מדריך SEO Audit – קידום אתרים טכני

יש לכם אתר לתפארת, אבל הטראפיק האורגני ממנועי חיפוש לא משהו? כנראה שהגיע הזמן לעשות בדיקת אתר מקיפה. הנה 10 נקודות שיסייעו לכם לעשות בדיקת SEO / קידום אתרים טכני.

בדיקת SEO לאתר

מה זה קידום אתרים (SEO) טכני?

רשת האינטרנט מלאה במיליארדי, אם לא טריליוני דפים היוצרים אתרים; אבל 90% מהם לא מקבלים שום תנועה ממנוע החיפוש הגדול בעולם (זאת בהשוואה ל-94% בשנת 2017). אומנם הנתון השתפר מעט בשנים האחרונות, אבל רוב האתרים בעולם עדיין לא מקבלים שום טראפיק מגוגל.

כדי לשנות את זה, מעבר למובן מאליו (כגון קמפיינים ממומנים ושאר מקורות תנועה) – מומלץ מאוד לבדוק את האתר. קידום אתרים טכני מסייע למצוא את הכשלים והפגמים שדורשים תיקון. איך עושים את זה ומה בדיוק צריך לבדוק? קבלו 10 שלבים שיעזרו לכם בתהליך.

שלב 1 – כותרות ותיאורים

הכותרת והתיאור הם הדבר הראשון באתר שלכם שרואים בתוצאות החיפוש. אם הם לא מנוסחים נכון, גוגל ישכתב אותם לפי שיקוליו (מה שקורה בערך ב-63% מהמקרים). אל תתנו לזה לקרות, כי אתם מפספסים הזדמנות למשוך אנשים אליכם.

בדיוק כמו SMS קצר ומפתה או מודעת טקסט בגוגל, גם התקציר (סניפט) בגוגל צריך להיות אטרקטיבי. כדי לבדוק מה המצב בכל האתר, אפשר להשתמש בכמה דרכים:

1. שימוש בפקודת site:website.com בגוגל.
2. שימוש בכלי לסריקת אתרים כגון הצפרדע הצורחת, Semrush או Ubersuggest. כלי מצוין נוסף שגיליתי לאחרונה נקרא Site Bulb.

בדקו ושכתבו כל עמוד חשוב באתר – החל מעמוד הבית ועמודי המידע הכללי, וכלה בעמודי תוכן, קטגוריות ומוצרים בודדים. כל עמוד הוא דלת כניסה לאתר שלכם; התייחסו אליו בהתאם.

שלב 2 – חוויית שימוש

לא רק ש-UX חשוב למנועי החיפוש, הוא חשוב גם למשתמשים האתר. לפי בדיקה של PWC, כ-73% מהצרכנים מעידים כי חוויית שימוש משפיעה על החלטות הרכישה שלהם. גם מקום ראשון בגוגל לא יעזור אם ה-UX שלכם גרוע, כי המשתמשים לא ימירו ובסופו של דבר המיקומים ירדו.

פרמטרים רבים משפיעים על UX, ובהם: עיצוב, שימושיות, זמן טעינה ועוד. בחנו קודם כל את הדברים הברורים מאליהם – איפה ניתן לבצע שיפורים מיידיים שיעזרו לנווט באתר בקלות ולבצע המרה / רכישה?

האם פלטת הצבעים באתר תואמת לערכי המותג? האם הכותרות בולטות? האם יש חומר ויזואלי כגון תמונות וסרטונים? האם קל להגיע לכל עמודי האתר (תפריט? תיבת חיפוש?) האם טופסי הלידים קלים למילוי? האם תהליך הרכישה מהיר וקל?

לפי בדיקה של Backlinko, האתר הממוצע נטען תוך 1.28 שניות בדסקטופ ו-2.59 שניות במובייל. אם האתר שלכם חורג מהממוצעים הללו, כדאי מאוד לטפל בנושא (אם יש צורך היעזרו במומחה חיצוני בתחום). השתמשו בגוגל קונסול כדי לקבל אינדיקציה לגבי Core Web Vitals הדורשים טיפול. פרמטרים אלו כוללים גם התאמה למכשירים ניידים, פרוטוקול אבטחה HTTPS ועוד.

כמו כן בחנו אפשרות להשתמש במפות חום והקלטות משתמשים. הוטג'אר הוא אחד המובילים בתחום, אבל מי שרוצה בחינם יכול להתקין את Yandex Metrica או את Microsoft Clarity.

