גוגל אנליטיקס וקונסולת החיפוש של גוגל הם שני כלים מעולים בהחלט. הבעיה היחידה היא שהנתונים שמוצגים באחד, לא תואמים בדרך כלל לנתונים שמוצגים באחר.
זה יוצר את הרושם המוטעה שהמידע לא מדויק באחד מהם או בשניהם, אבל למעשה זה לא נכון. הנה הסיבות העיקריות להבדלים.
נתונים הם דבר שלכאורה אי אפשר להתווכח איתו – הם קיימים וזהו. אבל למעשה הדרך שבה אוספים ומציגים את אותם נתונים, עשויה ליצור הבדלים משמעותיים בין מקור אחד לשני. כשמדובר בכלים של גוגל, חובה לזכור כבר בהתחלה שכל אחד פועל בצורה אחרת, ובנוסף יש לו גם תפקיד אחר.
גוגל אנליטיקס: מטרה וצורת פעולה
הנתונים בגוגל אנליטיקס מתארים מה קורה מרגע שמשתמש נכנס לאתר; זאת בניגוד לנתונים בגוגל קונסול, שמציגים מה קורה בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל.
נתוני גוגל אנליטיקס מראים כיצד מתפקד האתר ברמת המשתמש: מאיזה מקורות תנועה הוא הגיע (כולם, לא רק אורגני); באילו דפים הוא ביקר; כמה זמן שהה באתר; אילו פעולות ביצע וכן הלאה.
מה שחשוב לזכור הוא שגוגל אנליטיקס מתאר כיצד האתר עצמו מתפקד במונחים של ביקורי משתמשים. זה אומר שאם אף משתמש לא נכנס לדף X, לעולם לא נוכל לדעת כיצד תפקד דף X. הנתונים שלו יציגו אפס כניסות, אפס זמן שהייה, אפס המרות וכן הלאה.
כמו כן נתוני גוגל אנליטיקס נאספים באמצעות קוד שמותקן באתר. ללא קוד זה לא ניתן יהיה לעקוב אחר המתרחש באתר.
גוגל קונסול: מטרה וצורת פעולה
הנתונים בקונסולת החיפוש מתארים מה קורה בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל; זאת בניגוד לגוגל אנליטיקס – כפי שכבר הוצג – שמתאר מה קרה בתוך אתר ספציפי.
גוגל קונסול מתאר כיצד מתפקד האתר במונחים של נראות אורגנית – חשיפות, קליקים, מכשיר, מיקום גיאוגרפי וכן הלאה. כמו כן הכלי מציג נתונים אודות בריאות האתר במונחים אלו – עמודי שגיאה, חוויית שימוש לא תקינה, עמודים שלא מופיעים באינדקס וכן הלאה.
זו הסיבה הראשונה לכך שיש הבדלים בנתוני אנליטיקס וגוגל קונסול. מדובר בשני כלים שונים, שמודדים דברים שונים באמצעים שונים.
הנה כמה הסברים להבדלים הללו.
הגדרה שונה של חיפוש אורגני
סיבה עיקרית להבדלי הנתונים בין שני הכלים, היא העובדה שכל אחד מהם מגדיר בצורה אחרת מהו טראפיק אורגני. לדוגמה, גוגל קונסול מפריד בין התוצאות האורגניות הרגילות, ובין התוצאות האורגניות בדיסקבר. גוגל אנליטיקס, לעומת זאת, אינו מבצע שום הפרדה בין המקורות הללו – והנתונים מציגים אותם יחד.
כמו כן, יש הבדל בין קליק בגוגל קונסול ובין צפיית-דף בגוגל אנליטיקס. ייתכן שמישהו יקליק על התוצאה האורגנית בגוגל, אבל מסיבה כלשהי האתר לא ייטען או שתהיה בעיה אחרת שתמנע מגוגל אנליטיקס לאסוף מידע. דבר כזה ייצור קליק בגוגל קונסול, אבל אפס כניסות בגוגל אנליטיקס.
תלות ואי תלות בג'אווה סקריפט
גוגל אנליטיק סיכול לאסוף מידע אך ורק מדפדפני משתמשים, בהם מופעלת אפשרות הג'אווה סקריפט. משתמש מתקדם יותר שמבטל את האופציה של JS בדפדפן, מונע למעשה מגוגל אנליטיקס לאסוף מידע אודותיו.
בגוגל קונסול אין בעיה כזו. המידע נאסף ישירות בגוגל עצמו, בלי קשר לדפדפן של המשתמש.
רוצה להתקדם?
