בעקבות פנייה מסוכנות דיגיטל חיצונית, הגיע אליי לקוח שאיבד מיקומים בגוגל וכבר עבר כמה סבבים קודמים של מקדמי אתרים שלא הצליחו לפתור את הבעיה.
לאחר בחינה מעמיקה של האתר וכתיבת 10 עמודי הנחיות לביצוע, ביטוי הליבה העיקרי – שעליו נשען רוב העסק – הציג שיפורים ניכרים תוך כמה ימים. מספר חודשים לאחר מכן, הביטוי כבר במקום 2 בגוגל.
בתחילת הדרך בעל העסק היה כל כך מאוכזב ונטול אמון במקדמי אתרים, עד שביקש ממני אך ורק הנחיות לביצוע (ולא עבודה בתשלום חודשי). בעל העסק לא ידע להסביר מה קרה ומדוע יש ירידה במיקומים בגוגל.
הוא סבר שמדובר בעבודה גרועה של אנשי ה-SEO הקודמים, שעבדו על האתר בשלב זה או אחר. למרות זאת, בשלב כלשהו בעל העסק ביקש ממני לעשות את העבודה בפועל, אם כי בסופו של דבר הוא הצליח בעצמו לבצע חלק מהשיפורים גם בלי עזרתי.
כאן המקום לציין שאומנם הביטוי העיקרי כבר היה בראש תוצאות גוגל 8 חודשים לפני כן, והתחרות עליו בינונית עד נמוכה עם כמה מאות חיפושים בלבד בחודש; אבל לדברי בעל העסק מדובר בביטוי עיקרי שמהווה את לב העסק.
לקוחות שהומרו דרך הביטוי הזה, משתדרגים בקלות רבה יותר גם לשירותים נוספים שהעסק מציע – ובכך טמונה חשיבותו. הצניחה במיקומים חיבלה בזרם הלקוחות וכמובן גם בהכנסות.
מצב האתר וההנחיות שלי לשיפור
מפאת קוצר היריעה (ושמירה על פרטיות הלקוח), לא אוכל להיכנס לכל הפרטים שדרשו תיקון (מדובר במסמך הנחיות עם מעל 900 מילים); אבל הנה כמה מהעיקריים:
האתר החל את דרכו בתחילת שנות האלפיים בגרסה אנגלית בלבד, ומתישהו נוצרה לו גם גרסה עברית בדומיין נפרד. בעקבות המלצה (לא ברורה) של מקדם אתרים מסוים, כל האתרים אוחדו לכדי אתר אחד, כנראה לפני זמן לא רב (שנה או שנתיים לכל היותר). כאן אין מה לעשות ולא רצוי לטלטל שוב את האתר.
הטראפיק הכללי באתר היה במגמת עלייה יחסית (גרף כחול), אך הטראפיק האורגני החל לרדת בסביבות אפריל האחרון (גרף כתום). הקפיצות בטראפיק הכללי היו תוצאה של הפניות מהאתרים בעברית אל האתר הראשי.
רוצה להתקדם?
תפריט הניווט בעברית היה מסורבל מדי, וכלל גם עמודים באנגלית שרובם ככולם נתגלו כעמודים ריקים שמובילים רק לטופס צור קשר. גם לכך היו אחראים מקדמי עבר, ולא ממש היה ברור למה ואיזו מטרה זה שירת. הנחיתי להסיר את הקישורים הלא רלוונטיים מהתפריט, וזה היה הדבר הראשון שבוצע כמעט מיידית.
הנחיתי להוסיף פירורי לחם בכל עמודי האתר, לוודא שיש גרסה אחידה של HTTPS (עד לאותו רגע היו לאתר שתי גרסאות – אחת מאובטחת והשנייה לא), לכווץ תמונות (שחלקן הגיע גם ל-6 מגה) ולתקן רשימת עמודי 404 ו-301 שהתקיימו כקישורים באתר.
לגבי התוכן בעמודים החשובים ובכל האתר באופן כללי – הנחיתי להמשיך ליצור תכנים חדשים וכן לעבות תכנים קיימים, כולל תיקון של כותרות H שלא היו אמורות להתקיים בעמודים מסוימים.
ביקשתי להוסיף עוד קישורים פנימיים מגוף התוכן אל עמודים מקודמים, וכן להמשיך את בניית הקישורים החיצוניים שראיתי שבוצעה עד לא מזמן. פירטתי במדויק כיצד לעשות זאת כדי שלא יהיו טעויות.
כדי להגדיל את הסיכויים לקבלת לידים נוספים, הנחיתי להקים, לאמת ולתחזק פרופיל גוגל לעסק שלי (שלא היה קיים עד לאותו רגע). גם זה היה אחד הדברים שבעל העסק ביצע כמעט מיידית.
שיפור הצלחה!
קובץ ההנחיות שכתבתי כלל כמעט 10 עמודים מלאים. לאחר ששלחתי אותו ללקוח, הוא עצמו ביצע כמה מהדברים – מה שהוביל לשיפורים כבר בימים הראשונים לאחר היישום: ביטוי הליבה העיקרי קפץ ממקום 19-20 למקום 15 בנייד ו-13 בדסקטופ.
העמוד עצמו קיבל בדרך כלל כמות מסוימת וקטנה מאוד של כניסות אורגניות בממוצע בכל חודש; אבל מרגע שההנחיות שלי בוצעו, ניתן לראות קפיצה של כמעט פי 2 בכניסות האורגניות תוך פחות מ-10 ימים.
כמה ימים נוספים לאחר מכן הביטוי הגיע למקום 9 בדסקטופ, אבל במובייל נשאר עדיין בין מקום 13 למקום 15. אני מאמין שאם אני הייתי מופקד על הביצוע עצמו, השיפורים היו ניכרים יותר ומגיעים מהר יותר… אבל הלקוח הצליח לעשות עבודה יפה מאוד בכוחות עצמו, בהסתמך על ההנחיות ששלחתי – וזה מה שחשוב.
הלקוח ממשיך להתייעץ איתי מדי פעם, ואני מקווה שהוא גם רואה שוב תועלת מאותו עמוד / ביטוי שהביא לו לקוחות בעבר.
עדכון מאי 2022 – הביטוי נמצא כעת בשלישייה הראשונה בגוגל (מקום 2 ליתר דיוק). הלקוח היה כל כך מרוצה מהלקוחות ששוב חזרו לעסק, עד שסיפק לי פרויקט נוסף לעבודה.