מה זה תוצאה אפס? ולמה לא תמיד אפשר לסמוך על גוגל?

תוצאה אפס בגוגל (Zero Position) היא תשובה ישירה לשאלה, הממוקמת מעל לתוצאות החיפוש האורגניות הרגילות. התשובה הישירה (Featured Snippet) מקבלת הבלטה משמעותית ביחס לתוצאות אחרות, מה שיכול להגדיל את החשיפה של אתר המקור ממנו היא נשאבת, ולעיתים גם את כמות הקליקים אליו.

תוצאה אפס / תשובה ישירה בגוגל

תשובות ישירות / מובלטות נקראות גם תוצאה אפס, מפני שהן נמצאות מחוץ לתוצאות האורגניות הרגילות. נכון לסוף 2019 כמעט רבע מהשאילתות בגוגל קום קיבלו תוצאה אפס, ובהן שאלות בנוסח מי, מה, איך, איפה וכן הלאה. לאחרונה חלה ירידה של עשרות אחוזים בתצוגת תוצאות אפס בחו"ל, אבל במקביל תוצאה אפס נכנסה לגוגל ישראל.

עד כה, התשובות הישירות ותוצאה אפס היו נחלתם של דוברי שפות אחרות (בעיקר אנגלית). החל מ-2021 תוצאות אפס החלו להופיע גם בגוגל ישראל. הנה כמה דוגמאות לתשובות ישירות שנשאבו מתכנים שכתבתי:

תוצאה אפס בגוגל

תוצאה אפס בגוגל

תוצאה אפס בגוגל

תוצאת חיפוש דו פרצופית

מצד אחד תשובות ישירות / תוצאות אפס מקבלות בערך 8% מסך כל הקליקים בעמוד תוצאות בגוגל. מצד שני לא תמיד זה מתקיים, מפני שתשובה ישירה כשמה כן היא – ניתן לקבל ממנה תשובה לשאלה נקודתית, בלי להקליק על התוצאה עצמה.

זה מוביל לכך שתשובות ישירות / תוצאות אפס הן אחת הסיבות העיקריות לתופעה הנקראת "חיפושים ללא קליקים" – כמחצית מהחיפושים בגוגל מסתיימים ללא הקלקות, ולפיכך בלי כניסות לאתרים.

האם שווה לנו כמנהלי אתרים ליצור תשובות ישירות שיוצגו בגוגל, ועל ידי כך אנו עלולים להפחית את כמות הכניסות לאתר? הכול תלוי בשאלה מה קורה בפועל, והאם המשתמש יסתפק בתשובה הישירה או ירצה קבל מידע נוסף ואז יקליק להמשך. לעיתים תוצאה אפס תגדיל את כמויות הטראפיק שנקבל ולעיתים לא. בכל מקרה שווה להשקיע בנושא הזה, מפני שיש כאן גם חשיפה גדולה ולא רק פוטנציאל הקלקה.

איך מקבלים תוצאה אפס בגוגל?

רוב השאילתות שמפעילות תוצאה אפס (54%) הן ביטויי זנב ארוך של מתחת ל-50 חיפושים בחודש; 31.5% הן שאילתות של 50 עד 100 חיפושים; 13.4% הן שאילתות של 500 עד 5,000 חיפושים ורק 1.1% הן שאילתות של יותר מ-5,000 חיפושים – כך לפי מחקר של Ahrefs.

השאילתות העיקריות שמקבלות תשובה ישירה / תוצאה אפס, הן בדרך כלל שאלות שמתחילות עם "איך", "מי", "כמה" וכן הלאה. בחו"ל יש הרבה יותר אפשרויות, שכוללות גם מתכונים וכן סוגים נוספים של תוכן – אבל בישראל זה עדיין מוגבל לשאלות של ממש. יש להניח שזה ישתפר עם חלוף הזמן.

רוצה להתקדם?

    קידום אורגניייעוץ SEOשיעור פרטיתוכן

    כדי לבדוק באילו שאילתות בדיוק ניתן ליצור תוצאה אפס, יש להשתמש בכלים חיצוניים בתשלום כגון Ahrefs או Semrush. נכון להיום קונסולת החיפוש של גוגל עדיין לא מספקת מידע בנושא (לפחות לא בעברית, עד כמה שידוע לי).

