בניית קישורים למתקדמים: כוחם של קישורים בשכבות


עם כל התחכום של גוגל, אינספור עדכוני האלגוריתמים והבינה המלאכותית המתקדמת – אין ספק שיצירה מכוונת של קישורים נכנסים, הייתה ונשארה פקטור מכריע בכל תהליך של קידום אורגני.

הפרמטרים העיקריים שהשתנו בכל הנוגע לקישורים, נוגעים בנושאים כגון גיוון בטקסט עוגן (בדגש על שם המותג), שימוש במקורות איכותיים (כלומר מחוזקים בקישורים חזקים בעצמם) וכן תדירות הוספת הקישורים.

אבל אם יש משהו שרוב אנשי ה-SEO לא מקדישים לו את תשומת הלב הראויה, הרי אלו הקישורים שכבר הצליחו להשיג. מרגע שהושג קישור במקור מסוים, רוב הסיכויים שהוא “ייאסף אל אבותיו” באיזו רשימה לצורכי תיעוד, ומשם והלאה שוכחים ממנו ומקיומו. וחבל מאוד.

כל החוכמה טמונה ברישות נכון

מרגע שהשגנו קישור במקור כזה או אחר, מה מבטיח לנו שהוא לא “ייעלם בזרם” ויאבד בסוף מכוחו?

אם אנחנו כבר טורחים ליצור קישורים אל אתרי המאני מייקר, בידיעה שהקישורים הם מה שיתנו את הבוסט הנחוץ – מדוע שלא נרחיב את היריעה גם אל הקישורים עצמם? הרי אם זה עובד בשכבה הראשונה, אין שום סיבה שלא יעבוד בשכבות נוספות.

הקישורים שאנו משיגים מאתרי תוכן, חדשות או עסקים נדחקים אחורה עם חלוף הזמן, לטובת תכנים חדשים שממשיכים להתווסף לאתר. פועל יוצא מכך הוא שכל קישור שהשגנו בעמוד פנימי כלשהו, ייעלם בזרם של גרף הקישורים הכללי באתר.

כד להבטיח שהקישורים לא רק ימשיכו לתת עבודה, אלא אף יתחזקו בעוצמתם – יש לבנות קישורים אל הקישורים.

בניית קישורים בשכבות

איך נראית בניית קישורים בשכבות

פעם, די מזמן (לפני 2011), הייתה שיטה שנקראת “גלגלי קישורים”. מאמר אחד עם קישור לאתר הראשי היה מקבל קישורים ממאמרים נוספים במעגל סגור; אבל גוגל בסוף עלה על זה מתישהו.

גלגלי קישורים הפכו לנחלת העבר, אבל לקישורים בשכבות מופרדות ולא במעגל סגור יש כוח רב גם כיום (כל עוד עושים אותם בחוכמה). בעבר כבר כתבתי על כך בקצרה (סעיף 25), אבל בגדול ההסבר מאוד פשוט.

נגיד שאנו מעוניינים לחזק קישור כלשהו. ראשית ניצור את הקישור הראשון:

שכבת קישורים ראשונה (Tier 1 link) – משיגים קישור איכותי וטוב (נניח מאתר כלכליסט או וואלה), אל האתר הראשי שברצוננו לקדם. זה הקישור הרגיל והסטנדרטי שכל המקדמים משיגים דרך קבע (למרות שקשה להשיג כאלה כמו המתוארים למעלה, אלא אם קונים אותם בכסף).

שכבת קישורים שנייה (Tier 2 link) – כעת מקשרים אל הכתבה שהשגנו בסעיף הקודם, מתוך אתר איכותי אחר, כגון רשת אתרים שיש ברשותנו, בלוג מעניין, מגזין וכן הלאה. אפשר להמשיך ולקשר אל הכתבה (לא אל האתר הראשי!) מעוד אתרים שכאלה, להגדלת האפקט. השכבה השנייה הזו מחזקת את הקישור הראשון שהשגנו, והוא בתורו מחזק עוד יותר את האתר הראשי שאנו מקדמים (ראו תרשים למעלה).

בגדול אפשר להמשיך בתהליך ולייצר גם שכבה שלישית (למשל: לקשר מפרופיל חברתי כלשהו אל שכבה 2, שבתורה מחזקת את שכבה 1… שבתורה מחזקת את האתר הראשי. ממש חד גדיא של קישורים); אבל אם נעשה זאת נכון וחכם בשכבה השנייה, רוב הסיכויים שלא נצטרך שכבה שלישית או מעבר לה.

אז למה רוב המקדמים לא עושים את זה?

ראשית, הנורמה ה”הלכתית” ב-SEO גורסת כי ריבוי של דומיינים הוא פקטור מכריע באיכותם ובכוחם של קישורים נכנסים. לפיכך רוב מקדמי האתרים יעדיפו למצוא עוד ועוד מקורות שונים ומגוונים, שיקשרו ישירות אל המאני מייקר. מציאת מקור משני רק לצורכי חיזוק של קישורים (ולא של האתר הראשי), נראה לעיתים (במחשבה ראשונה) כבזבוז מיותר של זמן.