חסימת גוגל אנליטיקס
ככל שחולף הזמן, כך גדלה החסימה המופעלת על גוגל אנליטיקס – אם בשל חוסמי פרסומות (שמשפיעים גם על אנליטיקס), ואם בשל דפדפנים חסויים או תוספי דפדפן שמונעים מעקב. לדוגמה, דפדפן פיירפוקס מונע טעינה של גוגל אנליטיקס בכל אתר שאותו הוא טוען.
גוגל קונסול לא סובל מהבעיה הזו, מה שגורם להבדלי הנתונים להיות משמעותיים יותר מאי פעם.
הבדלי זמן
עוד סיבה להבדלי הנתונים נובעת מהבדלי זמן – כל אחד משני הכלים מציג נתונים בההפרשי זמן ניכרים אחד מהשני. בעוד שגוגל אנליטיקס מציג את המידע תוך מספר שניות (לרוב), בגוגל קונסול יש עיכוב של מספר ימים עד להצגת הנתונים.
לכן כאשר מביטים בכל אחד מהכלים ברגע נתון, הנתונים יהיו שונים נכון לאותו רגע בזמן.
אנונימיזציה והשמטה של שאילתות חיפוש
כולנו יודעים שגוגל אנליטיקס לא מציג שאילתות חיפוש כבר החל מ-2011, ומציג במקומן את הביטוי הידוע (והמעצבן) not provided. אבל האם ידעתם שגם גוגל קונסול משמיט שאילתות מסוימות, ולא מציג את כולן?
כמו בגוגל אנליטיקס, גם פה המטרה היא להגן על פרטיות המשתמשים. גוגל קונסול ישמיט שאילתות שאין להן מספיק חיפושים, או כאלה שמכילות מידע אישי או רגיש בצורה אחרת. חלק מהביטויים עוברים תהליך של אנונימיזציה – כלומר מספרם הכולל מוצג בסיכום המספרי בתחתית הדוח, אבל הם אינם מוצגים בפני עצמם.
בדיוק לאחרונה פורסם מחקר חדש של Ahrefs, שמצא שגוגל קונסול משמיט עד 46% מהביטויים שקיבלו קליקים. ככל הנראה זה לא מחקר אובייקטיבי ב-100 אחוז, כי החברה היא למעשה מתחרה של כלי גוגל במובן מסוים… אבל עדיין מעניין מאוד (ודי מדהים) לדעת מהו סדר הגודל של ההשמטה מהנתונים.
הבדלים של אזורי זמן
תצוגת הנתונים בגוגל אנליטיקס מדווחת כתלות באזור הזמן שנבחר בעת הקמת החשבון: ישראל, ארצות הברית, פקיסטן וכן הלאה. לעומת זאת, כל הנתונים בגוגל קונסול נאספים ומוצגים לפי שעון קליפורניה (PDT – Pacific Daylight Time); זאת בלי תלות במיקומו של המחפש, השרת בו נמצא האתר וכן הלאה.
בשל כך, הנתונים באנליטיקס (שמוצגים גם בפילוחים לפי יום, שבוע וחודש) – לעולם לא יהיו תואמים במאת האחוזים לנתוני גוגל קונסול, שמציג מידע לפי אזור זמן אחד בלבד.
הבדלים בכתובות URL
הבדל משמעותי נוסף בצורת איסוף הנתונים, נובע מהבדל בין URL אנליטיקס ובין URL בגוגל קונסול. בעוד שבגוגל קונסול יש האחדה של כתובות URL שונות לפי הגרסה הקנונית – בגוגל אנליטיקס אין האחדה כזו, והמדידה מתבצעת לפי כתובת ה-URL שאליה הגיעו בפועל (גם אם היא שונה אפילו בתו אחד לעומת הכתובת המקורית).
הבדל זה ייצור הבדלים בנתונים המוצגים בדוחות אנליטיקס, הכוללים את דף הנחיתה (בין אם כממד ראשוני או משני). בגוגל קונסול כל הגרסאות יאוחדו לגרסה קנונית אחת (עד גבול מסוים, יש לציין).
הגבלת מידע בגוגל קונסול
הבדל נוסף בין שני הכלים קשור למגבלת המידע של כל אחד מהם. בעוד שאנליטיקס אינו מוגבל בתצוגת הנתונים, גוגל קונסול מציג עד 1,000 כתובות URL לכל היותר, עבור כל אתר ביום נתון. היתרון כאן הוא לטובת אנליטיקס, שאינו מוגבל בכמות.
מקור: SEJ
אני מאמין שהסיבה הכי גדולה ועיקרתי זה שגוגל משמיטה שאילתות חיפוש בכוונה שנשתמש בשירותי המודעות שלהם בכסף google ads (ששמה רואים הכל)
בגדול זה נכון, אבל בקטן – לא מדויק.
גם בגוגל אדס כבר לא רואים את כל הביטויים… גם שם גוגל משמיט ביטויים קטנים בלי נפח חיפוש.