מה זה Site links?
סייט לינקס הם קישורים לעמודים פנימיים באתר, המופיעים בגוגל כאשר מחפשים את שם האתר. זה יכול להיות שם עסק, חברה, בן אדם וכן הלאה.
גוגל יציג בתוצאה הראשונה את עמוד הבית, ומתחתיו את הסייט לינקס לעמודים הפנימיים. גם מנועי חיפוש אחרים כגון בינג מציגים סייט לינקס.
כמעט בכל חודש אני רואה בקבוצות הפייסבוק שאלות בנושא סייט לינקס; במיוחד איך קובעים איזה קישור יופיע ואיך מסירים קישורים. מכיוון שהשאלה הזו עולה בתדירות די גבוהה, החלטתי לתת את כל מה שאני יודע בתחום ולעזור לשואלים.
ראשית נציין שיש 2 סוגים עיקריים של סייט לינקס – בתוצאות האורגניות ובתוצאות הממומנות. הסוג הראשון קשה יותר לשליטה, והוא נקבע בעיקר על ידי גוגל בצורה אוטומטית (למרות שיש דרכים לשכנע אותו, כפי שנראה). הסוג השני ניתן לבחירה ידנית דרך ממשק הפרסום של גוגל אדס. עיקר המדריך הזה יעסוק בסייט לינקס האורגניים.
סייט לינקס בתוצאות חיפוש אורגניות
כך זה נראה:
איך גוגל קובע מה יופיע בסייט לינקס?
כמעט כמו האלגוריתם של גוגל עצמו, גם התשובה לשאלה הזו לא באמת ידועה. מתוך ניסויים שנעשו לאורך 20 שנים, אפשר לומר שגוגל מציג סייט לינקס בהתאם למספר פרמטרים:
חשיבות העמוד בהיררכיית האתר | חיבור לתפריטים, קישורים לעמוד ועוד. |
טראפיק בעמוד | מה הסיכוי שיקליקו על הקישור וכמה טראפיק העמוד מקבל ביחס לעמודים אחרים. |
תועלת העמוד למשתמשים | לדוגמה, עמוד אודות ועמוד צור קשר הם בעלי חשיבות מבחינת רמת אמינות. |
איך מקבלים סייט לינקס אורגניים בגוגל?
סייט לינקס הם סימן לכך שגוגל תייג את האתר כסמכותי בתחומו. זה לא קורה מייד, ולפעמים עוברות גם כמה שנים עד שזה קורה. מצד שני יש אתרים שמקבלים סייט לינקס די מהר; הכול תלוי בדינמיות בה הדברים מתרחשים בכל אתר לגופו.
מצד אחד סייט לינקס נקבעים אוטומטית על ידי גוגל, ולא ממש ניתן לעשות זאת בצורה ידנית או ישירה בעצמכם. אין ממשק כלשהו שבו ניתן להתערב, וליצור סייט לינקס בהתאם למה שאתם רוצים. מצד שני, יש כמה שיטות עקיפות שמאפשרות להתערב במתרחש – להסיר סייט לינקס או להגדיל את הסיכויים של סייט לינקס אחרים להופיע בתוצאות.
רוצה להתקדם?
הנה כמה מהשיטות העיקריות לערוך סייטלינקס. נציין שרוב השיטות לא מבטיחות שתקבלו את מה שרציתם, אבל חלקן כן מבטיח אפשרות להסרה מוחלטת מגוגל. לצערי לא ניתן להבטיח הוספה לסייט לינקס באותה רמת ודאות.
1. תפריט ניווט ראשי
ככל שעמוד מקבל מיקום בולט יותר באתר, כך גדלה חשיבותו בהיררכיית העמודים. עמוד שמחובר לתפריט הראשי חשוב יותר מאשר עמוד שצריך קליק אחד או שניים כדי להגיע אליו (למשל, בתוך בלוג באתר).
על בסיס ההיגיון הזה (שבגוגל נקרא "תזת הגולש הסביר") – ניתן להבין שאם עמוד X מחובר לתפריט, גדלים הסיכויים שהוא גם יופיע בסייט לינקס. זה לא תמיד נכון, אחרת כל העמודים בתפריט הראשי היו מופיעים בסייט לינקס; כשלמעשה ניתן להציג רק כמה עמודים בודדים בלבד.
אם אתם רוצים להסיר קישור סייט לינק מסוים, בדקו קודם כל האם הוא מחובר לתפריט הראשי, לתפריט פוטר, לווידג'ט רוחבי כלשהו וכן הלאה. אם כן, הסירו אותו משם. אותו דבר רק להפך – תקף לגבי הוספת סייט לינק חדש: אם אתם רוצים שעמוד מסוים יופיע בסייט לינקס, הוסיפו אותו לכל תפריטי הניווט באתר.
2. קישורים פנימיים וחיצוניים
כדי להוסיף או להסיר קישור מסייט לינקס, יש לבדוק כמה קישורים מפנים אליו – גם פנימיים בתוך האתר וגם חיצוניים מאתרים אחרים. ככל שיש ריבוי של קישורים מפנים, כך גדלים הסיכויים שהעמוד יופיע בסייט לינקס (ולהפך – במידה שרוצים להסיר סייט לינק).
