המדריך המלא לניתוח ביצועי אפליקציות באפסטור [מאמר אורח]

הקדמה לניתוח נתונים ב-Apple App Store Connect

בעולם הדינמי של שיווק מובייל, במיוחד לאחר עדכוני הפרטיות של iOS 14, היכולת לנתח ולהבין נתוני ביצועים של אפליקציות היא בעלת חשיבות מכרעת להצלחת שיווק האפליקציה שלכם. App Store Connect של אפל, עם מערכת דוחות ה-App Analytics המשולבת בו, משמש כערכת כלים חיונית למפתחים ומשווקים.

הפלטפורמה הזו לא רק מקלה על שיווק אפליקציות ומעקב אחר ביצועים ב-App Store, אלא גם מציעה צלילה עמוקה לתוך נתוני אנליטיקה, כולל הורדות, אינטראקציות עם משתמשים ונתוני רכישות (In-app purchase).

App Analytics מאפשרת סגמנטציה של נתונים לפי מקורות תנועה, מספקת מבט מפורט על מקורות תנועה לרכישת משתמשים. יכולת זו חיונית במיוחד בנוף שבו היכולת של פלטפורמות פרסום להציג ביצועי קמפיין מלאים הינה מוגבלת, והמציאות דוחפת מקצועי שיווק לעומקים הטכניים של אינטגרציה עם ה- SKADNetwork שנחשבת למורכבת טכנית.

הבנת מדדים אלה היא בלתי נפרדת לאסטרטגיות ASO (אופטימיזציה של חנות האפליקציות) ו-UA (רכישת יוזרים דרך קמפיינים ממומנים). זה משפיע על גילוי האפליקציה בחנות וההתעניינות בה מצד היוזרים, מניע החלטות מושכלות לשיפור קידום האפליקציה ולאופטימיזציה של מאמצי השיווק.

מטרת המאמר הזה להאיר את התהליך של ניתוח נתוני הורדות (Downloads) בתוך App Store Connect, להדגיש את חשיבותו באקוסיסטם של השיווק במובייל של היום ולהציע תובנות לניצול היכולות האנליטיות שלו להצלחה ב-ASO ו-UA.

מדדים ומימדים ב-App Analytics, הגדרות מופשטות

בהתבסס על ההקדמה שלנו ל-Apple App Store Connect ותפקידו הקריטי עבור שיווק אפליקציות, חשוב להבין את המדדים המספקים תובנות לביצועי האפליקציה.

אפל מקטלגת את המדדים הללו לארבעה קבוצות עיקריות: App Store (חנות), Downloads (הורדות), Sales (מכירות), Usage (שימושיות). למאמצי רכישת משתמשים (UA) ואופטימיזציה לחנות האפליקציות (ASO), המדדים של App Store וההורדות חיוניים במיוחד, מאירים אור על איך יוזרים מגלים ובוחנים האפליקציה שלך. מדדי מכירות גם נכנסים לתמונה עבור אפליקציות הכוללות רכישות בתוך האפליקציה, מציעים נתונים יקרי ערך על התנהגות ההוצאות של המשתמשים.

בקטעים הבאים נעמיק יותר בניתוח קבוצות אלו של מדדים כדי לחשוף תובנות פעולתיות לאופטימיזציה של נוכחות וביצועי האפליקציה שלך ב-App Store.

מדדי App Store:

  • Impressions (חשיפות) – חשבו על זה כמספר המבטים שנזרקים על האפליקציה שלכם בלשוניות שונות ב-App Store. זה כמו חלון הראווה של האפליקציה שלכם.
  • Unique Impressions (חשיפות ייחודיות) – זה מצמצם את הצפיות ליוזרים ייחודיים, כל מכשיר נספר רק פעם אחת, מספק תמונה ברורה יותר של העניין האישי.
  • Product Page Views (צפיות בעמוד האפליקציה) – כמה פעמים משתמשים נחתו על דף ההצגה המפורט של האפליקציה שלכם, דומה ללקוחות שנכנסים לחנות הווירטואלית שלכם.
  • Updates (התקנות עדכוני גרסה) – סופר כמה פעמים האפליקציה שלכם עודכנה על ידי המשתמשים, שומרת עליה טרייה ותפקודית.

מדדי Downloads (הורדות):

  • First Time Download (הורדות לראשונה) – מספר המשתמשים שהורידו את האפליקציה שלך לראשונה.
  • Re-Downloads (הורדות חוזרות) – אלו הן הורדות חוזרות, מצביעות על משתמשים חוזרים (עדכוני גרסה לא כוללים כאן).
  • Total Downloads (סה"כ הורדות) – הסך הכולל של הורדות לראשונה והורדות חוזרות, מראה את סך כל ההורדות של האפליקציה.

מדדי Sales (מכירות):

  • In-app purchases (רכישות בתוך האפליקציה) – כולל את כל התוספות שהמשתמשים קונים בתוך האפליקציה שלך, ממנויים ועד חידושים, בניכוי ביטולים.
  • Sales (מכירות) – התזרים המזומנים הכולל ממכירות האפליקציה ורכישות בתוך האפליקציה, לא כולל מסים ובלי לקחת בחשבון את העמלה של אפל.
  • Proceeds (הכנסות) – מה שנופל לכיס שלך לאחר שהעמלה של אפל נגרעת מהמכירות שלך.
  • Paying Users (משתמשים משלמים) – סך כל המשתמשים שרכשו מנוי או קנו מוצר באפליקציה בתקופה הנתונה.

Usage (מדדי שימוש):

  • Installations (התקנות להבדיל מהורדות) – בכל פעם שהאפליקציה שלך מותקנת על מכשיר, בין אם זו התקנה חדשה על מוצר נוסף (אייפד לאחר אייפון) או שיתוף משפחתי.
  • Sessions (פתיחות, כניסות או שימושים) – מספר הפעמים שהאפליקציה נפתחה לצורך שימוש פעיל (משך זמן מינימלי של 2 שניות).
  • Active Devices (מכשירים פעילים) – סך המכשירים שהשתמשו באפליקציה שלך לפחות פעם אחת בטווח זמן נבחר.
  • Active in Last 30 Days (פעילים ב-30 הימים האחרונים) – סך מכשירים שעשו שימוש באפליקציה לפחות פעם אחת במשך 30 הימים האחרונים.
  • Crashes (קריסות) – סופר את הפעמים שהאפליקציה שלך נסגרה (קרסה) באופן בלתי צפוי על המשתמשים.
  • Deletions (מחיקות) – סך הפעמים שמשתמשים מחקו את האפליקציה שלך מכל מכשיר במהלך התקופה הנבחרת.

מדדים מחושבים ב-Apple App Store Connect

לאחר שהנחנו את היסודות עם המדדים הבסיסיים הזמינים ב-Apple App Store Connect, בואו נתמקד בכמה מדדים מחושבים מפתח שיכולים לספק תובנות עמוקות יותר לביצועי האפליקציה שלכם. מדדים אלה, רלוונטיים במיוחד לאסטרטגיות של ASO (אופטימיזציה של חנות האפליקציות) ו-UA (קמפיינים ממומנים), עוזרים בהבנת התנהגות המשתמשים וביעילות האפליקציה בהמרת מחשיפות לתוצאות מוחשיות כגון הורדות ורכישות.

Conversion Rate (יחס ההמרה) – מודד את היעילות של המרות מחשיפות להורדות. מחושב כסך ההורדות חלקי חשיפות ייחודיות.

Product Page Conversion Rate (שיעור המרה של עמוד האפליקציה) – משקף את כושר ההמרה של עמוד האפליקציה שלכם. מחושב כהורדות חלקי צפיות ייחודיות בעמוד האפליקציה.

Sales per Paying User (מכירות פר משתמש משלם) – מציין את ההכנסה הממוצעת למשתמש אשר ביצע רכישה, מחושב על ידי מכירות חלקי סך המשתמשים המשלמים.

ניווט ושימוש בפילטרים ב-Apple App Store Connect

כשמתעמקים יותר בניתוח הנתונים של ה- App Store Connect, הפילטרים מתגלים כפיצ'ר עוצמתי, המאפשר לבצוע חיתוכים שונים לנתונים לפי ממדים שונים ולהגיע בכך לתובנות מעניינות יותר. כאן, אנו מתמקדים באחד הממדים הקריטיים ביותר: סוגי מקורות תנועה, השופך אור על האופן בו משתמשים מגלים את האפליקציה.

מימדים מרכזיים לפילטור

  • App Version & Device (גרסה ומכשירים) – כדי להבין את הביצועים בין גרסאות אפליקציה ומכשירים שונים.
  • Product Pages & Region (דפי מוצר ואזור) – כדי להבין איך האפליקציה מתמודד באזורים שונים ו/או לפי דמי מוצר שונים (Custom Product Pages).
  • Campaigns (קמפיינים) – ניטור ביצועי קמפיינים (web to app בלבד).

מבט מקרוב על סוגי מקורות תנועה (Traffic Sources)

  • App Store Search (חיפוש בחנות) – כולל צפיות והורדות הנובעות מחיפושים ב-App Store, כולל מודעות חיפוש (תנועת הקמפיינים הממומנים באפל, של Apple Search Ads כלולה בחישוב).
  • App Store Browse (שיטוט בחנות) – צפיות והורדות מצפייה בדפי אפליקציות אחרות, דפי קטגוריה, וטאבים שונים.
  • App Referrer (הפניות מאפליקציות) – צפיות והורדות בעקבות הפנייה לעמוד האפליקציה מתוך אפליקציה אחרת (למשל מתוך פייסבוק או אינסטגרם).
  • Web Referrer (הפניה מאתר אינטרנט) – צפיות והורדות בעקבות הפנייה לעמוד האפליקציה מקישור באתר באינטרנט (למשל מתוך האתר שלכם, או מתוך אתר חדשות וכו').

(תת-הממדים App / Web Referrer מאפשרים סינון נוסף של האפליקציה או האתר הספציפי ממנו הופנתה התנועה לעמוד האפליקציה שלכם).

על ידי שימוש בפילטרים, במיוחד בניתוח סוגי מקורות תנועה, תוכלו להבין טוב יותר את ערוצי רכישת המשתמשים (UA), מה שיאפשר לכם להכווין את אסטרטגיות ה-ASO וה-UA שלכם, לחזק את הנוכחות בחנות וכן לנתב את תקציב הפרסום לטובת הערוצים הרווחיים יותר.

ניתוח הנתונים באזור המדדים (Metrics) באפסטור קונקט

בחלק זה נעבור ללשונית "Metrics" בתוך ה-App Analytics של App Store Connect, ונציג מדריך מעשי לניתוחי האפליקציה בצורה יעילה. בליווי צילומי מסך נראה כיצד להגיע לדוחות, להשתמש בפילטרים, ולהציג את הנתונים בצורה נוחה וברורה:

ליווי צעד אחר צעד בלשונית ה-Metrics

1 – היכנסו ל-App Analytics ובחרו בטאב Metrics:

2 – בחרו את טווח הזמן הרצוי:

3 – בחרו בפילטר הרצוי, ונתחו את הביצועים לפי מקור תנועה או אזור גאוגרפי:

4 – בחרו בניתוח הביצועים לפי מקור הפניה ספציפי מתוך ה-App referrers שלכם:

5 – השתמשו בשלושה סוגים שונים להצגת הנתונים לניתוח – גרף, טבלה או ייצוא לאקסל:

טאבים נוספים ב-App Analytics

ה-App Analytics מציעה מספר תצוגות מידע נוספות. כל אחת מותאמת לספק תובנות ייחודיות לגבי ביצועי האפליקציה שלכם. לאחר שצללנו לתצוגת "Metrics", נרחיב כעת את הבנתנו על ידי בדיקת התונים בטאבים הנוספים, ונסיים בבחינה מפורט של טאב "השוואות בנצ'מרקים" אשר מכיל נתונים השוואתיים אל אפליקציות אחרות בחנות:

המבט הכללי (Overview)

זהו הדאשבורד המרכזי של מערכות הדוחות. כאן תקבלו את תמצית הביצועים של האפליקציה. מבט מגבוה המתאים מאוד לבדיקה זרירה של מצב האפליקציה:

מבט רכישת משתמשים (Acquisition)

כאן תוכלו לנתח באופן פרטני יותר את ביצועי האפליקציה ממקורות תנועה שונים:

מבט שימור משתמשים (Retention)

כאן תוכלו למדוד את כושר שימור המשתמשים של האפליקציה, ולראות כיצד לאורך זמן המשתשים נשארים או נוטשים את האפליקציה לאחר שהורידו אותה:

מדדים השוואתיים (בנצ'מרקים) מול אפליקציות דומות ומתחרות

תצוגת ה-Benchmraks מציגה ניתוחים השוואתיים בין ביצועי האפליקציה שלכם לבין הביצועים של אפליקציות אחרות בקטגוריה שלכם ובמודל העסקי שלכם. דוחות אלו יעזרו לכם להבין כיצד האפליקציה שלכם מתפקדת בהשוואה לנהוג בקטגוריה.

הנתונים מוצגים בצורה של השוואת עמיתים (Peers Benchmarks) כאשר הנתונים שמוצגים לכם הם עבור אפליקציות בעלות אותו מודל עסקי (לדוגמא – מנויים, Subscription), ובקטגוריה ספציפית אותה ניתן לבחור. ברירת המחדל תציג את הקטגוריה המוגדרת שלכם בחנות. כמו כן, ההשוואה נעשית מול אפליקציות בעלות נפח הורדות דומה (אפליקציות קטנות מושבות מול קטנות אחרות, וגדולות מול גדולות).

נתוני ההשוואה מחולקים ל-4 קבוצות אחוזונים: הרבעון התחתון (ביצועים נמוכים ביותר),חציון, הרבעון השלישי ו-הרבעון העליון (הביצועים הטובים ביותר):

שימור משתמשים במדדים ההשוואתיים

כמו כן, תוכלו גם לראות השוואה של ביצועי האפליקציה שלכם במדד שימור המשתמשים (Retention) מול אפליקציות דומות. ההשוואה מתבצעת ב-3 מימדים השוואתיים: שימור לאחר יום 1, 7 ימים ו-28 ימים מאז התקנת האפליקציה במכשיר:

השימוש במדדים ההשוואתיים יתן לכם מבט מדוייק יותר אודות ביצועי האפליקציה בהשוואה למתחרים. במדדים בהם האפליקציה שלכם מתחת לביצועי האפליקציה החציונית (שני הפסים השמאליים שיוצגו בצבע אדום), תוכלו לפעול לשיפור. לדוגמא, אם מדד ה-Conversion Rate מתחת לביצוע החציוני, תוכלו לעבוד על שיפור צילומי המסך בעמוד האפליקציה (screenshots). אם ה-Crash Rate הוא גבוהה מהחציון, תצטרכו לתקן ליקויים טכניים הגורמים לקריסות האפליקציה במכשירים.

כעת הנכם מצויידים בידע הדרוש על מנת להפיק את המיטב מהכלים המצויינים שיש ב-App Analytics של אפל, ולהזניק את האפליקציה שלכם לצמרת הדירוג בחנות!

אודות הכותב
המאמר נכתב על ידי יורי שוב, יועץ שיווק ופרסום המתמחה בקידום ושיווק אפליקציות מובייל, חברות סטארטאפ וטכנולוגיה. מייסד סוכנות שיווק אפליקציות – Topanda

דילוג לתוכן