האתר נפגע מעדכון ליבה בגוגל, מה עושים? [מקרה מהשטח]

עד שנת 2012 בערך, גוגל הייתה מפרטת לעומק מה כלל כל עדכון אלגוריתם שבוצע במנוע החיפוש (קראו לזה Search Quality Highlights בבלוג הישן של Inside Search). בסופו של דבר נגמרה החגיגה, והחברה צמצמה את הידיעות לכדי טפטופים – של עדכונים עיקריים בלבד.

מתישהו גם הידיעות הללו כמעט פסקו, וזאת לאור שתי עובדות עיקריות: בגוגל מעידים שמבוצעים אלפי עדכונים בשנה, בקצב של כמה וכמה בכל יום נתון. דבר נוסף – חלק מהעדכונים העיקריים (סטייל פנדה ופינגווין) עברו למצב אוטומט, בו הם משולבים באלגוריתם ולא דורשים שוב עדכונים ידניים. אז אין ממש על מה לדווח.

ובכל זאת, מדי כמה חודשים גוגל ממשיכה להודיע אודות ביצוע של עדכונים מסוג אחר, שנקראים עדכוני ליבה (Core Updates). העדכונים הללו נוגעים ברכיבים הפנימיים ביותר באלגוריתמים של החיפוש, ולא ניתן ממש לצמצם אותם לכללי עשה ואל תעשה.

עם זאת, גם עדכוני הליבה מצייתים לחוק התמידי של גוגל: עשה מה שטוב למשתמש. בשילוב הידע הקיים בתחום ה-SEO, אפשר להגיע להצלחות גם כשאתר נפגע מעדכוני הליבה המעורפלים האלה.

עדכון: גוגל הקימה דף חדש המאגד את כל עדכוני האלגוריתם החל מ-2020.

ישר בתוך הליבה

בנובמבר 2021 בוצע אחד מעדכוני הליבה של גוגל. לצערי הרב התברר לי עד מהרה שהעדכון הזה כנראה פגע באחד האתרים בטיפולי. די קל לזהות את זה, בהנחה שיודעים מתי התחיל לרוץ העדכון.

במקרה הזה מדובר בעדכון ליבה שהתחיל ב-16 או ב-17 לנובמבר 2021. מרגע זה והלאה ניתן לראות שהן החשיפות והן הטראפיק נחתכו בחצי (חץ שחור בגרף). בהחלט מכה לא קטנה לכל אתר, ועוד אחד כזה שמאחוריו עומד עסק שזקוק ללקוחות.

השפעת עדכון ליבה בגוגל על האתר

ברגע שהיה ברור שמדובר בפגיעה בגלל עדכון ליבה, התחלתי לתכנן מה בדיוק לעשות כדי להחזיר את המצב לקדמותו (או לפחות לשפר אותו). מתוך היכרותי את האתר, ידעתי כמה דברים חשובים:

  • האתר יושב על מערכת ניהול מיושנת ולא הכי ידידותית למשתמש.
  • ההיררכיה באתר די דפוקה וקשה לתקן אותה בלי להזיז חלקים גדולים מדי.
  • התכנים המקצועיים לא מספיק מעמיקים, ומכיוון שמדובר בתחום טיפולי-רפואי יש גם השקה לנושא של מדדי EAT / YMYL שכנראה לא מספקים.

תוכנית עבודה לתיקון הבעיה

עדכוני ליבה מתנהגים כמו העדכונים הישנים של פעם, שבוצעו ידנית. אם נפגעת מעדכון מסוים, יהיה עליך לתקן את מה שצריך – אבל לא יתרחש שום שינוי עד שהעדכון יבוצע שוב.

ככה התנהלו בעבר עדכוני פנדה ופינגווין, עד שהפכו לאוטומטיים לחלוטין (Ever Flux בשפת גוגל). אותו דבר מתרחש בעדכון ליבה – אם אתר נפגע מעדכון שבוצע בחודש x, השיפור ייראה לעין רק אחרי שיבוצע העדכון הבא בתור (בדרך כלל אחרי מספר חודשים, בהנחה שתוקן מה שנדרש. בלי זה לא יעזרו גם עוד 7 עדכונים).

אי אפשר לדעת מראש או בוודאות מתי יבוצע עדכון הליבה הבא, לכן מומלץ עד חובה לפעול בהקדם (אם כי די ברור שהעדכון הבא יהיה רק עוד כמה חודשים טובים). במקרה שלנו החלטתי לטפל בסעיפים 2 ו-3 בלבד. בסעיף הראשון ניתן לטפל רק אם מחליפים CMS (למרות שזה היה על שולחן הלקוח בכל מקרה – זה לא היה בר ביצוע באותו רגע).

הטיפול בכל הסעיפים שנבחרו התרחש במקביל ובו זמנית. הנה השלבים העיקריים.

רוצה להתקדם?

    קידום אורגניייעוץ SEOשיעור פרטי

    שיפור היררכיית האתר

    סעיף זה ממילא מבוצע בכל עבודת SEO שוטפת, אבל מרגע שהאתר נפגע הקדשתי לנושא מבט עמוק יותר מהרגיל. הסרתי לא מעט עמודים פחות רלוונטיים שהיו מחוברים לתפריט הראשי, ויצרו תפריט דרופ-דאון כאורך הגלות.

    מצב כזה מייצר "הגדלת חשיבות" עבור כל מה שמחובר לתפריט, ואם הכול חשוב – אז כלום לא חשוב. עדיף להשאיר רק את מה שהכי חשוב בתפריט הראשי, כדי למנוע זליגה של PR לעמודים פחות משמעותיים.

    לאחר מכן הזזתי חלקים מהתפריט הארוך לתפריט קצר יותר, וזאת כדי שיקבלו את החשיבות הראויה (הזזה אל צד ימין בתפריט מגדילה חשיבות; עברית קוראים מימין לשמאל. באנגלית זה הפוך).

    הקפדתי להוסיף קישורים פנימיים מכל עמוד קיים אל העמודים החשובים, וכמובן שגם מכל עמוד חדש. במקביל תיקנתי גם את התוכן בפוטר.

    העמקת התכנים המקצועיים

    גם סעיף זה הוא חלק מעבודת SEO רגילה, אבל גם פה התחלתי לתת דגש חזק יותר לאחר שהתבררה הפגיעה מעדכון הליבה. אחרי שכבר הספקתי לעדכן ממילא עמודים קיימים (הוספת תוכן, טיפול בכותרות H, הוספת סרטוני הסבר רלוונטיים ועוד) – הקפדתי על תכנים חדשים יותר ארוכים ומעמיקים. התוכן נכתב בדגש על הסברים קלים ופשוטים להבנה, תחת כותרות ברורות שעונות על שאלות שעשויות להגיע מקהל היעד.

    גם בתכנים החדשים הקפדתי תמיד להוסיף סרטון הסבר רלוונטי, דבר שתורם משמעותית לציוני רלוונטיות חיוביים. לא רק שסרטון שווה מיליון מילים (כי תמונה שווה אלף), אלא שמחקרים מעידים כי סרטונים מהווים גורם חשוב בשיפור המרות (בין אם לידים ובין אם רכישות אונליין).

    הוספת תיבת מחבר והקשר למדדי EAT / YMYL

    גם האלמנט הזה שייך לסעיף השלישי שעוסק בתוכן האתר, אבל יש לו מעמד נפרד מסיבות שתכף יפורטו. כבר ציינתי מקודם שה-CMS של האתר מיושן, מה שלא מאפשר ליצור עמודי מחבר (Author Pages) כמו בוורדפרס למשל.

    הנה דוגמה לתיבת המחבר שלי באתר askpavel:

    תיבת מחבר

    כשמדובר באתרי YMYL (המינוח של גוגל לאתרים שדורשים רמת אמינות גבוהה, כגון רפואה, משפטים, ביטוח ועוד) – יש חשיבות עליונה לתכנים שנוצרו על ידי אנשי מקצוע וסמכות בתחום. בתעשיית הקידום קוראים לזה EAT – קיצור של Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness.

