מה קורה כאשר עסק ותיק של עשרות שנים, מחליף לפתע שם? ולא סתם שם, אלא כזה שטומן בחובו עוד כמה משמעויות…
אחד המקרים המעניינים ביותר שיצא לי לטפל בהם, קשור לעסק ותיק עם אתר ותיק לא פחות. מדובר בחנות שפועלת בתחומה מעל 50 שנה, ולאורך כל השנים הללו נודעה בשם מסוים. לפני מספר שנים התחלפו הבעלים, ושם החנות התחלף גם הוא בהתאם.
אם זה לא נשמע לכם בעייתי במיוחד, אולי זה יסבר לכם את העין והאוזן:
1. במשך עשרות שנים, רק השם הקודם של החנות התפרסם בכל פינה (כולל אתרי אינטרנט רלוונטיים, אינדקסים עסקיים ועוד).
2. לעסק לא היה אתר אינטרנט עד סוף העשור הראשון של שנות האלפיים, וגם אז כמובן הכול היה תחת השם המקורי והוותיק.
3. השם החדש נוצר רק באמצע העשור השני של שנות האלפיים, אבל כמעט אף אחד לא טרח לפרסם את השם החדש הזה בשום מקור חיצוני (פרט לאתר עצמו, עמוד הפייסבוק של העסק, גוגל לעסקים ועוד כמה מיקומים פה ושם).
למה זה בעייתי לקידום השם בגוגל?
עובדה 1 – מאות ואלפי אזכורים של השם הוותיק מתרוצצים בכל פינה ברשת.
עובדה 2 – בקושי כמה אזכורים בודדים של השם החדש מופיעים פה ושם.
תוצאה – חיפוש שם העסק החדש לא מציג את האתר בעמוד הראשון בגוגל.
ולא סתם לא מציג…
אם לא מספיקה העובדה שהשם המקורי התחלף, אז השם החדש היה שייך לעוד כמה אנשים בתחומי עיסוק אחרים לגמרי (מה שהוסיף לבלבול של המכונה הגוגלית).
ראוי לציין שגוגל עוקב אחרי הקשרים טקסטואליים בין מילים וביטויים, כדי להבין משמעויות ואת הטקסט המונח לפניו. אם יותר מדי אנשים יכתבו ברשת שהמבורגר זה פיצה, גוגל עלול ליפול למלכודת הזו (אם כי הסיכוי נמוך מאוד שזה יקרה; הוא כבר יצר את ההקשרים הנחוצים כדי להבין שפיצה היא לא המבורגר).
דבר דומה קורה עם שמות של אנשים, מקומות ועסקים. אם עד היום השתמשת בשם X, ייקח לך הרבה זמן לשכנע את גוגל שעכשיו קוראים לך בשם Y; אבל כמובן שבסופו של דבר זה אפשרי. הכול הודות לאלגוריתם פנדה, שעוקב אחרי טקסטים ומתייחס לאזכורים כאל מקור נוסף להבנת המותג.
רוצה להתקדם?
קידום העסק באמצעות אזכורי / קישורי מותג
במצב רגיל, ובהנחה שמקדם האתר עובד נכון – גוגל בדרך כלל מזהה את שם העסק, ומקשר אותו לאתר תוך מספר שבועות עד חודשים. אבל במצב המדובר כאן יש תחרות קשה בין השם הישן לחדש, וגוגל מתנהג בהתאם.
רק אחרי שנה וחצי של עבודת SEO, הצלחתי להביא את האתר למקום ראשון בשם המותג שלו. וזה בלי לציין מילות מפתח גנריות, שעליהן נדבר בהמשך.
מדוע כל כך הרבה זמן עד הגעה למקום הראשון בשם העסק? סיבה עיקרית היא התקציב היחסית נמוך, שלא מאפשר לפרסם במסות ובתדירות גבוהה (אז נאלצים לפרסם בטפטוף); אבל סיבה נוספת ולא פחות חשובה, היא לשכנע את גוגל ששם שבו השתמשו במשך יותר מחצי מאה, אינו רלוונטי יותר.
לפיכך מעבר לעבודת הקידום הרגילה, נדרש כאן גם קידום של העסק עצמו (או יותר נכון: שם העסק). לצורך כך הופעל שימוש אסטרטגי ומושכל באזכורים ובקישורים, עם שם המותג החדש.
