פרסום חינם בגוגל שופינג: מדריך בסיסי

לאחרונה הכריזה גוגל שתאפשר להציג מוצרים בחינם בגוגל שופינג. במסגרת המלחמה בענקית הקניות אמזון, שנוגסת לגוגל בקהל היעד וברווחים – אנחנו מרוויחים.

בתחילת השנה הודיעה גוגל על האפשרות להוסיף ולהציג מוצרים בחינם במרכז הסחר שלה, אבל הפיצ'ר הזה עדיין לא כלל את גוגל שופינג בזמנו. מעתה והלאה גם גוגל שופינג (ושירותי גוגל נוספים) נכללים באפשרות החדשה, שעליה נרחיב מייד. האופציה נפתחה ראשית כל עבור ארה"ב, ועד סוף השנה תגיע לכולם.

בהערה מוסגרת נציין שגם פייסבוק יצאה החודש עם פיצ'ר חדשני בתחום המכירות – Facebook Shops. כל מי שיש לו פרופיל עסקי באחד או יותר מאפליקציות פייסבוק (כולל אינסטגרם, ווצאפ ומסנג'ר) יכול כעת לפתוח חנות אונליין בחינם, ולמכור מוצרים ישירות מכל אחת מהאפליקציות הללו. להרחבה בנושא >

פרסום מוצרים חינם בגוגל שופינג

מה זה Google Shopping

שירות גוגל שופינג – שנקרא גם PLA = Product Listing Ads – בא לעולם בשנת 2002 תחת השם "פרוגל" (Froogle). מטרתו של פרוגל הייתה לאפשר למשתמשי גוגל להשוות מחירים ולרכוש מוצרים, שהוצגו מעל לתוצאות האורגניות או לצידן.

למעשה מדובר בעוד סוג של תוצאות ממומנות – זאת בנוסף, כמובן, לתוצאות הממומנות הרגילות בגוגל. לאחר שבחרנו במוצר הדרוש לנו, ניתן להמשיך הלאה לרכישה אונליין באתר הספק (בדומה לאתרי השוואות מחירים אחרים, כגון זאפ למשל).

בתחילה הפיצ'ר הזה הופיע רק בגוגל.קום, ולאחר מכן הגיע גם לרחבי העולם ביותר מ-120 מדינות. פרוגל עבר כמה וכמה שלבי התפתחות, עד שלבסוף הפך לגוגל שופינג במתכונתו הנוכחית. בתחילה השירות ניתן בחינם, עד לשנת 2012 בה הוחלט להפוך אותו לשירות בתשלום (בדומה לפרסום בגוגל אדס).

בדומה למודעות גוגל אדס, כיום גם מודעות גוגל שופינג מופיעות בחלק העליון והחלק התחתון בעמוד תוצאות החיפוש.

גוגל שופינג

בישראל (כמו בישראל) הכול מגיע באיחור, וגוגל שופינג החל להופיע אצלנו רק באמצע 2018 – כ-16 שנים מאוחר יותר לעומת חו"ל. גם בישראל היה מדובר בשירות בתשלום בלבד, באמצעות חשבון בגוגל אדס או במרכז הסחר של גוגל (Merchant Center).

מה ההבדל בין מודעות שופינג בתשלום ובין מודעות בחינם?

בעוד שבעבר היה מדובר אך ורק במודעות בתשלום, כעת הגישה נפתחה בחינם לכולם. למעשה מדובר במודעות שופינג אורגניות לחלוטין, המשתלבות בין המודעות בתשלום בהתאם לשיקולי האלגוריתמים בגוגל.

שנית, בעוד שבגרסה בתשלום צריך להקים קמפיינים מדויקים ומתוקתקים היטב – בגרסת החינם זה לא כך. ברגע שמעלים רשימות מוצרים למרצ'נט סנטר / גוגל אדס, המערכת מחליטה בצורה אוטומטית היכן להציב את המוצרים שלכם, באחד או יותר משירותי גוגל הזמינים: תוצאות החיפוש, גוגל שופינג, גוגל תמונות, גוגל לנס (זיהוי תמונות) ועוד.

שלישית, מודעות שופינג בתשלום ימשיכו לקבל את המיקומים הטובים יותר בקרוסלת המוצרים. בין לבין ישולבו גם המודעות החינמיות, דבר שבהחלט יכול להגדיל משמעותית את החשיפה של כל עסק המוכר מוצרים אונליין.

הכנתי מדריך קצר המפרט מה צריך לעשות כדי לקבל חשיפה אורגנית ללא תשלום, באחד משטחי הפרסום המבוקשים ביותר בעולם.

איך מפרסמים מוצרים חינם בגוגל שופינג

ראשית חובה שיהיה לכם אתר מכירות באינטרנט, שמאפשר רכישה אונליין של המוצרים. גוגל שופינג מאפשר חשיפה והשוואת מחירים, אבל הרכישה מתבצעת אצלכם בנכס. שנית – אם כבר העליתם פיד מוצרים למרכז הסחר או לגוגל אדס, אפשר לדלג על שלבים 1+2 ישירות לשלב 3 והלאה.