שלב 3 – קניבליזציית מילות מפתח

קניבליזציה מתרחשת כאשר מספר עמודים שונים באתר עוסקים באותו נושא / אותה מילת מפתח. הם למעשה מתחרים אחד בשני בתוצאות החיפוש, מורידים את הנראות שלכם ולא תמיד מובילים את המשתמשים לעמוד הנכון בהכרח.

תיקון עמודי קניבליזציה יכול לשפר את הטראפיק האורגני עד כדי פי 3. כדי למצוא עמודים שמתחרים אחד בשני במהירות ובקלות, מומלץ להיעזר בכלים חיצוניים כגון Rank Ranger או Ahrefs. ראנק ריינג'ר, לדוגמה, מסמן קניבליזציה בין עמודים באמצעות משולש אזהרה צהוב, בעמודת דף הנחיתה בדוח המיקומים. כך תדעו שיש לכם עמוד מתחרה נוסף לעמוד הראשי.

איך מטפלים בקניבליזציה? הכול תלוי בשאלה עד כמה העמודים החלשים יותר חשובים לכם. אם הם חשובים מספיק כדי להישאר באתר (לדוגמה ממוקמים בביטויים חשובים), שכתבו מעט את התוכן בעמוד והוציאו קישור מטקסט העוגן המדויק בחזרה אל העמוד הנכון. אם אפשר לוותר עליהם, שלבו את התוכן שלהם בעמוד הנכון – מחקו אותם ובצעו מהם הפניה לעמוד הנכון.

שלב 4 – בעיות אינדוקס

כל מיני בעיות טכניות באתר עלולות גם הן לתרום את חלקן לעיכוב הטראפיק האורגני המיוחל. לדוגמה:

  • עמודי שגיאה 404
  • בעיות זחילה באתר
  • עמודים לא מאונדקסים
  • תוכן משוכפל
  • ריבוי הפניות
  • קנוניזציה שגויה
  • http / https
  • ועוד…

בשלב זה מומלץ מאוד להיעזר בקונסולת החיפוש של גוגל. כלי חינמי זה מציג מגוון רחב של בעיות הדורשות תיקון, ובהן גם הבעיות שהוצגו כאן. לדוגמה, עמודי 404 אפשר להפנות בחזרה לאתר או לחכות עד שייעלמו; בעמודים לא מאונדקסים אפשר לטפל בהתאם לדוחות גוגל קונסול וכן הלאה.

כמו כן מומלץ להעלות לקונסול מפת XML דינמית של האתר. עמודים לא סרוקים אפשר לשלוח לסריקה מחדש באמצעות כלי אבחון ה-URL.

רוצה להתקדם?

    קידום אורגניייעוץ SEOשיעור פרטי

    שלב 5 – אופטימיזציית תוכן

    בדקו בקונסולת גוגל את העמודים בעלי הביצועים הנמוכים (בדרך כלל CTR נמוך), ולאחר מכן בצעו שינויים בהתאם לממצאים. לדוגמה, אם העמוד בקושי מופיע עבור ביטוי חשוב – ודאו שהביטוי נמצא במיקומים האסטרטגיים בעמוד עצמו: טייטל, תיאור, כותרות, תוכן, אלט טקסט וכן הלאה.

    מעבר לכך בדקו את המתחרים שלכם בגוגל באותו ביטוי. מהם הנושאים והביטויים המופיעים אצל המתחרים? אילו סוגי תוכן קיימים שם? שפרו ושדרגו את עמודי האתר שלכם בהתאם לממצאים. כמו כן ודאו שקל לנווט באתר והוסיפו קישורים פנימיים אל עמודים עיקריים או כאלה שצריכים חיזוק.

    השתדלו להפוך את האתר לספריית תוכן בנושא בו אתם עוסקים. ענו על שאלות נפוצות, כתבו מדריכים והעשירו את האתר בכל הידע האפשרי בתחום. בצורה כזו תוכלו להשתלב גם בחלק מהתשובות הישירות שגוגל מציג בתוצאה אפס, מעל לתוצאות האורגניות.

    שלב 6 – תוכן משוכפל

    למרות שתוכן משוכפל איננו בעיה קריטית, ולמרות שכ-29% מהאתרים מכילים תוכן משוכפל כלשהו – מומלץ להימנע ממנו. גוגל עלול לסנן החוצה עמודים משוכפלים, ואתם עלולים לאבד חשיפה אורגנית חשובה.

