוקבים בכלל – יש לכם סיכוי לקבל חשיפה משמעותית כבר בהתחלה. הכול תלוי בתוכן שתייצרו ותשתפו.
מיותר לציין, אבל נציין זאת בכל מקרה: התכנים הכי אפקטיביים הם אלו שמעוררים רגש כלשהו (הפתעה, צחוק, כעס, עצב), או כאלו שבאים ללמד אותנו משהו (תוכן לימודי / חינוכי). תוכן פוליטי, לדוגמה, עושה את זה ביעילות גבוהה.
סיבה 2 – ללא אפקט הגן הסגור
פייסבוק וגוגל מבוססות על היסטוריה קודמת ועל יצירת פרסונה עבור כל משתמש. באמצעות הנתונים האלה, הן נותנות לנו עוד ממה שאנחנו רוצים. בסופו של דבר זה בעוכריהן (ובעוכרינו), כי המערכות הסגורות הללו יוצרת את אפקט תיבת התהודה (Echo Chamber / Filter Bubble): אנחנו כמעט לא נחשפים לתוכן חדש, שאולי נוגד את תפישת עולמנו, ומקבלים עוד מאותו דבר.
ניתן לראות זאת במיוחד בכל מה שקשור לתפישות עולם פוליטיות. אם אתה בצד אחד, תקבל יותר פוסטים של חברים ושל אחרים שנמצאים באותו צד ואם את בצד השני, אותו דבר גם עבורך. בפייסבוק ובגוגל נדירות הן הפעמים בהן אנו נחשפים לדברים חדשים מחוץ לתיבת התהודה שנוצרה עבורנו. רואים את זה לא מעט גם ביוטיוב, עם המלצות צפייה שחוזרות על עצמן מבחינה נושאית.
בטיקטוק זה כמעט לא קיים, הודות לאלגוריתם פור יו.
סיבה 3 – ללא תלות ישירה במספר עוקבים
מהניסיון המועט שלי עם טיקטוק, אני רואה שאין קשר ישיר בין מספר העוקבים לכמות החשיפות והאינטארקציה שהתוכן שלי מקבל. לדוגמה, כרגע יש לי קצת מעל 300 עוקבים בפרופיל שעוסק בקידום אתרים; אבל מרגע שהתחלתי להפיץ גם תכנים שקשורים למלחמת חרבות ברזל, החשיפה שלי עלתה פלאים.
יש סרטונים ותמונות שמקבלים אצלי עשרות אלפי חשיפות, בעוד שמספר העוקבים גדל באיטיות מייסרת ורק לאחרונה עקף את ה-300. אז איך ייתכן שאני מקבל מאות, אלפים ועשרות אלפים של צפיות אם יש לי רק 300 פלוס עוקבים?
פשוט מאוד – אין קשר ישיר למספר העוקבים, אלא קשר עקיף ככל הנראה. אומנם אין ספק שיותר עוקבים משמעו יותר שיתופים ואינטראקציה, אבל אלגוריתם פור יו (כפי שהוסבר קודם לכן) מוודא שהתוכן הכי מעניין והכי טוב יקבל חשיפה בכל מקרה. כמובן שרוב הפוסטים לא מקבלים חשיפה כזו, בעיקר עם מיעוט של עוקבים, אבל עדיין זה הרבה יותר משמעותי מכל חשיפה שקיבלתי בפלטפורמות אחרות.
איך מקדמים סרטונים בטיקטוק בחינם
- מעלים תוכן רלוונטי ומושך המתאים לקהלי היעד שלנו. יש לעשות זאת בהתמדה, כי "מפלצת התוכן" של טיקטוק צריכה לאכול כל הזמן, ואם לא נקפיד – נאבד משיכה.
- מוסיפים טקסט ומילות מפתח רלוונטיות בכל מקום אפשרי – תיאור סרטון, כתוביות, תמלול אודיו, תגיות האשטאג ועוד. אפשר למצוא האשטאגים ונושאים פופולריים בתיבת החיפוש של טיקטוק.