שנית, אני מניח שרוב אנשי ה- SEO לא ממש מודעים לכוח הגדול שטמון בבניית קישורים בשכבות. זה לא אומר שכל קישור שתוציאו אל קישור אחר יהיה אפקטיבי; עדיין צריך לעמוד בסטנדרטים לא פחות נוקשים מאשר כל קישור אחר אל אתר המאני מייקר שלכם; אבל אם תשקיעו בחוכמה בחיזוק הקישורים הראשוניים באמצעות קישורים משניים – התועלת תהיה גדולה יותר מאשר בניית קישורים סטנדרטית.

שלישית, לא תמיד אפשר למצוא אתרים איכותיים מספיק כדי שישמשו את שתי השכבות. מספיק קשה למצוא קישורים לשכבה הראשונה, שלא לדבר על זו השנייה. לחילופין, אפשר פשוט לפרסם את הקישור של שכבה 1 באמצעות החלפות קישורים או בפרופילים חברתיים כגון פייסבוק / טוויטר / לינקדאין המקושרים לאתר המאני מייקר. חצי נחמה.

איך משיגים קישורים איכותיים

קודם כל כדאי לציין שאין דרך אחת לעשות את זה. כל דרך שבה תשיגו קישור שנחשב איכותי – תצדיק את קיומה. מטעמי קוצר היריעה והסבלנות, לא ניכנס כאן לשאלה “מהו קישור איכותי”. פשוט היצמדו לכלל האצבע לפיו ככל שהקישור קשה להשגה – כך איכותו עולה.

הנה כמה דוגמאות עיקריות:

אם ללקוח שלכם יש משרד פרסום / יחסי ציבור שמשיג לו אייטמים באתרי התוכן והחדשות הגדולים, כבר הרווחתם חצי עבודה לפחות (אם לא יותר). כל מה שנשאר לכם הוא לחזק את האייטמים הללו באמצעות קישור אליהם מאתרי תוכן / עסקים אחרים.

אופציה נוספת היא לקנות בעצמכם את המאמרים באתרי התוכן הגדולים. כיום יש שירותים המציעים מאמרים במחירים ממוצעים של כמה עשרות עד מאות שקלים ליחידה, החל מכלכליסט, וואלה וערוץ 20 וכלה באתרי תוכן, מקומונים ומגזינים עם עשרות או מאות אלפי כניסות בחודש.

יש לציין שהאפשרויות הללו מעולות לא רק לקידום אתרים, אלא גם לניהול מוניטין הדורש דחיקה של תוצאות חיפוש בעייתיות.

מעבר לכך אפשר לחפש אתרים ובלוגים בכל נושא, ופשוט לפנות אל מנהלי / בעלי האתרים בהצעה לפרסם מאמר/ים בתשלום. גם פה סביר להניח שהדבר יעלה כמה מאות שקלים בממוצע למאמר אחד, אבל כשעושים זאת בחוכמה, זה מצטבר והולך מדי חודש עד להשגת כמות מכובדת של מקורות לקישורים – הן בשכבה הראשונה והן בשנייה.

אופציה נוספת ואיכותית בהחלט היא החלפת קישורים בין מקדמי / מנהלי אתרים. רק צריך לברר שהאתרים שאתם מקבלים אכן שווים משהו, ואינם סתם רוחות רפאים. בניגוד לנהוג לחשוב, טראפיק באתר אינו הגורם החשוב – אלא הקישורים שהוא מקבל ממקורות חיצוניים. קיבלתם אתרים להחלפות? הריצו עליהם בדיקה בכלי קישורים אמין ואיכותי (ahrefs הוא המומלץ שלי).

אם יש לכם את הסבלנות לקנות דומיינים חזקים שפג תוקפם, להקים עליהם אתרים חדשים ולתחזק אותם בשוטף – תוכלו ליצור לעצמכם רשת אתרים סופר-איכותית. כך לא תהיו תלויים במקורות חיצוניים ותהיו עצמאיים לחלוטין גם בתחום הקישורים. כמה מאנשי ה-SEO המובילים בישראל, שכבשו את פסגת מיקומי הביטוי “קידום אתרים” – משתמשים בשיטה הזו. חיסרון משמעותי של השיטה הוא העלויות הגבוהות לצד כמויות הזמן הגדולות שיש להקדיש לכך (רכישה מתמדת של X דומיינים, Y אחסונים, Z תכנים מתעדכנים וכן הלאה).

רגע לפני סיום – טיפ למתקדמים

השגתם קישורים ממקור טוב?
אל תקלקלו לעצמכם ולאתר שאתם מקדמים.

הקפידו על גיוון בטקסט העוגן (אנקורים), פחות או יותר לפי החלוקה הבאה (לא חובה, אפשר לחלק לפי שיקול דעתכם):

  • 50% קישורי מותג (“עמית אדלר” / “איש ה-SEO עמית אדלר” וכן הלאה). אפשר גם שם מותג ללא קישור מדי פעם; לא פחות חשוב.
  • 25% מגוון ביטויים רלוונטיים לא מדויקים (“לקידום אתרים” / “תהליך של קידום אתר” / “שירותי SEO”).
  • 25% קישורים עירומים ללא טקסט (amitadler.co.il).

לא בטוחים?
תעיפו מבט בחלוקת האנקורים של המתחרים שלכם בחמישייה הראשונה בגוגל. הם כנראה פעלו נכון.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *