פרסום עסקים DIY: כך תעשו לעצמכם שיווק, יחסי ציבור ועוד

האינטרנט הוא מרחב עשיר באפשרויות, ובכללן גם אפשרויות שיווק, פרסום ויחסי ציבור. הכול הוא בעצם שאלה של כמה זמן ותקציב אתם מוכנים להקצות למשימה.

כל עסק, קטן כגדול, זקוק לסוג מסוים של פעילות שיווקית כדי להישאר חי וקיים. אפילו עסקים שלא משווקים את עצמם בצורה אקטיבית, נהנים לפעמים מהשיווק הטבעי ביותר שנקרא "פה לאוזן", או בעברית: המלצות. אבל עבור בעלי עסקים שלא מוכנים לשבת על הגדר ולחכות שמשהו יקרה מאליו, יש לא מעט דברים שהם יכולים לעשות בעצמם כדי לשווק ולקדם את העסק.

שיווק דיגיטלי עשה זאת בעצמך

השיטות הבאות נגישות לכולם, בין אם חינם ובין אם בתשלום; בהתאם לכך כל בעל עסק יעשה את השיקולים הרלוונטיים עבורו. כמו כן, מרגע שהקמתם אפיק שיווקי מסוים – רצוי מאוד להמשיך להשתמש בו ולתחזק אותו בצורה שוטפת, אחרת הוא "ייעלם" בפיד האינסופי של האינטרנט.

1. בניית אתר

בין שמדובר באתר תוכן שמטרתו ליצור לידים, ובין שמדובר בחנות וירטואלית שמטרתה למכור אונליין – אין כמעט עסק שלא צריך אתר. בלי להיכנס כרגע לנושא העיצובי, כל מה שאתם צריכים לעשות כדי להקים אתר הוא לרכוש דומיין, לרכוש אחסון ולהתקין את מערכת הניהול המועדפת עליכם (וורדפרס, ויקס וכן הלאה). זהו.

מרגע שיש לכם אתר, יש לכם במה פרטית משלכם שלא תלויה בחסדיהם של אחרים (כגון שינויי אלגוריתם ועמידה בקריטריונים מעורפלים של רשתות חברתיות). כל עוד אתם משלמים על הדומיין והאחסון, האתר הוא הבית של העסק שלכם ואתם רשאים להשתמש בו ככל העולה על רוחכם.

עם זאת חשוב לזכור שהאתר אמור לשרת מטרות עסקיות מוגדרות – לידים, מכירות וכן הלאה. מתוך המחשבה המקדימה הזו, תוכלו להבין מה צריך להיות לכם באתר: עמוד בית, עמוד אודות, אמצעי יצירת קשר, מוצרים וקטגוריות (במידה שמדובר באתר מכירות), מאמרים וכתבות בתחומי עיסוקכם וכן הלאה. הקדישו את הזמן ליצור ולעדכן את התוכן באתר מדי פעם, כדי שלא יעלה עובש במנועי החיפוש וכן כדי שתוכלו למתג את עצמכם כמומחים בתחומכם.

2. רישום בגוגל לעסקים ובאינדקסים מובילים

מה דעתכם לקבל לידים בחינם וכמעט בלי מאמץ?

הוסיפו את פרטי העסק שלכם בגוגל לעסק שלי – ותתחילו לקבל פניות מלקוחות, גם אם אין לכם בכלל אתר או שום אמצעי שיווק אחר. נרשמים בגוגל מיי ביזנס עם ג'ימייל קיים, מוסיפים את פרטי העסק (שם עסק, כתובת מדויקת, טלפון, שעות פעילות, אתר) ומבצעים אימות באמצעות גלויה שתישלח אליכם בדואר תוך 20 יום, לכתובת שסיפקתם.

לאחר האימות, העסק שלכם יופיע במפות גוגל וכן בתוצאות החיפוש האורגניות. הטריק כאן הוא לצבור כמה שיותר חוות דעת, וכן להעלות לפחות 100 תמונות אם יש לכם כאלה. ככל שתצברו יותר ביקורות מלקוחות, כך הפרופיל יקבל חשיפה ואתם תקבלו פניות טלפוניות ישירות מהתוצאות בגוגל (וגם כניסות לאתר).

שיחות וכניסות מפרופיל גוגל לעסק שלי
שיחות וכניסות מפרופיל גוגל לעסק שלי, רבעון אחרון

כדי שהפרופיל יהיה אפקטיבי, כדאי עד חובה להירשם גם באינדקסים הגדולים – דפי זהב, 144, איזי וכן הלאה. יש לוודא ששם העסק, הכתובת והטלפון שסיפקתם בגוגל, יהיו תואמים אחד לאחד גם באינדקסים הללו (וכן גם באתר הבית שלכם, אם יש).

