קמפיין SEO – כך תרוויחו שניים במחיר אחד


כשעבודת SEO נעשית בצורה נכונה, היא מייצרת הרבה יותר מטראפיק אורגני בלבד.

באופן כללי, קידום של אתר הוא תהליך שנחלק לכמה חלקים עיקריים: מחקר מקדים (ביטויים, מתחרים וכן הלאה), עבודת On-page ועבודת Off-page.

לאחד מהשלושה האלה יש אפקט משמעותי מאוד, שבא לידי ביטוי בכמות הכניסות המגיעות לאתר (בנוסף לכניסות האורגניות). מנחשים במה מדובר?

כאשר מדובר ב-SEO, רוב מקדמי האתרים (ולקוחותיהם) נוטים להסתכל אך ורק על האפיק האורגני. מצד אחד זה בהחלט הגיוני – כי בגדול זו המטרה שלנו; אבל מצד שני, הקישורים שאנחנו בונים מייצרים עוד סוג של טראפיק לא פחות חשוב, ואפקטיבי פי כמה וכמה מבחינת אחוז ההמרה.

ככה זה נראה באנליטיקס:

גרף כניסות לאתר

כפי שניתן לראות – לא רק הטראפיק האורגני בעלייה (גרף ירוק), אלא גם הטראפיק המופנה מאתרים אחרים (גרף כתום).

ככה, על הדרך, SEO מביא לכם פעמיים טראפיק – אורגני ורפראלי בו זמנית.

שניים במחיר אחד.

טראפיק Referral ולמה לא מקדישים לו מספיק מחשבה

כמעט כל איש SEO יודע שבדרך כלל קל יותר לייצר טראפיק אורגני מאשר טראפיק רפראלי (ולא מהסיבה שנדמה לכם במחשבה ראשונה – הקושי הטמון בבניית קישורים איכותיים).

קישורים אפשר לדחוף בכל חור, סליחה על הביטוי, אבל זה לא אומר שתקבלו משם כניסות. לכן כמעט בכל קמפיין SEO אתם תראו שיש יותר כניסות אורגניות מאשר רפראליות. זה כמעט חוק טבע.

אפילו באתרים של חברות גדולות וידועות – שמקבלות קישורים במאות ובאלפים – גרף הרפראל לא עוקף את האורגני והממומן (ובדרך כלל גם לא את התנועה הישירה).

אבל עם זאת, ככל שמייצרים יותר קישורים נכנסים – כך גדלים הסיכויים שכן נקבל כניסות רפראל; ולא רק כניסות, אלא גם המרות או מכירות (אומנם יותר נדיר, אבל בהחלט קורה).

מה שמצחיק הוא שתנועת רפראל אומנם מגיעה בכמויות קטנות, אבל היא כל כך יעילה עד שאחוז ההמרה שלה גבוה לעיתים יותר מהאורגני או מהממומן. הכול תלוי בשאלה איפה הוצב הקישור ובאיזה הקשר.

בדוגמה הבאה ניתן לראות שאומנם האורגני הביא הכי הרבה טראפיק והכי הרבה המרות, אבל אחוז ההמרה שלו (1.33%) הוא השני מהסוף. לעומת זאת, האפיק הרפראלי הביא פחות כניסות באופן משמעותי, אבל חלק גדול יותר מהכניסות הללו הובילו להמרה בסופו של דבר (2.55%).

טבלת מקורות תנועה לאתר

במקרה אחר ניתן לראות שהרפראל מהווה את מקור התנועה השלישי בגודלו לאתר, וגם מבחינת המרות ואחוז המרה הוא במקום השני והראשון (בהתאמה).

תנועת referral בדוח מקורות התנועה

איך בונים קישורים שמביאים טראפיק רפראלי (וגם אורגני)

ניל פאטל, אחד מאנשי השיווק המוערכים עליי ביותר, כתב ב-2014 מאמר שכותרתו “איך יצרתי 25,000 דולר מ-249 תגובות” (בבלוגים). מסקרן, אין ספק.