כך זה בוצע בגדול:
1. וידוא מראש שהשם החדש מופיע לכל רוחב האתר, בכל הנקודות האסטרטגיות והחשובות ביותר (לוגו, טייטלים, תיאורים, פוטר, תכנים ועוד).
2. הוספת השם הישן לצד השם החדש במספר עמודים חשובים באתר, כדי לתת למשתמשים ולמנועי החיפוש להבין שהיה כאן שינוי. דבר דומה בוצע גם בתכנים חדשים שעלו לאתר, וכן בפרופיל גוגל לעסק שלי.
3. חיפוש שם העסק הוותיק והמקורי בגוגל, איתור כל האתרים והאינדקסים בהם הוא מופיע והתנעת תהליך של שינוי השם. אומנם בלתי אפשרי להגיע לכולם (ואכן הגעתי לאחוזים בודדים בלבד), אבל עיקר שינויי השם בוצעו במקורות החשובים ביותר (דפי זהב, 144 וכן הלאה).
4. יצירת אזכורי מותג חדשים, עם שם העסק החדש, במקורות חיצוניים – מאמרים שנכתבו ופורסמו במיוחד לבניית קישורים, וכן מקורות חדשים שלא היו קיימים עד כה. שלב זה התברר כאפקטיבי ביותר מכולם: כ-90% מהקישורים שבניתי עבור הקידום יצאו מטקסט עוגן עם שם העסק החדש; לעיתים בשילוב עוד מילה או כמה מילים, למתן הדגשים הנחוצים.
רצוי לזכור שגם ללא הבעיה המתוארת במקרה זה (אתר שלא מופיע במקום ראשון בחיפוש השם), ההמלצה היא בכל מקרה להשתמש בקישורי מותג ביותר מ-50% מהמקרים. זוהי בניית קישורים חכמה ונבונה, שלא מעמידה את האתר ואת הקידום בסכנת אובר-אופטימיזציה. בנוסף מומלץ להשתמש גם בקישורים חשופים, ללא טקסט עוגן, ולפעמים גם ללא קישור כלל (amitadler.co.il לדוגמה).
סוף טוב, הכול טוב
בתחילת העבודה הלקוח לא הבין איך ייתכן שהאתר לא מופיע בראש התוצאות, בחיפוש כל כך פשוט כמו שם העסק. הסברתי שכאן זה פשוט עניין של כמות – במשך עשרות שנים כל מה שמופיע באינטרנט הוא השם הישן, ואז פתאום צץ לו השם החדש שצריך להתחרות על מקומו.
מאז תחילת העבודה קודמו גם ביטויים נוספים, כמובן, שהגדילו את הטראפיק ואת ההמרות. אומנם בביטוי הליבה העיקרי עדיין לא הצלחתי להגיע לדף הראשון, והאתר מדשדש לו בין מיקומי הדף השני… אבל אני מאמין שבסוף גם זה ישתנה לטובה.
בינתיים האתר ממשיך לעלות בכניסות ובהמרות, ולהגדיל את כמות הביטויים הכוללת שלו לעומת תחילת העבודה. כל ביטוי שכזה שמביא עוד עבודה ללקוח, שווה מבחינתי את ההמתנה המייסרת לדף הראשון בביטוי הליבה העיקרי של העסק.
קייס ממש ממש מעניין וההייתי מגדיל ואומר שאף נדיר. בהקשר ללקוח ההייתי מסביר לו בשפה שיבין שזה שקול לכך שקוראים לך כל השנים "משה" (לדוגמא) ולפתע אחרי חצי שנות חייך אתה משנה ל"אורי" (לדוגמא). גם החברים הכי טובים ואפילו המשפחה ייקח להם זמן להתרגל לשינוי (מנסיון שלהיה במשפחה, חחח) חושב שבשפה הזו אין מצב שלקוח הכי הכי לא מהעולם הזה לא יבין את המשמעות.
בכל אופן מאוד מעניין האם תוכל בהמשך גם לספר על הקידום של האתר בביטויים שהעסק עוסק?…
תודה דן. אולי באמת בהמשך, כשיהיו שיפורים טובים יותר בביטוי העיקרי, אתפתה לכתוב גם על זה 🙂