איך מזהים מקורות לא איכותיים / בעייתיים לבניית קישורים

כמו רוב מקדמי האתרים או כאלה שעושים SEO על הדרך, אני מניח שגם אתם מוצאים את עצמכם מדי פעם בחיפוש כזה או אחר למקורות חדשים של קישורים. אלא שלא כל מקור שווה את הטרחה, וחלק מהם אף עשוי להזיק.

עוד לפני שנתחיל לפרט בנושא, כדאי לציין עובדה חשובה כבר מההתחלה: הזיהוי של מקורות בעייתיים לקישורים הוא יותר עניין של ניסיון מאשר סדרה של כללי אצבע ברורים. בנוסף – ככל שאנו מכירים יותר לעומק את האתר שלנו, כך נדע מתי מקור מסוים לקישורים עשוי להיות טוב, רע או נייטרלי.

עוד נקודה חשובה היא נושא הפרמטרים שמתיימרים לחזות איכות של קישורים – כגון DA, DR ושות'. הפרמטרים האלה הם מספרים פנימיים של כלי SEO ספציפיים, והם אינם מייצגים מציאות מוחלטת בכל הנוגע לקידום אורגני בפועל.

כבר ראינו מספיק אתרים מקודמים יפה מאוד עם DR נמוך – ולהפך. זה לא אומר שאי אפשר להשתמש בנתונים האלה לצורך השוואה, אבל לרוב לא כדאי שיתפסו יותר מ-5 או 10 אחוז מקבלת ההחלטה האם מדובר במקור איכותי או לא.

אז חוץ מאתרים באמת בעייתיים (הימורים, פורנו ושאר ירקות) – כך תזהו מקורות פחות איכותיים שלא שווים את הטרחה, או לחילופין שווים שימוש חד פעמי.

בלוגים חינמיים

בראשית ימי ה-SEO היה נהוג להשתמש לא מעט בפלטפורמות חינמיות של בלוגים, כגון בלוגספוט או טאמבלר בחו"ל (לפני שהפך לחוות פורנו) וכן בבלוגים חינמיים בישראל, כמו תפוז ורבים נוספים שחלקם קיים עד היום.

לרוב מדובר בבלוגים לא איכותיים בעליל ובמופגן, שכל תרומתם לקידום מסתכמת בדרך כלל באפס עגול. כל בלוג חדש יושב בדרך כלל על סאב דומיין בתיקיית הדומיין הראשי (מה שהופך אותו לפחות אפקטיבי), בנוסף לעובדה שהוא הוקם כנראה לפני 5 דקות במונחי SEO ולא יושקע בו דבר מעבר לכמה מאמרים דלוחים.

שורה תחתונה: לא שווה את הטרחה. אם כבר יש לכם תוכן כלשהו לפרסום, עדיף שימוקם במקורות יותר איכותיים.

פורומים

אם פעם פורומים היו הדבר הלוהט באינטרנט, הרי שכיום קצת (הרבה) פחות. זה לא אומר שהם נעלמו לגמרי; יש לא מעט פורומים מעולים שמספקים תועלת ותוכן מעולה למשתמשים (בעיקר בנושאי בריאות ורפואה).

בעצם, בניגוד לסעיף הקודם, כלל האצבע הזה הוא לא אבסולוטי. במקרה הנוכחי צריך לדעת לזהות מתי פורום מסוים כן עשוי להיות רלוונטי להוצאת קישור/ים. אבל גם אם מצאתם אחד כזה – לא מומלץ לסחוט את התפוז הזה יותר מכמה פעמים בודדות, שניתן לספור על יד אחת.

לדוגמה: אחד מסוגי הקישורים הכי טבעיים שניתן להוציא מתוך פורום, הוא קישור בנושא דרושים. אם אתם מחפשים עובדים לעסק, זה יכול להיות פתרון טוב (שוב, באופן חד פעמי או פעם בחצי שנה). קישורים נוספים ניתן להוסיף בתשובה לשאלה שמישהו אחר שאל.

שורה תחתונה: אפשרי אבל רק בפורומים רלוונטיים ובמינון חד פעמי עד נמוך מאוד.

אתרי תמיכה / לוויין

אתרי לוויין, למי שלא מכיר, הם אתרים שהוקמו במיוחד כדי ליצור רשת תמיכה באתרים שאנו רוצים לקדם. הבעיה היא שאם רוצים שהם יהיו גם יעילים ושכל קישור לא יקבל איפוס על ידי פינגווין, צריך להשקיע באתרים הללו לא פחות מאשר באתרים המוקדמים עצמם.

פה כבר צריך עין מקצועית שתדע לזהות מתי מדובר באתר פח, ומתי נפלנו על אתר לוויין שיכול להיות לו ערך. דרך אחת היא לבדוק מיקומים בביטויים רלוונטיים ב-20 התוצאות הראשונות בגוגל. אם האתר ממוקם, כנראה שיש לו ערך כלשהו.

