תעשיית הדיגיטל גדולה ורחבה, ויש בה כמה וכמה תחומי עיסוק עיקריים. אחד מהם הוא קידום אתרים אורגני במנועי חיפוש.
בניגוד לתחומי עיסוק “ממוסדים”, כגון עריכת דין, רפואה או אדריכלות – מקצועות הדיגיטל אינם מוסדרים על ידי המדינה. עם זאת נסייג ונציין כי יש מספר תארים אקדמיים בתחומי השיווק והדיגיטל, ואפילו הכשרות מקצועיות מטעם המדינה.
אז מה המשמעות האמיתית של הביטוי “מומחה קידום אתרים”? איך תדעו אם מצאתם מומחה אמיתי?
אני אישית ממש לא אוהב את התואר הזה, מומחה SEO. למרות שאני מקדם אתרים מאז 2008 וצברתי ניסיון עשיר בתחום, אני לא מעז לקרוא לעצמי "מומחה". בתחום שבו התוצאות תלויות באלפי משתנים חבויים הנמצאים אצל צד שלישי שעליו אין שליטה (מנועי חיפוש), לדעתי האישית אין באמת דבר כזה "מומחה".
בישראל יש אלפי ועשרות אלפי אנשי דיגיטל, מתוכם רק אחוז קטן הם אנשי SEO – בסך הכול 6%, כך לפי סקר שכר של פיאלקוב דיגיטל. זאת בניגוד לאנשי PPC, למשל, שמהווים 24% מאנשי הדיגיטל בישראל.
למרות זאת – איך תדעו מי כן מומחה בקידום אתרים ומי לא?
הנה כמה פרמטרים שאפשר להביא בחשבון, עם ציון מידת הרלוונטיות לפי דעתי המקצועית.
איך מוצאים מומחה לקידום אתרים
1. מיקומי המומחה בגוגל (פחות רלוונטי)
המבחן הראשון שקופץ לכולנו בראש הוא לבדוק מיקומים בגוגל. אם המומחה שלנו נמצא בעשירייה הראשונה בביטויים תחרותיים כגון “קידום אתרים” ושות’, ברור שהוא יודע מה הוא עושה.
מצד אחד זה נכון, אבל מצד שני רוב אנשי ה-SEO לא מקדמים את עצמם (בחזקת הסנדלר הולך יחף). לרובם פשוט אין זמן, מכיוון שהלקוחות והעבודה מקבלים עדיפות גבוהה.
זה נכון במיוחד כשמדובר במקדמי אתרים שכירים (כ-80% ממקדמי האתרים): לרובם אין בכלל אתר משלהם שאפשר לקדם (והם גם לא חושבים על אחד, כי הם שכירים). בנוסף, הם לא ממש יכולים לקבוע את סדרי העדיפויות שלהם; זאת בניגוד לעצמאים / פרילנסרים.
אני מכיר לא מעט מומחי קידום אתרים מעולים, שלא נמצאים בדף הראשון בגוגל בביטויים תחרותיים. זה לא מוריד בשום אופן מאיכות עבודתם.
2. מיקומי לקוחות בגוגל (יותר רלוונטי)
הרבה יותר משמעותי ורלוונטי לבדוק היכן בגוגל נמצאים הלקוחות של המומחה. הרי בהם הוא/היא משקיעים את הזמן הרב ביותר. אומנם גם פה לא מדובר בפרמטר חד משמעי, אבל ככל שיש יותר מיקומים גבוהים עבור יותר לקוחות – כך הדבר מעיד על איכות העבודה.
מומחה אמיתי לקידום אתרים ינסה להבריג את האתר בכמה שיותר ביטויים, גם קצרים וגם ארוכים. הסוג הראשון מביא יותר טראפיק, והסוג השני מביא יותר המרות. בבדיקת מיקומי הלקוחות, שווה לבדוק האם יש גם ביטויי זנב ארוך ולא רק זנב קצר, שהם המובנים מאליהם.
הוכחת תועלת בקידום אורגני היא נושא חשוב, כך שאם יש לכם אפשרות לבדוק גם חשבונות אנליטיקס או דאטה סטודיו של לקוחות – לכו על זה. באנליטיקס / דאטה סטודיו תוכלו לראות את מצב הטראפיק האורגני, המרות מהאפיק האורגני וכן הלאה. הרבה יותר משמעותי לעסק ממיקומים בלבד.
3. המלצות מלקוחות (מאוד רלוונטי)
אנשים מתייחסים להמלצה בכובד ראש, ולא סתם שיווק מפה לאוזן הוא האפקטיבי ביותר מבחינת אחוז ההמרה. כמעט כל אחד שמקבל המלצה ממישהו שהוא מכיר, כנראה יסגור את הדיל ב-90% עם בעל המקצוע שעליו הומלץ.