    תוכן משוכפל עלול להיווצר בשל כמה סיבות, ובעיקר בגלל ריבוי עמודים בעלי אותו נושא או ריבוי דומיינים באותו תחום. בדיקת שכפול תוכן ניתן לעשות בחינם באתר Copyscape (מוגבל ל-5 בדיקות בדרך כלל) או באמצעות תוספי כרום.

    אפשרויות טיפול בתוכן משוכפל: תגי קנוניקל בעמודים הנכונים; תיקון ושדרוג התוכן בעמודים הכפולים; הפניית עמודים כפולים אל עמודים רלוונטיים אחרים ועוד.

    שלב 7 – קישורים שבורים

    קישורים שבורים עלולים לפגוע בחוויית השימוש, וכן למנוע מגוגל (ומשאר מנועי החיפוש) למצוא אותם. קישורים נשברים בשל מגוון סיבות כגון דפים שנמחקו, מעבר לדומיין / CMS חדש, שינויים באתר או בתוכן עצמו וכן הלאה.

    הדבר הכי פשוט לעשות הוא למצוא את כל הקישורים השבורים או האחרים שעלולים להפיק תוצאות לרעתכם: עמודי 404, הפניות לסוגיהן (שמכבידות על זמן טעינה) וכן הלאה. ניתן לעשות זאת הן באמצעות כלי לסריקת האתר (כפי שיוצג בהמשך) והן באמצעות קונסולת גוגל.

    מומלץ לבדוק הן את הקישורים הפנימיים באתר, והן את הקישורים הנכנסים ממקורות חיצוניים. למרות שאת הסוג השני קשה יותר לתקן (ולרוב כמעט בלתי אפשרי), כדאי להיות מודעים לכל קישור חיצוני שבור. אפשר פשוט לבצע לו הפניה אל העמוד התקין (בהנחה שהטעות איננה בשם הדומיין עצמו).

    שלב 8 – בדיקת מתחרים

    במקום להמציא את הגלגל מחדש, בדקו מה עושים המתחרים שלכם שכבר נמצאים בעשירייה הראשונה בגוגל. בדיקת מתחרים יכולה לעסוק במגוון רחב של נושאים, אבל אפשר לצמצם אותם לכדי שניים עיקריים: פערי תוכן מצד אחד ופערי קישורים מצד שני.

    אילו נושאים / מילות מפתח מופיעים בעשרת המתחרים הראשונים? כתבו תוכן חדש משלכם באותם נושאים, והקפידו שיהיה מעמיק ומקצועי יותר. כך תוכלו להתברג גבוה בהמשך הדרך. לא להעתיק! להבין את רוח הדברים וליצור תכנים בהתאם.

    אילו סוגי תוכן מופיעים אצל המתחרים? האם רק טקסט או אולי גם תמונות, וידאו, תגי סכמה ועוד? הוסיפו לאתר שלכם בהתאם. כמו כן בדקו מה האורך הממוצע של עמודי התוכן, והרחיבו גם את התכנים הקיימים שלכם בהתאם.

    מהיכן המתחרים מקבלים קישורים? אספו מקורות ורעיונות חדשים ונסו גם אתם לקבל קישור מאותם מקורות (בהנחה שמדובר במקור איכותי ולא באתרים ירודים).

    שלב 9 – כלים לבדיקות Audit

    זחילה היא התהליך שבו מנועי החיפוש "זוחלים" בין עמוד לעמוד באתר, עד שהם סורקים את כל מה שגלוי להם. לכן חשוב מאוד להבין איך מנועי החיפוש רואים את האתר שלנו, ואת זאת ניתן לעשות באמצעות כמה כלים חיצוניים – כגון הצפרדע הצורחת וכן כלים שמבצעים audit אוטומטי.

    לאחר שהצפרדע סיימה לסרוק את כל האתר (בגרסה בתשלום), תוכלו לבדוק אינספור פרמטרים שדורשים שיפור: בעיות בתגי מטא, עמודים וקישורים שבורים, תמונות שמצריכות כיווץ, הפניות שמצריכות טיפול וכן הלאה.