איך בודקים מי מקשר לעמוד והיכן הקישור נמצא? קישורים פנימיים אפשר לבדוק הן בקונסולת החיפוש של גוגל, והן באמצעים אחרים כגון תוכנת הצפרדע הצורחת. קישורים חיצוניים ניתן לבדוק הן בגוגל קונסול, והן באמצעים חיצוניים כגון Ahrefs ואחרים.
3. עמודים יתומים
עמוד יתום הוא עמוד שאינו מחובר לשום מקום באתר: לא לתפריטי ניווט, לא בקישורים פנימיים, לא בקישורים חיצוניים, לא במפת אתר וכן הלאה. כשמו כן הוא, העמוד יתום והוא פשוט מרחף תחת הדומיין בלי שום אפשרות ישירה להגיע אליו (אלא אם כן הוא מקבל טראפיק אורגני, ממומן או אחר).
אם רוצים להסיר עמוד מהסייט לינקס, מומלץ להפוך אותו לעמוד יתום. הבעיה היא שהטראפיק אליו עלול להצטמצם משמעותית, ולכן חשוב לבדוק מראש מה חשיבותו של העמוד טרם ביצוע הפעולה. מן הסתם לא נרצה שעמוד חשוב יאבד טראפיק, רק בגלל שאנחנו לא רוצים לראות אותו בסייט לינקס. אם זה עמוד לא חשוב בעליל, אין חשש (ובמקרה כזה אפשר ליישם בלי פחד גם את הסעיפים הבאים).
4. הסרת URL בגוגל קונסול
קונסולת החיפוש של גוגל מאפשרת להסיר מהאינדקס כתובת URL באופן זמני, בדרך כלל עד 6 חודשים. זה מבטיח הסרה גם מהסייט לינקס, אבל כמובן שגם מתוצאות גוגל עצמן. קחו זאת בחשבון והחליטו האם שווה להסיר לגמרי את העמוד מגוגל, רק במטרה שלא יופיע בסייט לינקס.
5. הסרת סייט לינק עם תג noindex
גם כאן מדובר על הסרה ודאית ומוחלטת מהסייט לינקס – אבל גם מהתוצאות בגוגל. אם אנחנו בטוחים שהעמוד לא מספיק חשוב כדי ששאר העולם יראה אותו, אבל כן חשוב למשתמשי האתר – אפשר פשוט להציב בו תגית noindex.
לדוגמה: עמודי כניסה לרשומים (Login), עמודי עגלת קניות או צ'קאאוט באתרי סחר, אזורי משתמש פרטיים וכן הלאה. אסור לעשות זאת בעמודים שצריכים להיות ממוקמים בגוגל ולקבל טראפיק.
טיפ למתקדמים: מומלץ לא להשתמש בקובץ robots.txt למטרה הזו, משתי סיבות: פקודת disallow מונעת רק זחילה / סריקה של העמוד, אבל לא מונעת ממנו להופיע באינדקס. מעבר לכך, פקודת noindex דרך קובץ רובוטס עלולה להתגלות כלא יעילה. עדיף תמיד באמצעות תגית HTML בראש העמוד הנדון.
6. הסרת סייט לינק באמצעות מחיקת עמודים
בדיוק כמו בסעיף 5, גם פה ההסרה מהסייט לינקס היא ודאית ומוחלטת – אך במקביל גם מתוצאות גוגל. אם העמוד כבר לא רלוונטי (למשל מוצר שכבר לא יחזור למדף או עמוד תוכן אחר), פשוט מחקו אותו מהאתר.
בצורה כזו העמוד יהפוך לעמוד שגיאה 404, שבסופו של דבר יוסר גם מגוגל. אומנם זה עשוי לקחת זמן מה, אבל גם זה פתרון אפשרי. אפשר להאיץ את ההסרה אחרי המחיקה, אם נהפוך את העמוד מ-404 ל-410, או לעשות לו הפניה לעמוד אחר (אבל אז "מסתכנים" שהעמוד האחר יופיע בסייט לינקס, במקום ההוא שהוסר).
סייט לינקס בתוצאות חיפוש ממומנות
כפי שצוין בהתחלה, יש גם סייט לינקס מסוג נוסף – במודעות הממומנות בגוגל.
ההבדל העיקרי הוא שניתן לשלוט בסייטלינקס ממומנים באופן כמעט מוחלט. בסוגי מודעות מסוימים יש תוסף sitelinks, שמאפשר לכם להוסיף קישורים פנימיים לפי הקיים בדף הנחיתה או באתר.
כך זה נראה בתוצאות הממומנות – בדיוק כמו בתוצאות האורגניות, אבל עם סימון של מודעה בחלק העליון (Ad):
איך מגדירים ומוסיפים סייטלינקס במודעות ממומנות בגוגל? הכול מוסבר כאן >
בהצלחה!