3 דרכים למנוע מהמתחרים לרגל אחרי ה-SEO שלכם

בסדרות בתי המשפט באמריקה נהוג להגיד כי "כל מה שתאמרו עלול לשמש נגדכם". בעולם ה-SEO זה לא רק 'עלול', אלא המצב שמתרחש בפועל בדרך קבע.

אחת הדרכים העיקריות לקידום אתר, היא להציץ למתחרים ולראות מה הם עושים: מהיכן השיגו קישורים ובאיזה טקסט עוגן השתמשו; הערכת טראפיק כללית באתר וכן הלאה.

אומנם זהו נוהג נפוץ ומקובל בעולם ה-SEO, והוא מקל משמעותית על העבודה (ולעיתים אף חוסך טרחה רבה); אבל עם זאת ראוי לזכור שהמידע הזה משמש בסופו של דבר נגדכם, ונגד האתרים שאתם מקדמים.

לא רבים יודעים זאת, אבל ניתן לעשות כמה דברים כדי למנוע מהמתחרים שלכם לעקוב אחריכם ואחר האתרים שאתם מקדמים. למעשה, גם מי שמודע לאפשרויות ויודע על קיומן – בדרך כלל לא מיישם אותן.

הנה 3 אפשרויות שיסייעו לכם למנוע מאחרים לקבל מודיעין עסקי אודותיכם, ולהשתמש בו נגדכם.

איך למנוע ריגול SEO

דרך 1 – לחסום כלים לבדיקת מתחרים

יש לא מעט כלים לבדיקת מתחרים, שמבצעים מגוון רחב של בדיקות – קישורים, טראפיק, פרסום ממומן, הדמיית זחלנים של מנועי חיפוש וכן הלאה. כל אחד מהכלים הללו מאפשר לחלץ מידע יקר אודות האתרים שלכם, ולהשתמש בו נגדכם בתחרות הגוברת והולכת בעולם מנועי החיפוש.

חסימת הזחלנים מונעת מהכלי לבדוק את הקישורים הנכנסים, ובכך מונעת מהמתחרים שלכם לבדוק מהיכן השגתם קישורים, כמה טראפיק יש באתר וכן הלאה. יש מספר דרכים לחסום את כלי הבדיקה – נדרג אותן לפי מידת היעילות בסולם יורד.

חסימה באמצעות תג meta robots

זוהי החסימה היעילה ביותר, שמבטיחה בוודאות של 100% שהזחלן לא יאנדקס את האתר שלכם בכלי לבדיקת מתחרים. כך זה אמור להיראות, עבור 3 הכלים הנפוצים ביותר לבדיקת מתחרים:

<meta name="AhrefsBot" content="noindex" />

<meta name="MJ12bot" content="noindex" />

<meta name="SemrushBot" content="noindex" />

כמובן שיש כלים נוספים בתחום הזה, ויהיה עליכם למצוא את שם הבוט / User Agent שלהם כדי לחסום גם אותם: Ubersuggest, SimilarWeb, Screaming Frog, SpyFu ואחרים.

חשוב לזכור – אם תציבו את googlebot בתגית, הדף הספציפי שבו נמצאת התגית יעוף מגוגל. לעיתים זה נחוץ, כדי למנוע סריקה של דפים לא נחוצים – אבל שימו לב היטב לפני שאתם מבצעים.

חסימה באמצעות קובץ robots.txt

גם זו חסימה אפקטיבית של זחלנים, אבל ככל הנראה פחות יעילה מתג רובוטס; זאת מכיוון שקובץ רובוטס לא מונע אינדוקס – אלא רק זחילה/סריקה באתר. למרות זאת, גם בשיטה זו בדרך כלל ניתן להגיע לתוצאות טובות.

מכיוון שמדובר בחסימת כל האתר, קובץ רובוטס עושה זאת באופן גורף (בעוד שתגית רובוטס צריך להציב בצורה נפרדת בכל עמוד, או להשתמש בתוספים כגון יוסט כדי להגדיר זאת בסט מסוים של עמודים).

כך תיראה החסימה בקובץ רובוטס:

User-agent: SemrushBot

Disallow: /

User-agent: MJ12bot

Disallow: /

User-agent: AhrefsBot

Disallow: /

גם פה אסור לחסום את googlebot – אבל בניגוד לתגית, כאן האיסור הוא גורף. חסימה של גוגלבוט בקובץ רובוטס תעיף את כל האתר מגוגל, ולא רק דף אחד.

דרכים נוספות לחסום את זחלני הבדיקה

  • באמצעות קובץ HTACCESS (מומלץ לתת למומחה לעשות זאת; כל תו שגוי עלול לדפוק את האתר).
  • באמצעות תוספי וורדפרס כגון Spider Blocker או תוספים דומים.

הערות חשובות

התנגשות בין התגית לקובץ – אם בחרתם לחסום באמצעות תג מטא רובוטס, אסור לכם לחסום במקביל גם באמצעות קובץ רובוטס. מדוע? מכיוון שהחסימה בקובץ, תמנע מהזחלן לקרוא את הוראות החסימה בתג. אם תיישמו את שניהם, האחד יפריע לשני וייצור בדיוק את האפקט ההפוך.

יעילות החסימה תלויה בשם הזחלן – אם אחד מכלי הבדיקה החליט פתאום לשנות את שם הבוט, החסימה שהצבתם לפי השם הקודם כבר לא תעבוד.

רוצה להתקדם?

קידום אורגניייעוץ SEOשיעור פרטי

דרך 2 – לא לחשוף פרטי לקוחות

חלק ניכר מסוכנויות הדיגיטל והפרילנסרים מציין בגאווה רבה את שמות לקוחותיהם, לעיתים יחד עם קישור לאתר, לוגו ועוד. זהו נוהג נפוץ ומקובל בקרב רוב העוסקים בתחום.

זה בהחלט נחוץ ברמת השיווק העצמי שכל ספק-שירות עושה לעצמו. הרי בלי המלצות מלקוחות, נהיה פחות אטרקטיביים עבור לקוח פוטנציאלי, ששוקל האם לפנות אלינו (בייחוד כאשר חוות דעת אונליין, מהוות גורם מכריע בהחלטה האם לפנות לעסק כלשהו).

אבל יש גם צד שני, פחות נחמד, למטבע הזה. הצגת הלקוחות בשמם מאפשרת למתחרים להשיג בדיוק את המידע הנחוץ להם, כדי לקדם את הנכסים שלהם; ולעיתים קרובות על חשבון הלקוחות שלכם (שיידחקו במורד התוצאות האורגניות ככל שיחלוף הזמן).

אז מה בכל זאת עושים? הרי המלצות אודותינו יכולות להימצא גם בפייסבוק העסקי שלנו ובפרופיל גוגל לעסק שלי. לפיכך הטיפ שלי נוגע לנכסים אשר בהם יש לכם שליטה על נושא הביקורות, ובעיקר באתר שלכם.

רוצים להציג המלצות מלקוחות, בלי להסתכן בחשיפת המידע אודותיהם? עדיף שתציגו את המקרה במלואו, אבל בלי לציין שמות וקישורים לנכסים. אומנם זה לא יעצור לחלוטין את דליפת המידע, אבל עדיף לסגור את החלון מאשר להשאירו פתוח, ולהגדיל את הסיכוי שייכנסו דרכו.

הנה דוגמה להמלצות שאספתי מלקוחות בלי לציין שמות פרטיים או שמות עסק, כמו גם דוגמאות למקרי חקר מעניינים. אומנם ללא שם הלקוח זה נראה פחות אמין, אבל אני מוכן "להסתכן" בכך ובלבד שאחשוף כמה שפחות מודיעין עסקי.

דרך 3 – לשווק במקורות ייחודיים ו/או שלא ניתנים למעקב

בעוד שניתן לעקוב אחרי קישורים, טראפיק ומדדים אחרים – יש לא מעט פלטפורמות שלא כולם יכולים להגיע אליהן, ו/או שלא ניתן לעקוב אחריהן באמצעים שהוזכרו כאן.

לדוגמה, אם עליתם עם קמפיין פרסום בטלוויזיה, ברדיו או בשלטי חוצות – אומנם חשפתם את ה"שיטה" למתחרים; אבל רוב המתחרים שלכם ממילא לא יוכלו לשחזר ולשכפל את ההצלחה הזו, מכיוון שהיא עולה הרבה כסף (אבל אפקטיבית מאוד ליצירת חיפושי מותג בגוגל, שבתורם משפרים את הנראות האורגנית).

דוגמה נוספת היא שימוש בארסנל אתרים שנמצא אך ורק בבעלותכם, ושהמתחרים לא יכולים להשתמש בהם לטובתם (הן מכיוון שרק לכם יש גישה, והן מכיוון שעלויות התחזוקה השוטפות עלולות להיות כבדות מאוד). כמובן שצריך לוודא שהאתרים האלה יעילים לקידום, ולא סתם שוכבים בחלל הווירטואלי.

גם מקורות לשיווק אופליין יכולים לסייע בצמצום דליפת המידע, כי לא ניתן לעקוב אחריהם ביעילות גבוהה. כמובן שתלוי באיזה מקורות מדובר; קבוצת יפעת, למשל, מתמחה בניטור מידע מהתקשורת לצורך קבלת החלטות עסקיות – כך שגם העיתונות הכתובה נמצאת במעקב (לצד רדיו, טלוויזיה, שלטי חוצות, קולנוע וכו').

רגע לפני סיום

העולם הולך לשקיפות גדולה יותר עם חלוף הזמן. פייסבוק מחויבת להציג מי מפרסם תכנים פוליטיים (בעיקר בשל פרשת קיימברידג' אנליטיקה), ולאחרונה גם גוגל החליטה להציג מידע מלא אודות כל מודעת פרסום המוצגת דרך שירותיה.

אומנם לא נצליח להגיע לחסימה מוחלטת והרמטית של מידע עסקי אודותינו ואודות לקוחותינו; אבל מי שרוצה להקשות על המתחרים – יכול בהחלט להפעיל כמה מהאמצעים המתוארים כאן.

יש לכם רעיונות נוספים כיצד למנוע מעקב וריגול, בלי לפגוע במאמצי הקידום?
אשמח לשמוע!

כתוב/כתבי תגובה