    מכאן ברורה חשיבותן של תיבות מחבר בכל מאמר. תיבת המחבר מציגה את איש המקצוע שכתב את התוכן, כולל תמונה, תקציר, קישורים לאתר ולפרופילים חברתיים (אם יש) וכן הלאה.

    כמו כן חשוב שהאתר יכלול כל אלמנט נוסף שמוסיף לאמינותו ולרמת הסמכותיות של איש המקצוע שעומד מאחוריו: תעודות ותארים, הכשרות, קורסים, תגי אמינות (אמון הציבור), עמוד אודות, פרטי התקשרות (כולל כתובת מלאה וטלפון) וכן הלאה.

    תיבת מחבר בוורדפרס מאפשרת להציג לא רק את המחבר ואת המידע אודותיו, אלא גם את כל המאמרים שכתב. אם יש כמה וכמה מחברים, אמינות האתר וסמכותו יכולות להשתפר פלאים.

    כפי שציינתי, באתר הנדון אין תיבות מחבר קיימות, וגם אין ממש אפשרות להוסיף חדשות. לקחתי על עצמי להוסיף תיבות מחבר בצורה ידנית, בכל אחד מעמודי האתר. זה אומנם לקח כמה ימי עבודה, כי יש כמה עשרות עמודי תוכן באתר הזה; ובל נשכח – אין אפשרות ליצור עמוד-מחבר אמיתי שמרכז את כל המאמרים יחד – אבל בסופו של דבר זה בוצע.

    מעתה והלאה, גם כל מאמר חדש שנוסף לאתר קיבל תיבת מחבר פשוטה (ללא חיבור למאמרים שנכתבו) עם תמונת הכותב, תקציר אודות לימודיו המקצועיים, הניסיון שצבר וכן הלאה. למרבה המזל, באתר הזה היו כמה אנשי מקצוע שכתבו מאמרים – ולכן היו כמה תיבות מחבר שהגדילו ושיפרו את מדדי EAT.

    שיפור הצלחה

    כך זה נמשך מספר חודשים לא מבוטל, בלי שיכולתי באמת לדעת האם כל העבודה הנוספת שהשקעתי הולכת להוציא את האתר מהבור (ומתי יהיה עדכון ליבה חדש).

    בסופו של דבר עדכון הליבה הבא בתור התרחש כ-7 חודשים לאחר הקודם, בסוף חודש מאי 2022. ברגע ששמעתי על העדכון החדש, מיהרתי לקונסול גוגל כדי לבדוק האם חל שינוי כלשהו בגרפים.

    אכן חל שינוי והפעם הוא היה חיובי!

    טיפול באתר שנפגע מעדכון ליבה בגוגל

    כפי שניתן לראות, הגרף שוב חוזר למקומו הקודם בחודש מאי (חוץ ירוק) – בדיוק בתקופת העדכון. העבודה הקשה השתלמה, הטראפיק מתחיל לחזור לעצמו וכך גם המיקומים בגוגל, שגם הם נפגעו בעדכון הקודם.

    רגע לפני סיום

    בקידום אורגני כמו בקידום אורגני, שום דבר לא סגור הרמטית. צריך עוד לוודא שאכן הטראפיק והמיקומים ממשיכים במגמת השיפור שכבר החלה; אבל בגדול ניתן להגיד שהאתר יצא מהפגיעה.

    כפי שציינתי בהתחלה, אין מתכון מוכן מראש לתיקון פגיעה של עדכון ליבה. כל מקרה הוא לגופו, וצריך לנתח היטב מה השתנה, מה דורש תיקון והיכן.

    במקרה הזה, לעדכון הליבה היה קשר כמעט ישיר למדדי EAT – אבל זה לא אומר שכך זה יהיה בכל עדכון ליבה מעתה והלאה. חשוב לבדוק ולהבין מה הגורמים שעשויים היו להפיל את הנראות האורגנית, ורק אז לתכנן תוכנית פעולה.

    דילוג לתוכן