    כלים לביצוע audit אוטומטי מגיעים גם הם בתשלום בדרך כלל, כגון semrush או Rank Ranger לדוגמה. הם בהחלט יכולים לסייע בגילוי בעיות נוספות שלא חשפנו בשלבים קודמים; אבל כמובן שיש לזכור שמדובר בכלים אוטומטיים. הם לא מפעילים מחשבה, ולפעמים מציגים כל שטות כשגיאה שדורשת תיקון (למשל: אין אלט טקסט בפביקון). יש לפעול בשיקול דעת כדי לא לבזבז זמן על תיקון הדברים הלא חשובים.

    שלב 10 – מדדי אמינות, סמכות ומקצועיות (EEAT / EAT / YMYL)

    בתחילת שנות האלפיים אוניברסיטת סטנפורד הפיצה רשימה של 10 כללים, המסייעים ליצירת אתרי אינטרנט אמינים יותר.

    הרשימה מבוססת על מחקר שנערך במשך 3 שנים בקרב 4,500 משתתפים, והיא דומה להפליא לפרמטרים של אמינות וסמכות כפי שהוגדרו מאוחר יותר על ידי גוגל באתרי YMYL (מה שנקרא מדדי EAT בתעשיית הקידום: Expertise, Authority, Trust).

    לאחרונה שינו בגוגל את מסמך מדרגי האתרים, ומה שהיה E-A-T הפך כעת ל-E-E-A-T. האות E הנוספת משמעה Experience (ניסיון); זאת בנוסף ל-Expertise (מומחיות) שהייתה שם גם קודם. המשמעות היא שכעת גם חוויות אישיות כגון ביקורת / חוות דעת על מוצר, שירות או חוויה כלשהי – ישמשו את גוגל לדירוג מדד ה-EEAT החדש.

    10 מדדי האמינות של סטנפורד:
    1. הקלו על המשתמשים לוודא את רמת הדיוק של המידע באתר.
    2. הראו שיש ארגון / עסק אמיתי העומד מאחורי האתר.
    3. הדגישו את רמת המומחיות בארגון וכן בתוכן ובשירותים שאתם מציעים.
    4. הראו שקיימים אנשים מקצועיים וברי סמכא מאחורי האתר.
    5. הקלו על המשתמשים ליצור איתכם קשר.
    6. עצבו את האתר כך שייראה מקצועי (או מותאם למטרותיכם).
    7. ודאו שקל להשתמש באתר ושהוא שימושי.
    8. עדכנו תדיר את התוכן באתר (או לפחות הראו שהוא נבדק מחדש לאחרונה).
    9. השתמשו בכל סוג של שיווק בצורה מרוסנת (מודעות, הצעות וכו).
    10. הימנעו משגיאות מכל הסוגים, קטנות ככל שיהיו.

    אומנם עברו כמעט 20 שנה מאז פרסום המסמך של סטנפורד, אבל גוגל משתמש במדדים דומים פחות או יותר. לאחרונה הכריזו בגוגל שמדדי EAT נמצאים בשימוש תמידי בכל חיפוש, לכן מומלץ לוודא שהאתר משדר את הסמכות, האמינות והמקצועיות הדרושים (בעיקר בתחומים כגון משפטים, רפואה, ביטוח, נדל"ן וכו').

    מדריך הנחיות האיכות של גוגל כולל פרמטרים לפיהם ניתן לקבוע האם האתר שעומד מולנו אמין מספיק, כדי שנסכים לסמוך עליו עם מידע אישי, פרטי אשראי ועוד. מעבר לכך, התוכן צריך להיות מקצועי ורצוי שייכתב על ידי אנשי מקצוע בתחום (לדוגמה, הוסיפו תיבת מחבר לכל התוכן המקצועי באתר, תארים ותעודות, רשימת פרסומים אם יש וכן הלאה).

    רגע לפני סיום

    בדיקת SEO לאתר יכולה להתבצע באמצעות עשרות רבות של פרמטרים; לכן בחרתי את ה-10 החשובים ביותר לתהליך יעיל של קידום אתרים טכני. כמו כן הצגתי אופציה להשתמש גם בכלים אוטומטיים, שיכולים לעלות על בעיות שנסתרות מעינינו.

    שלבו את מיטב האפשרויות שלכם, כדי לבצע בדיקות SEO מעמיקות ואיכותיות ככל האפשר. לא לשכוח גם לטפל בבעיות העיקריות והחשובות שצפו במהלך הבדיקה – אחרת כל זה לא שווה. בהצלחה!

    דילוג לתוכן