שלב 1 – הקמה ואימות

ראשית פותחים חשבון במרכז הסחר של גוגל (GMC – Google Merchant Center). ההרשמה היא בחינם לכולם, ולא מצריכה חשבון גם בגוגל אדס. לאחר ההרשמה יש לאמת את אתר החנות שלכם במרכז הסחר (באמצעות קוד, קונסולת החיפוש, תג מנג'ר או גוגל אנליטיקס), וכן לבחור את אפשרויות המיסוי והמשלוח הרלוונטיות לכם.

שלב 2 – פיד מוצרים

מכינים פיד מוצרים בהתאם להנחיות גוגל. בדרך כלל מדובר בקובץ אקסל או קובץ טבלאי אחר, שכולל לפחות כמה פרמטרים חובה לגבי כל מוצר: כותרת, תיאור מוצר, תמונות מוצר, מחיר וזמינות במלאי. ככל שתמלאו יותר פרטים אודות המוצרים, כך תגדילו את פוטנציאל החשיפה שלהם בשירותי גוגל השונים.

אם מדובר במספר קטן של מוצרים, תוכלו לעשות זאת לבד בצורה ידנית; אבל אם מדובר במאות או אלפי מוצרים – מומלץ להכין פיד אוטומטי שיכול להתעדכן בהתאם לשינויים באתר. אפשרות ראשונה נובעת ממערכות ניהול התוכן באתרי החנויות עצמן. רוב פלטפורמות האיקומרס הנוכחיות מאפשרות יצירה אוטומטית של פידים המתאימים למרכז הסחר של גוגל: ווקומרס של וורדפרס, שופיפיי, ביג קומרס וכן הלאה.

אפשרות נוספת נובעת מגוגל, המציעה מספר אפשרויות להעלאה ולעדכון של פיד המוצרים – גוגל שיטס; העלאת קובץ לאתר החנות / למחשב, ומתן הוראה לגוגל למשוך את המידע בתדירות שתקבעו; וכן גם (עבור חשבונות גדולים ומורכבים) שימוש ב- Content API של גוגל.

כמו כן החל מחודש מאי 2020 מרכז הסחר מציע גם התממשקות לפייפאל, מה שיאיץ את אימות החשבונות ויגדיל את היצע אפשרויות התשלום. מי שמשתמש בפייפאל כאמצעי תשלום וסליקה באתר החנות שלו, יוכל לחבר את שני החשבונות יחד.

הערות חשובות בהקשר לתוכן הפיד – חשוב מאוד להקפיד על כותרות, תיאורים ותמונות אטרקטיביים ככל האפשר. בדיוק כמו גוגל שופינג בתשלום – גם בגרסת החינם, הטייטל הוא הפקטור העליון בחשיבותו בהעלאת החשיפה ואחוז ההקלקה. ככל שהטייטל יהיה אטרקטיבי ותיאורי, כך תגדילו את סיכוייכם למכור (ראו שלב 5). עוד נקודה חשובה היא שנכון לעכשיו תצטרכו גם לתייג את כתובות ה-URL המוצגות בפיד, על מנת לקבל אפשרויות מדידה ומעקב בגוגל אנליטיקס (ראו שלב 4).

רוצה להתקדם?

    קידום אורגניייעוץ SEOשיעור פרטיכתיבת תוכן

    שלב 3 – העלאה ופרסום

    לאחר שהעליתם פיד מוצרים מסודר בהתאם להנחיות, גשו לתפריט הניווט במרכז הסחר והקליקו על Surfaces across Google. אפשרות זו תציג את המוצרים שלכם בחינם בכל רחבי הפלטפורמות הגוגליות, כולל תוצאות החיפוש, גוגל שופינג, גוגל תמונות, גרף הידע וגוגל לנס.

    Surfaces across Google

    אם יש לכם גם חנויות / סניפים פיזיים (בנוסף לאתר), כדי שתוכלו להציג מוצרים בחינם בגוגל שופינג – יהיה עליכם להפעיל אופציה נפרדת במרכז הסחר: Local Surfaces Across Google. האפשרות הזו נמצאת תחת Growth, בתפריט השמאלי במרכז הסחר.

    הערה אחרונה לשלב זה – גם אם יש לכם סכמות-מוצרים באתר, זה עדיין לא מספיק כדי להציג את המוצרים במלואם בכל שירותי גוגל. נכון לעכשיו סכמות-מוצרים מאפשרות הצגת מוצרים בגוגל תמונות, וכן בקרוסלת מוצרים פופולריים בתוצאות האורגניות. רק העלאה של פיד מוצרים מלא, תאפשר הצגת מוצרים לכל רוחב הפלטפורמות של גוגל.

