קידום אתרים בלי קישורים – 3 מקרים אמיתיים מהשטח

עד כמה בניית קישורים חיצוניים ממשיכה להיות גורם משמעותי בקידום אתרים? לא מדובר על משהו חדש, אבל בדרך כלל קשה יותר לקדם ביטויים תחרותיים בלי קישורים. הנה מה שקרה לכמה אתרים בטיפולי, בעקבות הפסקת שימוש בבניית קישורים.

קידום אורגני בדרך כלל נשען על מתודה כללית די קבועה – מחקר מילים, תוכן, קישורים ואופטימיזציה (הכוללת בתוכה גם את כל התיקונים הטכניים הדרושים). אבל במציאות דברים זזים לכאן ולכאן, ולא תמיד צריך לעשות בדיוק את אותם דברים עבור כל אתר הנמצא בטיפולנו.

קידום אתרים ללא בניית קישורים

במספר אתרים שנמצאים באחריותי, התקשיתי להגיע להישגים ספציפיים במשך תקופה ארוכה (כלומר מיקומים בדף הראשון בגוגל בביטויי ליבה עיקריים). אחרי התחבטויות רבות ביני לבין עצמי, החלטתי לעשות ניסוי עם אחד מהם. אם זה יצליח, אנסה לשכפל את ההצלחה גם באחרים.

ניסוי בלי קישורים באתר 1

אתר בתחום פרא-רפואי שנושק לתחום הרפואי. לאחר תקופה די ארוכה של קידום "כרגיל", הצלחתי להגדיל את הטראפיק האורגני והלידים בעשרות ואף מאות אחוזים. עם זאת, במספר ביטויי ליבה חשובים האתר נשאר תקוע (אחד מהם, 1,900 חיפושים בחודש, ביטוי סופר-חשוב למהות הארגון). כמו כן גם הטראפיק לא זז לאחר השיפור היפה שהיה בו.

אחרי תקופה משמעותית בה השקעתי גם בתוכן וגם בקישורים חיצוניים, החלטתי לעשות הפסקה לחודש-חודשיים בנושא קישורים. גם ככה לא מומלץ להגזים עם זה. את זמן העבודה שהתפנה לי, הקדשתי להוספת תכנים חדשים ברמה גבוהה יותר, קישורים פנימיים וכו'.

במקום להשקיע בקישורים חיצוניים, השקעתי בתוכן מקצועי. חקרתי את המתחרים שלי לעומק, שלפתי מהם נושאים שמקבלים הכי הרבה טראפיק – ויצרתי תוכן באותם נושאים בדיוק. כמו כן שדרגתי יותר עמודים קיימים. עד כאן לא משהו חדשני ולא מוכר, למעט הפסקת זרם הקישורים.

אחרי 5 חודשים בלי שום קישור חיצוני חדש, אך ורק עם השקעה בתוכן טוב – הטראפיק האורגני קפץ כמעט פי 2 (מעבר לשיפורים שהיו בהתחלה). בנוסף, ביטוי הליבה העיקרי והחשוב ביותר קפץ ממצב שבו הוא מדשדש בין דף ראשון לשני – למצב בו הוא נמצא בין השלישייה והחמישייה הראשונה (גם כיום).

ניסוי בלי קישורים באתר 2

עוד אתר בתחום פרא-רפואי שונה לחלוטין, עם אותו סיפור פחות או יותר כמו האתר הקודם. מרגע שהחלטתי לעצור את בניית הקישורים, היה לי יותר זמן לייצר תוכן מקצועי וממוקד + שדרוג של עמודים ותיקים.

גם פה הטראפיק האורגני והלידים השתפרו; אומנם לא באותה קפיצה משמעותית כמו האתר הראשון – אבל עדיין שיפור יפה. כל ליד שמגיע הוא עוד עבודה. כמו כן האתר התברג על עשרות ואפילו מאות ביטויים חדשים שלא היו קיימים, וכל זה בלי קישורים חדשים במהלך 5 חודשים.

ניסוי בלי קישורים באתר 3

אתר זה עוסק בתחום הייעוץ, אבל עדיין נושק לתחומים ריאליים עשירים בנתונים. מעבר לתוכן החדש שהעמסתי, עמוד קיים ששיפרתי אחרי חצי שנה ששכחתי מקיומו, קפץ פי 14 בטראפיק האורגני תוך חודש. מכיוון שמדובר באתר קטן יותר, היה שיפור יפה מאוד בטראפיק האורגני והלידים, אבל לא באותו סדר גודל כמו הראשון או השני.

ניסוי בלי קישורים באתרים נוספים

פחות הצליח (ראו מסקנות בהמשך).

רגע לפני סיום

לפני שמתחילים להתלהב ולחשוב שנמצאה התרופה לכל מכה, כדאי לזכור כמה דברים:

1. לאתרים האלה כבר היו קישורי-עבר, וגם אני בניתי להם עשרות קישורים חדשים לפני שנכנסתי לניסוי הזה. מעולם לא ניסיתי לקדם אתר בתחום תחרותי בלי קישורים בכלל (ראו המשך רלוונטי בסעיף הבא).

2. כמה אתרים בודדים הם לא מדגם מייצג, וממש אי אפשר לגזור כאן מסקנה חד משמעית. עם זאת, אני לא היחיד שמשחק במשחק הזה. יש עוד כמה גורמים בתעשיית ה-SEO בישראל ובחו"ל, שידועים בכך שצימצמו את בניית הקישורים ואף הפסיקו אותה לגמרי, או לחילופין פשוט השקיעו את רוב העבודה בתוכן. זה לא מנע מהאתרים שלהם להמריא בטראפיק ולהגיע לדף הראשון בגוגל בביטויים תחרותיים, ואף תחרותיים מאוד.

3. מהניסיון שלי מצאתי שיותר קל (לי) לקדם אתרים בנושאים ריאליים מאשר הומניים, וזה נכון ביתר-שאת גם לגבי קידום ללא קישורים. כשמדובר בתחומי ידע רציונליים, עם נתונים ומבחר אפשרויות ליצירת תוכן – לדעתי זה יותר קל (למשל: רפואה, משפטים וכו'). זה לא מבטיח מיקומים בביטויים תחרותיים, אבל זה מבטיח טראפיק.

4. זה לא עבד לי בכל אתר (כפי שציינתי קודם), ויש כאלה בהם אני ממשיך לטפטף קישורים במינון נמוך. אולי בגלל שהאתרים שכשלו היו בתחומים הומניים (כפי שציינתי בסעיף קודם), ואולי בגלל שלא כל מה שעובד באתר אחד יעבוד בול גם בשני. כל אתר הוא ניסוי חדש בפני עצמו, וצריך לנסות ולראות מה עובד.

5. אני לא אומר או ממליץ לבנות או לא לבנות קישורים. בכל אתר יש סט אחר של פרמטרים, ולכן מה שמתאים באתרים מסוימים לא יתאים באתרים אחרים. עשו ניסוי למשך חודש-חודשיים ובדקו כיצד האתר מגיב.

6. רק תוכן לא מספיק. צריך אופטימיזציה טכנית, תיקון עמודי שגיאה, הסרה / איחוד של עמודים דלים שלא מביאים ערך וכן הלאה. עדכון התוכן המועיל של גוגל יכול לפגוע בכל האתר, גם אם רוב העמודים סופר מעולים ורק אחוז קטן דפוק.

הניסוי ממשיך… ולמעשה הוא כבר לא ניסוי אלא צורת עבודה. כמו שאני אוהב להגיד: בקידום אתרים אין נכון ולא נכון. יש רק מה שעובד או לא עובד.

דילוג לתוכן