יש כמה דרכים להשיג ולהציג המלצות – הראשונה והמובנת ביותר מאליה היא לקוח פוטנציאלי, שפונה אליכם ומבקש המלצות מלקוחות אחרים. דרך שנייה ויותר אפקטיבית לטווח הארוך, היא לאסוף המלצות בנכסי דיגיטל שונים: בעמוד הפייסבוק העסקי, בגוגל לעסק שלי, באתר שלכם, באינדקסים גדולים (כגון דפי זהב, 144, איזי ועוד) וכן הלאה. מי שמחפש אתכם באינטרנט ימצא גם את ההמלצות הללו, שישמנו היטב את הדרך עד לסגירת העסקה.4
רוצה להתקדם?
גוגל לעסק שלי הוא אחד האפקטיביים ביותר מהבחינה הזו, מכיוון שהוא מציג כמה סוגים של ביקורות אונליין: ראשית כל הביקורות בפרופיל GMB עצמו, ושנית גם ביקורות שמופיעות במקורות אחרים כגון פייסבוק, דפי זהב וכן הלאה.
טיפ קטן – גם אם קיבלתם כמה ביקורות רעות, זה ממש לא נורא. ראשית זה מראה שאתם עסק אמיתי, ולא מישהו שקנה ביקורות מזויפות שכולן הילולים, שבחים ו-5 כוכבים. שנית, תמיד תקפידו לענות לביקורות שכותבים עליכם, גם אם הן רעות. זה מעיד ששביעות רצון הלקוח חשובה לכם.
4. תעודות מקצועיות (פחות רלוונטי)
כפי שציינתי בהתחלה, אין הסמכה רשמית מטעם המדינה או מוסדות לימוד בנושאי דיגיטל – ובטח שלא בנושא SEO. לדוגמה, יש לא מעט מקומות בהם ניתן ללמוד את התחום ולקבל תעודה, אבל זה לא במובן של דיפלומה מקצועית אמיתית.
התעודות הן Nice To Have, כמו שאומרים בארה”ב – אבל בפני עצמן הן לא באמת מייצגות יכולות אמיתיות בשטח. אני אישית עבדתי כמקדם אתרים כמעט 4 שנים, בטרם עשיתי תעודה מקצועית באחת ממכללות הדיגיטל. כמו כן עברו יותר מ-10 שנים מאז התחלתי במקצוע, ועד שעשיתי את מבחן ההסמכה של גוגל אנליטיקס.
מישהו שרק עכשיו סיים קורס קידום אתרים, לא משתווה למישהו שקידם אתר או שניים בחצי שנה האחרונה. עדיף לשמוע כמה שנות ניסיון יש למומחה שלכם, מאשר לראות כמה תעודות מקצועיות תלויות לו על הקיר (או כמו בדרך כלל, קבורות במגירה).
5. ניסיון מעשי בשטח (מאוד רלוונטי)
בהמשך ישיר לסעיף הקודם, שנות הניסיון מהוות מדד משמעותי מאוד ליכולותיו של המומחה (כמו בכל תחום מקצועי אחר, יש לציין). רופא עם 10 שנות ניסיון יידע לזהות סיטואציות, שמתמחה עם שנת ניסיון אחת כנראה לא מכיר. באותו אופן, לעיתים קרובות מאוד מגלים בוגרי הקורסים שאומנם הם למדו אודות תחום כזה ואחר, אבל היישום שלו בפועל שונה מאוד ממה שחשבו.
מומחה SEO שצבר לפחות שנה-שנתיים בקידום אמיתי בשטח, מכיר לפחות כמה וכמה שיטות עבודה שבוגרי קורסים ובעלי תעודות בלבד לא מכירים. מומחה קידום אורגני עם יותר מ-5 שנות ניסיון, יכול להיות ראש צוות, ומישהו בעל עשור ומעלה של ניסיון יכול כבר לנהל מחלקה או מעבר לכך. אומנם זוהי חלוקה גסה שלא בהכרח מתבטאת כך במציאות, אבל זה בערך המצב.
אם עבדתם בחברות מוכרות וידועות בציבור, כדאי מאוד לציין את שמותיהן; זה יכול לעזור בסגירת עסקאות. לעומת זאת, לא ממש יעזור לכם את תגידו שעבדתם בסוכנות קטנה ועלומה (אבל אפשר לנסות; אולי הלקוח הפוטנציאלי שלכם דווקא כן מכיר אותה).
רגע לפני סיום
מן הסתם לא כיסיתי את כל האפשרויות, אלא את העיקריות והמהירות ביותר לבדיקה לעניות דעתי המקצועית. לדוגמה לא נכנסתי לדקויות שקשה יותר לבדוק, כגון האם המומחה שמצאתם אכן חי ונושם את התחום ומתעדכן במקורות המידע העיקריים של התעשייה.
ייתכן שבתור לקוחות מנוסים מצאתם אפשרויות נוספות, שמאפשרות לכם לדעת אל מי הגעתם וכמה יעיל הוא יהיה עבורכם.
כפי שכבר ציינתי בהתחלה, גם אחרי יותר מעשור שנות ניסיון ב-SEO, מעל 20 שנות ניסיון בתוכן דיגיטלי והסמכת גוגל אנליטיקס – אני לא קורא לעצמי “מומחה”. אני פשוט מקדם אתרים.
יש לכם פרמטרים נוספים למציאת מומחה קידום אתרים?
אשמח לשמוע בתגובות.