    שלב 4 – מעקב ומדידה

    ממשק הניהול של מרכז הסחר בגוגל מאפשר מדידה בסיסית בלבד, באמצעות הפרדה בין קליקים בתשלום לקליקים אורגניים. החלוקה מתקיימת על פני פלטפורמות גוגל השונות (תמונות, שופינג וכו'), אבל מעבר לכך לא מספקת מידע נוסף כגון המרות.

    דוחות ביצועים במרכז הסחר של גוגל

    כדי לקבל יותר מידע ותועלת, מן הסתם נצטרך להשתמש בגוגל אנליטיקס. הבעיה היא שאנליטיקס לא יודע לבד כיצד להפריד בין כניסות אורגניות מתוצאות החיפוש, ובין כניסות אורגניות מגוגל שופינג – ומאחד את כולן תחת Organic בדוחות.

    כדי לעשות זאת יש לתייג כל עמוד מוצר בקובץ הפיד באמצעות UTM. כבר בהתחלה עליכם לוודא שני דברים מראש – ראשית שהתיוג האוטומטי בגוגל אדס אכן מופעל; שנית – שאפשרות התיוג הידני בגוגל אנליטיקס (Manual Tagging Override) לא מסומנת. אם לא תוודאו זאת, שיטת התיוג עבור גוגל שופינג לא תפעל.

    לאחר מכן יהיה עליכם להכין תיוג UTM עבור כל עמוד מוצר, שיושב בקובץ הפיד תחת עמודת Link Attribute. אפשר להוסיף את התיוג מראש בעת הכנת הקובץ, או גם לאחר מכן באמצעות אופציית עדכון קובץ במרכז הסחר של גוגל.

    מומלץ לקרוא את המדריך המלא לתיוג מוצרים עבור פרסום אורגני בגוגל שופינג >

    שלב 5 – אופטימיזציית פיד מוצרים

    כדי שהמוצרים שלכם יקבלו את מרב החשיפה והקליקים, ויאפשרו לכם למכור יותר – רצוי מאוד לבצע אופטימיזציה בקובץ הפיד. כפי שציינתי בפסקה קודמת, הטייטל הוא הרכיב החשוב ביותר בתהליך, אך כמובן שיש עוד פרמטרים לא פחות חשובים כגון מחיר, תיאור ועוד.

    כותרות מוצרים (טייטלים) – הרכיב החשוב ביותר שמשפיע בצורה דרסטית על חשיפות והקלקות בגוגל שופינג. יש להניח שאותו דבר יתרחש גם בגרסת החינם, לכן מומלץ לעשות מחקר מילים מקדים, להבין מה ואיך מחפשים כשמדובר במוצרים שלכם ולשלב זאת בכותרות המוצרים בצורה אטרקטיבית. אפשר להשתמש בכלי מילים קיימים, בהצעות שגוגל נותן בדפי התוצאות וכן הלאה.

    מחיר – חובה לוודא שהמחיר בפיד תואם בדיוק למחיר המוצג באתר. רק מפרסמים בתשלום יכולים לראות נתונים לגבי יעילות המחיר בהשוואה למתחרים, כך שאם כבר יש לכם קמפיינים בתשלום בגוגל שופינג, אתם יכולים להיעזר בהם כדי להסיק מסקנות בנושא יעילות התמחור שלכם.

    הנחות ומבצעים – אם יש לכם מוצרים בהנחה או במחיר מבצע, דאגו לציין זאת בעמודה הרלוונטית בפיד המוצרים. גוגל יציג את המוצרים הרלוונטיים שנמצאים במבצע. לעיתים גוגל יבחר להציג כמה מוצרים בהנחה או במבצע המופיעים באותה חנות (Shop Sales by Store), כך שניתן להגדיל את היקף החשיפה שלכם בהתאם.

    תמונות – כמובן שאין צורך לציין זאת, אבל דרושות תמונות באיכות גבוהה. אנחנו יצורים ויזואליים שמושפעים קודם כל ממראה עיניים ורק אחר כך מטקסטים כתובים. ניתן להעלות עד 10 תמונות לכל מוצר, רצוי עם רקע לבן שידגיש את המוצר עצמו. ניתן לשחק עם זה, ולהציג את המוצר בתוך חלל או חדר, כדי שהמשתמש יבין גם את גודלו היחסי וכיצד הוא משתלב בבית / במשרד.

    מזהי מוצר – מלאו את העמודות הללו רק אם יודעים בוודאות כיצד להשתמש בהן (GTIN, MPN, מותג וכן הלאה). אם אינכם יודעים או בטוחים, השאירו אותן ריקות.

    תיאור המוצר – ניתן להוסיף עד 5,000 תווים, אז תנו לכל מוצר את מלוא התיאור הראוי והרצוי. זה יכול לעזור מאחורי הקלעים מבחינת חיפושים רלוונטיים ועוד.

    בהצלחה!

    המדריך מבוסס על מאמר באתר SEL

    כתוב/כתבי תגובה