דרך נוספת היא לבדוק את הקישורים הנכנסים לאתר הלוויין עצמו. אם הוא מקושר מתוך אתרים מוכרים ומובילים, יש לכך ערך. אם האתר נראה כאילו עיצב אותו אחיין שלי בן העשר (וזה המצב ברוב אתרי התמיכה שראיתי בחיי), זה כנראה אור אזהרה נוסף.

שורה תחתונה: אפשרי בהחלט כחלק מכיוון המקורות, אבל לא להפוך את זה לעיקר עבודת האוף פייג'. ברוב הזמן עדיף להתרכז באתרי לקוח מקודמים כחלק מהחלפות קישורים, או באתרים של פבלישרים ידועים.

אתרים בתחומים לא רלוונטיים

אם אנו מקדמים אתר של מלגזות ונקבל עבורו קישור מאתר בנושא אפייה – ברור שאין כאן שום רלוונטיות. מצד שני, אם אתר האפייה מציין את אתר המלגזות כעסק שעובד איתו בשיתוף פעולה (המלגזות משמשות להעמסת אריזות עם מאפים) – זה הופך את הקישור לרלוונטי בהחלט. הכול תלוי בהקשר.

לכלל האצבע הזה יש עוד חריג – אם נוציא קישור מאתר חדשות מוביל לאתר מלגזות, זה יהיה בגדר סביר ומעלה. אתרי חדשות ותוכן של פבלישרים מובילים, עוסקים במגוון רחב מספיק של תחומים כדי שכל קישור יהיה רלוונטי.

שורה תחתונה: רצוי להיזהר ולהימנע מאתרים לא רלוונטיים. אם אתם לא בטוחים על מה נפלתם, מומלץ להתייעץ עם מקדם אתרים.

אתרים בשפות לא רלוונטיות

כשבודקים קישורים כמעט תמיד צצים להם אתרים בשפות לא רלוונטיות, שרק אלוהים יודע איך הגיע לשם קישור לאתר שלנו (ככל הנראה ספאם). חשוב לזכור שגם פה לא מדובר בכלל אצבע מוחלט, כי יש מקרים בהם דווקא מאוד הגיוני לקבל קישור מאתר סיני לאתר ישראלי (לדוגמה: בית מלון שבו מבקרים תיירים מסין).

שורה תחתונה: מומלץ שלא, אם כי יש מצבים בהם אפשרי. רצוי להיעזר באיש מקצוע.

הגזמה בכמויות

עם כל האוטומציה וה-AI שנכנסו לחיינו בסערה, לפעמים קל לשכוח מה נראה טבעי או לא טבעי. כל מקור שמציע לכם מאות או אלפי קישורים במכה, מוטב להתרחק כמו מאש. אותו דבר תקף לגבי טקסט עוגן מדויק – אם יש יותר מדי אנקורים מדויקים שחוזרים על עצמם שוב ושוב, זה כנראה לא יעשה טוב לאתר שלנו.

שורה תחתונה: כשמדובר בקישורים, לא להגזים בשום דבר (אלא אם אתם מותג מוביל וידוע שממילא מקבל ים קישורים באופן טבעי).

תגובות בבלוגים

זו המקבילה הנחותה יותר של בלוגים חינמיים, שהוזכרו בהתחלה. תגובות רלוונטיות ולעניין אכן יכולות להועיל בסופו של דבר (לדוגמה, ניל פאטל כתב פעם איך הרוויח עשרות אלפי דולרים הודות ל-200 או 300 תגובות שכתב במספר אתרים); אבל אישית לא הייתי ממליץ לטרוח על זה. התועלת לקידום אורגני כמעט אפסית.

שורה תחתונה: אם בכל זאת החלטתם להגיב פה ושם בצורה רלוונטית, אין מניעה לעשות זאת מספר פעמים. רק אל תהפכו את זה ללב העבודה.

רגע לפני סיום

יש עוד כמה דברים שכדאי לציין בנושא מקורות בעייתיים לקישורים, אם כי חלקם לא תמיד רלוונטי. לדוגמה, אם "כולם משתמשים" במקור מסוים לקבלת קישורים, כך עדיף לא להשתמש בו כי הוא כנראה כבר מנוצל יתר על המידה. מצד שני, אף אחד לא יסרב לקבל קישור מאתר ישראל היום רק בגלל שכולם כבר קנו שם קישור.

אומנם גוגל כבר פחות או יותר יודע לזהות קישורי ספאם ולהתעלם מהם, אחרת אתרים רבים היו נופלים בתוצאות החיפוש בכל פעם שיש עליהם מתקפת ספאם או קידום שלילי; אבל עם זאת, לא תמיד כדאי לסמוך על גוגל בצורה עיוורת – ויש להפעיל שיקול דעת בבחירת המקורות הכי טובים לקישורים נכנסים.

דילוג לתוכן