    רוב הנתונים והעדויות מצביעים שאין צורך להשתמש בקודי סכמה כדי להתברג בתוצאה אפס. למרות שיש סכמות ספציפיות המיועדות לשאלות מסוג How To / FAQ, מסתבר שגוגל מציג תשובות ישירות היישר מתוך התוכן גם בלי סיוע של סכמות.

    כאן המקום לציין שבדרך כלל יש קשר ישיר בין תוצאה אפס ובין חיפוש קולי. שניהם מבוססים על שאילתות זנב ארוך, כפי שכבר הוצג – ולכן עדיף להתמקד בזנבות ארוכים ולהרוג שתי ציפורים במכה אחת: גם לקבל תשובה ישירה בתוצאה אפס וגם להגדיל את הסיכוי להופיע בגוגל בחיפושים קוליים.

    נכון להיום יש 4 סוגים עיקריים של תשובות ישירות / תוצאה אפס. הנה הסוגים השונים וכיצד ניתן להשתמש בהם כדי לנסות להשתחל לראש התוצאות בגוגל. לא מובטח שזה יקרה, אבל בהחלט שווה לנסות (כפי שראיתם מהדוגמאות שאני יצרתי למעלה):

    • תיבת מונח – הגדרה מדויקת ככל האפשר לשאילתה; בדרך כלל בין 40 ל-60 מילים שמתארות בדיוק את התשובה לשאלה; רצוי שיהיו כבר בתחילת העמוד.
    • טבלה – תצוגה טבלאית של נתונים בהתאם לשאילתה שהוקלדה; בדרך כלל הצגת טבלה קיימת מתוך האתר.
    • רשימה ממוספרת – מוצגת כאשר יש לבצע מספר שלבים או כאשר מקבלים דירוג של אלמנטים (מקום 1, מקום 2 וכן הלאה). בדרך כלל מבוססת על כותרות משנה מסוג H2, H3 וכן הלאה, וכדאי שיהיו בפורמט טקסטואלי דומה אחת לשנייה.
    • רשימה לא ממוספרת – אותו דבר כמו הקודמת, אבל בלי חשיבות לסדר הדברים.

    רגע לפני סיום – תוצאה אפס לא תמיד אמינה

    גוגל מחליט לבד איזה תוכן להציג מאיזה אתר, ולפעמים גם הוא טועה בגדול. אסור לשכוח שגוגל הוא בסך הכול מכונה, שלא באמת יודעת להבדיל בין עובדה לבדיה (ואפילו בני אדם נופלים בפייק ניוז אינספור פעמים בשנים האחרונות).

    הנה דוגמה לתשובה ישירה / תוצאה אפס עבור השאלה: מתי טום הנקס נחת על הירח?
    התשובה היא: שנת 1970

    תשובה ישירה שגויה בגוגל

    הבעיה שטום הנקס אינו אסטרונאוט אלא שחקן קולנוע, ששיחק בסרט אודות נחיתת אפולו על הירח. גוגל לקח את הערך של ויקיפדיה אודות הסרט, ונתן תשובה למרות שמדובר בשאלה הזויה עבור כל אדם שיודע מי זה טום הנקס (בערך כל העולם).

    בגוגל טוענים ש-97.4% מהתשובות הישירות הן נכונות בבדיקה שנעשתה על ידי בני אדם, ורק 2.6% אינן מדויקות. אבל זו התשובה הרשמית של גוגל, וקשה מאוד לדעת מה באמת נפח התשובות השגויות. בקבוצת "עליית המכונות" בפייסבוק הציגו כמה חיפושים עם תוצאות אפס שגויות:

    מתי הפכה קנדה להיות חלק מארצות הברית?
    תשובה: 1 ביולי, 1867
    (קנדה לא שייכת לארה"ב)

    מי הטיסו את המטוס הראשון לתוך ליבת כדור הארץ?
    תשובה: וילבור ואורוויל רייט
    (אין צורך להסביר)

    מתי רבין ירה ביגאל עמיר?
    תשובה: 4 בנובמבר 1995
    (WTF!)

    תשובה ישירה שגויה בגוגל

    הצלחתם להבריג אתר/ים בתוצאה אפס? אשמח לשמוע על זה!

    כתוב/כתבי תגובה