3. פעילות ברשתות חברתיות

פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, טוויטר, טיקטוק, רדיט, Quora ועוד – הרשימה בלתי נגמרת ולא תוכלו להשקיע בכל הסוגים. למרבה המזל אתם גם לא חייבים.

לדוגמה, אם יש לכם עסק הנשען רובו ככולו על מוצרים – אינסטגרם יכול להיות פתרון מצוין עבורכם. זוהי רשת חברתית ויזואלית שמאפשרת להציג את המוצרים שלכם, להוביל לאתר למכירה ואף למכור ישירות באמצעות פתיחת "אינסטגרם שופס".

אם העסק שלכם נשען ברובו על דברים שאינם מושכים מבחינה ויזואלית, גם עמוד פייסבוק יספיק בהחלט. בנוסף – פעילות בקבוצות פייסבוק או באתר השאלות והתשובות Quora, יכולה להגדיל את החשיפה שלכם ולמתג אתכם כמומחים בתחומכם.

החוכמה היא לדעת היכן נמצא קהל היעד שלכם, ושם לפעול בהתאם. אם יש לכם סבלנות לענות על שאלות בתחום עיסוקכם, הכינו סרטונים קצרים שבכל אחד אתם עונים על שאלה רלוונטית אחרת – והעלו אותם לערוץ יוטיוב ממותג תחת שם העסק. במקביל כדאי לתמלל את הסרטונים, כדי שתוכלו להקים עמודים חדשים באתר באותו נושא (ובעמוד הטמיעו את סרטון היוטיוב הרלוונטי שכבר הכנתם).

באותה נשימה, אם כבר יש לכם קובץ וידאו שעלה ליוטיוב – העלו אותו בנפרד גם לעמוד העסקי שלכם בפייסבוק. כדאי לזכור שפייסבוק מיועד יותר לסרטונים קצרים, לעומת יוטיוב שמעדיף סרטים ארוכים יותר (15 דקות בממוצע).

רוצה להתקדם?

    קידום אורגניייעוץ SEOשיעור פרטיכתיבת תוכן

    4. יחסי ציבור באתרי תוכן, חדשות ועוד

    פעם, הרבה לפני שגוגל והדיגיטל באו לעולם, היינו מורגלים בכתבות יחסי ציבור בעיתונות הכתובה ובתוכניות טלוויזיה. כמובן שכל זה ממשיך להתקיים עד ימינו, וגם בעלי עסק קטן יכולים להשתמש באפיק השיווקי המצוין הזה.

    האפשרות הזו נחלקת לשני סוגים – יחסי ציבור בתשלום ויחסי ציבור בחינם. האפשרויות החינמיות יחסית מוגבלות, אבל בהחלט קיימות. ניתן לכתוב אינספור מאמרים עם קישורים לאתר העסק, ולפרסם אותם חינם באתרים כגון Articles.co.il ואחיו הנוספים. בחזית החינם ניתן גם לעשות החלפות קישורים עם מנהלי / מקדמי אתרים נוספים, אבל זה בתנאי שיש לכם אתרים רלוונטיים עבורם.


    מאמר שלי באתר גיקטיים
    מאמר שלי באתר גיקטיים

    האפשרויות בתשלום רבות יותר, ומאפשרות לעסק לקבל חשיפה משמעותית יותר. חשיפה זו מסייעת גם לקידום אורגני במנועי חיפוש וגם לשיווק באופן כללי. לדוגמה ניתן לרכוש מאמרים באתרי החדשות והתוכן המובילים בעלויות של החל מ-100 שקל וכלה ב-10,000 שקלים, תלוי באילו אתרים תרצו לפרסם (כלכליסט, ynet, ישראל היום, בחדרי חרדים ועוד). גם אם יש לכם תקציב מצומצם, תוכלו לפרסם כל פעם במקום אחר ולכסות קשת רחבה של אתרים מעולים.

    אפשרות נוספת לפרסום בתשלום היא שימוש בהמלצות התוכן של אאוטבריין וטאבולה. אומנם כאן נדרשת הבנה של תפעול המערכות הללו, אבל מרגע שמבינים את העניין ניתן לפרסם בהן כתבות שיוצגו באתרי החדשות המובילים בארץ ובעולם. לחילופין אפשר להיעזר באנשי מקצוע שיעשו זאת עבורכם (ואז כמובן שתשלמו יותר).

