מעקב רכישות אונליין הוא אחד הכלים החשובים עבור כל חנות באינטרנט. מעבר לחיבור ל-CRM ולשאר מערכות עסקיות, רצוי מאוד לבצע גם מעקב איקומרס באמצעות גוגל אנליטיקס. למרבה השמחה, גרסה 4 מאפשרת לעשות זאת בקלות רבה יותר בהשוואה ליוניברסל.
שימו לב:
- במדריך הזה נלמד איך להטמיע ידנית מעקב רכישת מוצרים באנליטיקס 4 (לא מתאים לגרסת יוניברסל הישנה – חשוב לזכור).
- כמו כן ההטמעה רלוונטית רק לאתרים בהם אנליטיקס 4 מותקן דרך תג מנג'ר.
אם אנליטיקס 4 מותקן אצלכם ישירות באתר באמצעות קוד, יש לבצע שינויים ידניים בקוד כדי לקלוט איוונטים של איקומרס. הנה הדרכת וידאו קצרה שתעזור לכם לעשות זאת; המדריך הכתוב מבוסס עליה.
ראוי לציין שאפשר להטמיע מעקב רכישות באנליטיקס 4 גם בדרכים אחרות, יותר אוטומטיות ומהירות: הראשונה היא תוספים באתרי קוד פתוח (לדוגמה Pixel Your Site או תוסף וורדפרס אחר). השנייה מתייחסת לאתרי קוד סגור על בסיס תשלום חודשי (ויקס, שופיפיי וכו') – כאן בדרך כלל יש איוונטים מוכנים מראש שנשלחים לאנליטיקס בכל רכישה. כדאי לבדוק זאת מראש עם ספק הפלטפורמה / מערך התמיכה.
שלב 1 – תג-אירוע חדש בתג מנג'ר
אני יוצא מנקודת הנחה שכבר הטמעתם אנליטיקס 4 באתר באמצעות GTM; כלומר כבר יש לכם תג GA4 Configuration.
בתג מנג'ר ניתן ליצור כל איוונט איקומרס בנפרד (צפייה במוצר, הוספה לסל, צ'קאאוט, דף תודה), אבל כדי לחסוך לנו בזמן ולהיות יותר יעילים – נעשה הכול באמצעות תג אחד בלבד:
- נקליק על יצירת תג חדש ונבחר GA4 Event.
- בתיבת Configuration Tag נבחר את התג המוכן GA4 Configuration.
- בתיבת Event Name נקליק על אייקון התיבה האפורה. לאחר שייפתח חלון חדש, נבחר Event.
שלב 2 – שליחת נתונים באמצעות דאטה-לייר
אנחנו עדיין נמצאים בתוך תג האירוע החדש – ונגלול מעט למטה:
- נקליק על More Settings.
- בחלונית Ecommerce נסמן Send Ecommerce Data.
- בחלונית התחתונה נבחר את Data Layer.
רוצה להתקדם?
שלב 3 – יצירת טריגר חדש
אני מזכיר שאנחנו עדיין בתוך התג החדש – כעת נגלול למטה עד שנגיע לחלק של הוספת טריגר.
- נבחר טריגר חדש מסוג Custom Event (בדרך כלל הוא לא קיים כברירת מחדל, אז נקליק על סימן הפלוס הכחול בחלק הימני העליון, בחלונית שנפתחה).
- אחרי שבחרנו באירוע מותאם אישית – נדביק בתיבת הטקסט את כל האיוונטים הקשורים לרכישה באתר, מופרדים ביניהם עם סימן של קו ישר:
view_item|view_item_list|select_item|add_to_cart|remove_from_cart|view_cart|begin_checkout|add_payment_info|add_shipping_info|purchase
כדי לוודא שהאיוונטים אכן ישודרו, נסמן את תיבת Regex בצד ימין ונשאיר למטה את הבחירה All Custom Events.
לחילופין: אפשר להסתפק רק באיוונט הסופי purchase בלי כל השאר, ואז אין צורך להשתמש בקווי ההפרדה או בסימון Regex. לשיקולכם.
שימו לב: אלו האיוונטים שגוגל מציעה. בדרך כלל הם תואמים לרוב האתרים, אבל יש לוודא את זה עם מתכנת או עם ספק הפלטפורמה. אם אין לכם דרך לוודא, תדביקו את כל האיוונטים בכל מקרה, ובסיום תבדקו האם הם פועלים בריל טיים.
שלב 4 – בדיקת תקינות
לאחר שסיימנו להגדיר טריגר חדש נבצע שמירה, ושוב שמירה בחלון של תג האנליטיקס. בסיום נקליק על פרסום / פאבליש.
כעת יש 2 דרכים עיקריות לוודא שביצעתם את ההטמעה בצורה נכונה:
- לבצע רכישת ניסיון באתר, ולבדוק האם מופיע איוונט רכישה בתצוגה המקדימה בתג מנג'ר. כמו כן אמורים להופיע איוונטים נוספים בדוח זמן אמת באנליטיקס או בדוח דיבאג באנליטיקס (צפייה במוצר, הוספה לסל, צ'קאאוט וכן הלאה).
- אם אין באפשרותכם לבצע רכישת ניסיון, חכו עד שמשתמש כלשהו יבצע רכישה.
בכל מקרה – לאחר 24 עד 48 שעות הנתונים יופיעו בדוחות האיקומרס הרגילים באנליטיקס 4. איוונט הרכישה הסופי (purchase) אמור לקבל מעמד של המרה בצורה אוטומטית (בהנחה שהפעלתם את Enhanced Measurement במועד פתיחת החשבון). שאר האיוונטים (צפייה במוצר, הוספה לסל וכו') יישארו איוונטים בלבד, אלא אם תחליטו להגדיר גם אותם כהמרות (לא בטוח שזה מומלץ, אבל לשיקולכם).
אם האיוונטים לא מוצגים בשום מצב – לא בתצוגה המקדימה, לא בדוח זמן אמת ולא במצב דיבאג – כנראה שההטמעה בוצעה בצורה שגויה (אותו דבר אם מוצגים נתונים שגויים בהשוואה למציאות – תמיד חובה להשוות).
במקרה כזה מומלץ לפנות לשיטה אחרת מתוך אלו שכבר הוצגו בהתחלה, או להיעזר באיש מקצוע בתחום.
בהצלחה!