- משתמשים במוזיקה הנכונה, בלי לפגוע בזכויות יוצרים כמובן (אחרת הסרטון יוסר).
- מטמיעים את הסרטונים גם באתר / בבלוג שלנו, לקבלת חשיפה נוספת.
- יוצרים קשר עם המגיבים, עונים לשאלות ומייצרים קהילה ושיח סביב התוכן שלנו.
יש גם חסרונות
לא הכול זהב בממלכת טיקטוק. בל נשכח שמדובר באפליקציה תוצרת חברה סינית, שמפוקחת ככל הנראה על ידי ממשלת סין הלא כל כך דמוקרטית במיוחד. אני לא יודע האם זה נכון או לא, אבל לתחושתי יש כאן השפעה. חוץ מזה, לא סתם מדינות בעולם מנסות לצנזר או כבר צינזרו את טיקטוק, ובהן מדינות באירופה ובאמריקה הצפונית (קנדה וארצות הברית).
תכנים פוליטיים מסוימים שהעליתי בטיקטוק, נמחקו שוב ושוב בטענה שהם מפירים את תנאי השימוש. יש לציין שאותם תכנים בדיוק פורסמו בהצלחה דווקא בפייסבוק ובאינסטגרם (הפלא ופלא), שנחשבות לנוקשות לא פחות. מצד שני – תכנים מקצועיים שהעליתי בטיקטוק (בנושא קידום אתרים ושיווק), מעולם לא נמחקו נכון להיום. בשורות טובות בהחלט לשיווק של כל עסק, קטן כגדול.
לא הרבה אחרי שהפוסט הזה פורסם, החשבון שלי בטיקטוק נמחק בשל הפרת תנאי שימוש (או בעברית: הכעסתי אותם יותר מדי עם תכנים אנטי-פלסטינים ופרו-ישראלים). מדהים שדווקא אינסטגרם בלע הכול בלי הרבה בעיות.
עוד נקודה שקשורה ספציפית אליי – למיטב ידיעתי, מעולם לא הגיע אליי לקוח בעקבות התכנים שלי בטיקטוק; זאת למרות שהייתי פעיל שם במשך כמעט שנה. את הסרטונים המקצועיים שלי העליתי גם ליוטיוב, אבל עד היום הם לא הצליחו להגיע לחשיפה הגדולה שקיבלו בטיקטוק. ביוטיוב צריך להשקיע כדי להגיע לאותה חשיפה, בעוד שבטיקטוק זה בא כמעט על אוטומט.
כל עוד תקפידו על תכנים מקצועיים / חינוכיים / בידוריים – לא תהיה לכם בעיה.
פרסום ממומן בטיקטוק
כמובן שיש גם אפשרות לפרסום בתשלום בטיקטוק, למי שלא רוצה לסמוך רק על המזל. פרסום ממומן בטיקטוק מתחיל ב-10 דולר לאלף חשיפות (CPM), ויש דרישת מינימום של 500 דולר לקמפיין (לפי מקור מעודכן מחו"ל נכון לאוקטובר 2023).
איש השיווק רועי ריבק עשה ניסיון עם 100 דולר וקיבל כמעט חצי מיליון חשיפות, מעל 1,800 לייקים, 228 תגובות, 90 שיתופים ו-204 עוקבים חדשים. מי שרוצה יכול לקרוא כאן על ביצועים נוספים של הקמפיין, כגון המרות וכו'.
אז מה עושים?
מקימים חשבון בטיקטוק (אישי או עסקי, תלוי מה המטרות שלכם), מעלים תכנים ועוקבים אחרי ביצועים. אם אני הקטן הגעתי לאלפי עיניים, ואפילו יועצי מס מקבלים תועלת מטיקטוק, גם אתם ואתן יכולים.