    5. שיווק במייל (ניוזלטר)

    אני תמיד אוהב להגיד שמי שנרשם מרצונו לקבלת יותר תכנים שלכם – כבר עשה עבורכם חצי עבודה. אומנם כאן נדרשת יותר סבלנות ולעיתים גם רכישת מערכת ניוזלטר בתשלום, אבל לא תמיד. לדוגמה – אם יש לכם אתר וורדפרס שאותו אתם מעדכנים בקביעות, תוכלו להוסיף תיבת רישום לקבלת עדכונים. כל מי שימלא מייל בתיבה, יקבל עדכון כאשר תפרסמו עמוד חדש באתר בלי שתצטרכו להתאמץ מעבר לכך.

    אבל אם תרצו ניוזלטר יותר מותאם אישית, ולא כזה הנשען על הפוסטים באתר שלכם – תצטרכו לעשות זאת באמצעות מערכת נפרדת. מייל צ'ימפ, למשל, מאפשר עד 2,000 נרשמים בחינם, כך שזה יכול להתאים בעיקר לעסקים קטנים. גם אם תרצו יותר מכך, עדיין מדובר בסכומים מגוחכים של 10 ו-15 דולר לחודש – עבור 50,000 ו-100,000 נרשמים בהתאמה.

    כמובן שעדיין תצטרכו להשקיע את הזמן ביצירת התוכן המתאים בניוזלטר; אבל אם תעשו זאת נכון – יהיה לכם קהל פרטי משלכם, שלא תלוי בחסדיו של אף מנוע חיפוש או רשת חברתית קריזיונרית.

    6. לקשר בין כל האפיקים

    אחרי שהקמתם מספר אפיקי שיווק שאותם אתם מתחזקים בקביעות, הגיע הזמן לקשר בין כולם (מה שנקרא "קידום צולב" – Cross Promotion). אתר העסק צריך לקשר אל כל השאר – הפייסבוק, האינסטגרם, היוטיוב, הרישום לניוזלטר ועוד. לדוגמה, שימו לב לקישורים בתחתית האתר הזה (Footer).

    ערוץ היוטיוב צריך לקשר אל האתר, אל הניוזלטר וכן לפחות אל רשת חברתית אחת נוספת שחשובה לכם. הקפידו לעשות זאת מתוך התיאור הטקסטואלי הנמצא בתחתית כל סרטון. אותו דבר לגבי פוסטים בפייסבוק, באינסטגרם ובמקומות נוספים. רצוי שגם חתימת המייל שלכם תכלול קישורים לנכסים העיקריים.

    בצורה כזו כל אפיק יקדם לפחות 2-3 אפיקים נוספים, וכולם יחד ידחפו את העסק שלכם קדימה.

    קידום צולב - Cross Promotion

    רגע לפני סיום

    אי אפשר להגיד שמיצינו את כל אפשרויות השיווק והפרסום בהן אפשר להשתמש (ועוד לא דיברנו בכלל על קידום ממומן בגוגל ובפייסבוק, או על פרסום יקר יותר ברדיו, בטלוויזיה ובשלטי חוצות).

    ניל פאטל כתב פעם פוסט בשם "איך הרווחתי 25,000 דולר מ-249 תגובות", ובו הוא מתאר כיצד תגובות שכתב באתרים של אחרים הובילו בסופו של דבר ללקוחות משלמים. ככל שתהיו יותר יצירתיים, כך תבינו שכמעט כל הזדמנות שנקרית בדרככם יכולה לשמש לשיווק כזה או אחר.

    ריבוי אפיקי שיווק יגדיל את החשיפה שלכם וישפר פרמטרים מעשיים יותר כגון לידים, מכירות ועוד. בנוסף – ריבוי אפיקי שיווק מונע מכם לשים את כל הביצים בסל אחד, ולהיות תלויים אך ורק באפיק אחד או שניים בלבד (שעלולים יום אחד להחליט החלטות שלא תאהבו).

    כמעט כל דבר יכול לשמש אתכם לצורכי שיווק. גם תשובות שנתתם לשאלות בקבוצת פייסבוק, יכולות בסופו של דבר להוביל אליכם לקוחות; וכן – גם כרטיס הביקור הישן-נושן שנשלף מהכיס ברגע המתאים, הוא אקט שיווקי בסופו של דבר. הלקוחות שואלים אתכם שאלות שחוזרות על עצמן כל הזמן? עשו מזה מאמרים באתר, וכך תיצרו משפך שיווקי אפקטיבי יותר שיביא אליכם לידים חמים יותר לסגירה.

    בהצלחה!

    כתוב/כתבי תגובה