בסרטון שלו שעלה לאחרונה הוא חוזר לנושא הקישורים הרפראליים, והפעם מציע גישה חדשה לנושא הישן הזה: תעקבו אחרי קישורי המתחרים שלכם, ושלחו אימיילים לכל מי שקישר אליהם. אם מישהו קישר למאמר של מתחרה שלכם בנושא X, יש סיכוי כלשהו שיסכים לקשר גם למאמר שלכם באותו נושא, ובתנאי שהמאמר שלכם טוב שבעתיים. אם מצאתם אתרים שמקשרים לכמה וכמה מתחרים שלכם, הסיכויים שלכם להשיג קישור גדלים פי כמה.

לכל קישור יכולות להיות כמה וכמה השפעות, כאשר כמה מהחשובות והעיקריות בהן הן השפעה אורגנית מחד והשפעה רפראלית מאידך. חשוב לזכור שלקישור איכותי ורלוונטי יש השפעה על SEO גם אם אף אחד לא מקליק עליו. זאת בניגוד גמור לאפיק הרפראלי, בו לקישור יש השפעה אך ורק אם מישהו הקליק עליו בפועל והגיע לאתר.

יש אינספור דרכים לבנות ולהשיג קישורים (הנה כמה שיטות שעליהן כתבתי בעבר). אם אתם רוצים שהקישורים שהשגתם יביאו גם כניסות רפראל ולא רק מיקומים בגוגל, עליכם להציב אותם במקומות בהם יש משתמשים. קישור מכתבה באתר עם אלפי גולשים או קישור מפורום פעיל (כן כן, הפורומים לא מתים כפי שהיינו רוצים לחשוב) – מביאים כניסות לאתר ולעיתים אף ממירים את המשתמשים ללקוחות פוטנציאליים.

גם קישורים מרשתות חברתיות עושים את שלהם, אם כי באפקטיביות פחותה יחסית לאתרי תוכן ועסקים. יש לזכור שכמעט כל קישור ברשת חברתית מקבל nofollow, כך שהוא יכול לתרום ישירות לטראפיק הרפראלי, ורק בעקיפין לאפיק האורגני. מעבר לכך – קישורים בקבוצות סגורות וסודיות של פייסבוק מייצרים רק טראפיק רפראלי, ואין להם השפעה על SEO. בקבוצות פייסבוק פתוחות, שניתנות לסריקה בגוגל, יש מצב שלקישורים תהיה גם השפעה אורגנית – אבל מניסיון שלי זה לא המצב.

רוצים להראות תועלת ללקוח? הוסיפו לדוחות ה-SEO גם את הרפראל

אם אתם לא תיתנו את החשיבות הראויה לכניסות והמרות, המגיעים מקישורי רפראל שאתם עצמכם יצרתם כחלק מה-SEO, אל תצפו מהלקוח שיעשה זאת במקומכם.

אומנם נכון שבחלק גדול מהמקרים, דוח הרפראל כנראה לא יציג כניסות מרוב הקישורים שתייצרו (פשוט כי אף אחד לא יקליק עליהם); אבל עליכם למצוא את אלו שכן הביאו כניסות; בטח ובטח את אלו שהביאו גם המרות.

כמובן שלא צריך להציג את כל הכניסות וההמרות מרפראל; פשוט מכיוון שלעיתים קרובות (מדי) הכניסות הללו מזויפות – אם באמצעות בוטים ואם באמצעות שימוש לרעה בפרוטוקול המדידה של אנליטיקס (ראו כאן, סעיף 3). סיבה נוספת היא שלא כל הכניסות הרפראליות נוצרו מהקישורים שלכם, אלא מקישורים שמישהו אחר יצר (מלאכותית או טבעית).

במקום זאת מומלץ להציג בעיקר את הקישורים שאתם השגתם עבור הלקוח, יחד עם מספר הכניסות וההמרות (אם יש). לעיתים קרובות שום קישור שלכם לא יביא תנועה או המרות, ולא יהיה לכם מה להציג במיוחד באפיק הרפראל. זה בסדר, לא תמיד תקבלו את שתי הציפורים במכה אחת.

העיקר שתזכרו לא להזניח גם את החלק הזה בדוחות שאתם שולחים.
זה ישרת את מטרותיכם ואת מטרות הלקוח בו-זמנית.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *